ابعاد عاطفی و معرفتی انسان در نماز تجلی پيدا می‌كند
کد خبر: 2082375
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱

ابعاد عاطفی و معرفتی انسان در نماز تجلی پيدا می‌كند

گروه سياسی و اجتماعی: نماينده ولی فقيه در استان مركزی با اشاره به اينكه تجلی بعد عاطفی و معرفتی انسان در نماز است، گفت: شالوده اصلی دين در نماز خلاصه می‌شود و نماز عظمت حضور انسان در پيشگاه رب‌العالمين است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، آيت‌الله «دری نجف‌آبادی»، نماينده ولی فقيه در استان مركزی و امام جمعه اراك در مراسم تقدير از دستگاه‌های برتر استان در امر نماز كه شامگاه چهارشنبه 27 بهمن‌ماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بيان اينكه نماز جوهره رابطه انسان با خداست، گفت: اگر رابطه انسان با خدا به‌درستی تنظيم شود، رابطه او با همنوعانش نيز اصلاح خواهد شد.
وی افزود: از همين روی است كه خداوند وقتی می‌خواهد به مسئله حاكميت دينی و الهی تاكيد كند، آن را با برپايی نماز مطرح می‌كند.
امام جمعه اراك با اشاره به اينكه تجلی بعد عاطفی و معرفتی انسان در نماز است، گفت: شالوده اصلی دين در نماز خلاصه می‌شود و نماز عظمت حضور انسان در پيشگاه رب‌العالمين است.
وی با تاكيد بر اينكه در جامعه اسلامی بايد نماز جزء بافت و ساخت وجودی هر فرد باشد، خاطرنشان‌كرد: در اين راستا توجه به انس دادن فرزندان با اين فريضه از جايگاه خاصی برخوردار است.
آيت‌الله دری با اشاره بر ضرورت اقامه نماز در تمام ادارات و دستگاه‌ها و توجه به اين فريضه به‌عنوان يك شاخص دينی، گفت: بايد تلاش كنيم اين فريضه مهم در اول وقت كه مورد سفارش بسيار ائمه(ع) است، صورت پذيرد.
به گزارش ايكنا، «علی‌اكبر شعبانی‌فرد»، استاندار مركزی نيز در ادامه با بيان اينكه به بركت انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگيری در توسعه فعاليت‌های دينی از جمله برپايی نماز هستيم، افزود: يقينآ رشد فعاليت‌های دينی در جامعه مديون تلاش‌های امام راحل با به ثمر رساندن انقلاب و بعد از آن روحانيت معظم است.
وی با اشاره به اينكه به منظور احيای فرهنگ برپايی نماز و اشاعه اين فريضه حركات جدی و قابل ملاحظه‌ای در دستگاه‌های دولتی به‌ويژه هرم نيروی انسانی و خانواده‌های كاركنان صورت گرفته است، گفت: در اين راستا چه از لحاظ شكلی يعنی توجه به ظاهر نمازخانه‌ها و آراسته بودن اين مكان‌ها و چه از لحاظ محتوايی و اشاعه فرهنگ نماز قدم‌های بزرگی برداشته شده است.
شعبانی‌فرد با تاكيد بر اينكه برای ايجاد رغبت در برگزاری نماز بايد زيباترين جايگاه برای اقامه اين فريضه در نظر گرفته شود، ابراز اميدواری كرد از محل اعتبارات سال 90 به منظور ساماندهی و تجهيز نمازخانه‌ها اقدامات مساعدی صورت گيرد.
وی با اشاره به فعاليت‌های صورت گرفته در جهت ترويج فرهنگ نماز در استان، تصريح كرد: احداث كتابخانه عمومی نماز، توزيع 7هزار و 500 جلدكتاب نماز در استان، برگزاری مسابقه كتابخوانی نماز در 20مدرسه راهنمايی و دبيرستان، تاليف كتاب «نماز» توسط جوانان نويسنده در سراسر استان، برگزاری 100 نشست خانواده با موضوع نماز در استان از فعاليت‌های صورت گرفته در حوزه ترويج فرهنگ نماز بوده است.
استاندار مركزی در پايان خاطرنشان كرد: برگزاری 140 نشست دانش‌آموزی با موضوع نماز، برگزاری دوره‌های آموزشی نماز ويژه مربيان مهدهای كودك با مشاركت آموزش و پرورش، آموزش دوره تربيت مروجان نماز با همكاری كميته امداد، برگزاری دوره تصحيح نماز در 6شهرستان، برگزاری دوره‌های آداب و اسرار نماز ويژه كاركنان دولت، برگزاری طرح «تحكيم پيوند مسجد و مدرسه»، برگزاری مسابقه وبلاگ‌نويسی پيرامون نماز با مشاركت هلال احمر استان و برگزاری طرح «ترويج و توسعه فرهنگ نماز در كودكان و نوجوانان» با مشاركت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان از جمله فعاليت‌های صورت گرفته در اين حوزه بوده است.
هم‌چنين در اين مراسم دو مكان برای احداث نماز خانه بين راهی در محور كمربندی اراك- قم توسط سازمان جهاد كشاورزی تخصيص يافت.
يادآوری می‌شود، در اين مراسم 34 دستگاه به‌عنوان دستگاه‌های برتر در امر ترويج نماز در استان معرفی شدند كه از 10 دستگاه به‌صورت نمادين تقدير شد.
captcha