فراهم‌آوردن فرصت‌های تحصيلی برای مسلمانان شرق آفريقا؛ مهم‌ترين هدف تأسيس دانشگاه اسلامی كنيا
کد خبر: 1619989
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۴

فراهم‌آوردن فرصت‌های تحصيلی برای مسلمانان شرق آفريقا؛ مهم‌ترين هدف تأسيس دانشگاه اسلامی كنيا

گروه بين‌الملل: پروفسور «محمد حيدر»، رييس دانشگاه اسلامی مومباسا در نشست «بررسی وضعيت اسلام و مسلمانان در قاره آفريقا» كه روز گذشته بيست‌و دوم دی‌ماه در تهران برگزارشد، مهم‌ترين هدف تأسيس اين دانشگاه را ايجاد فرصت‌های تحصيلی برای مسلمانان شرق آفريقا اعلام‌كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) پروفسور حيدر، در اين نشست كه در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی تهران و با حضور «علی عباس علی»، سفير كنيا در تهران برگزارشد، با بيان اين مطلب، تأسيس دانشگاه اسلامی مومباسا را فرصتی طلايی برای مسلمانان شرق آفريقا به‌ويژه كنيا برشمرد و خاطرنشان‌كرد: در اين دانشگاه علاوه بر رشته‌های اسلامی، رشته‌ها و موضوعات ديگری نيز با بهترين و بالاترين كيفيت تدريس‌می‌شود.
وی هدف از برگزاری اين نشست را ارائه گزارشی در مورد نحوه و زمان تأسيس نخستين دانشگاه اسلامی در كشور كنيا خواند و با اشاره به اين‌كه ايده تشكيل يك دانشگاه اسلامی در كنيا نخستين‌بار 25 سال پيش مطرح‌شد، افزود: برای نخستين‌بار در 1994 به‌طور رسمی درخواست تأسيس چنين دانشگاهی را به دولت كنيا ارائه‌كردم و در 1999 ميلادی نيز متخصصان و كارشناسان پيشنهادات خود را در اين زمينه به دولت ارائه‌كردند كه سرانجام در ژوئن 2001 تلاش اصلی برای احداث اين دانشگاه آغازشد.
رييس دانشگاه اسلامی مومباسا تصريح‌كرد: به سه دليل عمده اصرارداريم كه اين دانشگاه را هرچه سريع‌تر به بهره‌برداری برسانيم؛ نخست اين‌كه كنيا تاريخ و تمدن خود را مديون اسلام است؛ اين دين 1200 سال پيش به كنيا آمد و تمام ابعاد تاريخی و فرهنگی اين كشور را تحت‌تأثير قرارداد؛ اسلام منشأ و ريشه علوم مختلف از جمله ادبيات، شعر و رياضيات كشور ماست، حتی زبان رسمی كشور نيز متأثر از اسلام و موازين اسلامی‌است.
وی با بيان اين‌كه با وجود تلاش‌های بسيار غربی‌ها به‌ويژه اروپاييان برای قطع رابطه كنيا با دين اسلام، اين دين الهی در اين كشور ماندگار و پابرجاست، در تشريح دومين دليل تأسيس اين دانشگاه اسلامی گفت: مسلمانان نخستين گروه در شرق آفريقا بودند كه خواندن و نوشتن را آموختند، اما اكنون در ميان 17 دانشگاه موجود در كنيا، حتی يك دانشگاه اسلامی نيز وجودندارد.
پروفسور حيدر در ادامه، تعداد كم دانشجويان مسلمان كنيا را مهم‌ترين دليل تلاش برای تأسيس دانشگاه اسلامی مومباسا برشمرد و تأكيدكرد: مسلمانان 30 درصد از جمعيت كشور كنيا را تشكيل‌می‌دهند، اين در حالی است كه تنها 4 درصد از دانشجويان در حال تحصيل در دانشگاه‌های اين كشور مسلمان هستند.
رييس مركز آموزش اسلامی كنيا با اشاره به حضور كم‌رنگ مسلمانان در دانشگاه‌های اين كشور تصريح‌كرد: مسلمانان حتی پس از ورود به دانشگاه با مشكلات بسياری مواجه‌می‌شوند، نداشتن فرصت برای تحصيل در رشته‌هايی چون پزشكی، مهندسی و يا رشته‌های مربوط به علم شيمی، از جمله اين مشكلات است.
پروفسور حيدر در ادامه سخنان خود به نحوه تحصيل مسلمانان در مقطع دبيرستان اشاره‌ و اظهاركرد: تا پيش از تأسيس دبيرستان شيخ‌خليفه هيچ مدرسه اسلامی در كنيا وجودنداشت، اما پس از تأسيس اين مدرسه امكان تحصيل مسلمانان در يك مدرسه اسلامی فراهم‌شد.
پروفسور حيدر با ابراز اميدواری از اين‌كه اين دانشگاه تا پايان سال جاری به بهره‌برداری‌برسد، در مورد برنامه‌های آتی آن گفت: در اين دانشگاه رشته مطالعات اسلامی و فن‌آوری اطلاعات نيز تدريس خواهدشد.
وی از اختصاص 4 هكتار زمين برای احداث اين دانشگاه خبرداد و تصريح‌كرد: بايد برای مسلمانان فرصت بيشتری برای شناخت از دين اسلام ايجادكنيم، همچنين بايد اين فرصت را برای جوانان مسلمان فراهم‌كنيم تا بتوانند برای مقابله با مشكلات و موانعی كه در طول زندگی با آن‌ها مواجه‌می‌شوند، آمادگی لازم را به‌دست‌آورند.
پروفسور حيدر در بخش ديگری از سخنان خود به آغاز فعاليت دانشگاه در سال جاری در دو بخش اشاره‌ و اظهاركرد: در حال حاضر ايجاد رشته علوم اسلامی در مقطع كارشناسی در دستور كار ماست و رشته‌های ديگر نير به مرور زمان اضافه‌خواهندشد.
رييس دانشگاه اسلامی مومباسا در پايان سخنان خود در مورد نحوه ايجاد تعامل ميان فرق مختلف اسلامی در دانشگاه اسلامی مومباسا خاطرنشان‌كرد: قصدداريم زمينه‌ بالابردن آگاهی مسلمانان را از مذاهب مختلف ايجادكرده و با بيان دلايل مستدل و منطقی در مورد عقايد متفاوت اين مذاهب، زمينه را برای گفت‌وگو و درك متقابل ميان مذاهب و فرق مختلف، فراهم‌كنيم.
علی عباس علی، سفير كنيا در تهران نيز ضمن تشكر از برگزاری اين نشست، به روابط بسيار خوب ميان ايران و كنيا اشاره‌ و اظهاركرد: اين روابط با تلاش دولت‌های دو كشور در سال‌های اخير پيشرفت قابل توجهی داشته‌است.
وی با بيان اين كه پيشينه روابط ميان دو كشور به صدهاسال قبل بازمی‌گردد، تصريح‌كرد: در سال 1996 مركزی با عنوان كميسيون همكاری‌های فرهنگی و آثار تاريخی ميان ايران و كنيا تشكيل‌شد كه تاكنون اين كميسيون سه‌بار تشكيل جلسه‌ داده‌است و در اين جلسات بر افزايش همكاری‌های فرهنگی ميان دو كشور تأكيدشده‌است.
captcha