نگاهی به بقعه آقانورالدين اراكی؛ پيشوای دينی دوره قاجاريه
کد خبر: 1941515
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸

نگاهی به بقعه آقانورالدين اراكی؛ پيشوای دينی دوره قاجاريه

گروه فرهنگ و هنر: آقانورالدين از مشاهير و پيشوايان دينی شيعه در اراك بوده است كه در دوره قاجاريه زندگی می‌كرده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، بقعه آقانورالدين در ميان قبرستان قديمی شهر اراك در دروازه تهران شهر اراك واقع شده است.
آقانورالدين از مشاهير و پيشوايان دينی شيعه در اراك بوده است كه در دوره قاجاريه زندگی می‌كرد. ساختمان بنا در ضلع شمالی قبرستان قرار گرفته و به‌وسيله ديوارها و حصارهای آجری از بخش جنوبی قبرستان جدا شده است.
اين بنا به‌صورت چند ضلعی متوازن ساخته شده و از يك ايوان ورودی، روضه و نمازخانه تشكيل شده است. بر روی روضه گنبدی دو پوش به ارتفاع حدود 15 متر ساخته شده است كه قوس و كمربند آن به صورت كامل با كاشی‌های معرق لاجوردی و طلايی پوشش داده شده است بر روی مقبره آقانورالدين ضريح نقره‌ای قلمكار بسيار زيبايی نصب شده است ديوارها و سقف روضه به‌طرز باشكوهی آينه‌كاری شده است.
هم‌چنين در حياط و صحن سنگ قبرهای بسيار قديمی ديده می‌شود در ضلع شمالی حياط آرامگاه‌های اختصاصی وجود دارد كه با ستون‌های سنگی و آجری و نقوش اسليمی و گلبوته‌های مينياتوری از جنس آجر احداث و تزئين شده‌ است.
آيت‌الله العظمی آقانورالدين حسينی عراقی معروف به امين و ملقب به «اويس زمان» بود كه در سال ۱۲۷۸ هجری قمری متولد شد و استاد سياسی امام راحل بوده كه هم اينك كتاب «القرآن و العقل» وی در حوزه علميه نجف تدريس می‌شود.
مرحوم آيت‌الله العظمی آقانورالدين حسينی عراقی در روز جمعه هفتم رجب سال 1341 هـجری قمری به سوى سراى جاويد شتافت.
علاقه‌مندان برای مشاهده متن به نشانی اينترنتی http://shia-arak.blogfa.com مراجعه كنند.
captcha