مبنای حكومت در نظام اسلامی حفظ كرامت انسان‌هاست/ دعوت از مردم برای كمك به مسلمانان سومالی
کد خبر: 2173284
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴

مبنای حكومت در نظام اسلامی حفظ كرامت انسان‌هاست/ دعوت از مردم برای كمك به مسلمانان سومالی

گروه سياسی: حسين انواری در جمع نمازگزاران تهرانی تصريح كرد: مبنای حكومت در نظام اسلامی حفظ عزت و كرامت انسان‌هاست؛ سياست هم به يك معنا حفظ و گسترش همين كرامت و عزت انسان‌ها است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حسين انواری، سرپرست كميته امداد امام خمينی(ره) كه امروز، 28 مردادماه، به مناسبت هفته «اطعام نيازمندان و اكرام ايتام» در جمع نمازگزاران جمعه تهرانی سخن می‌گفت، با بيان اينكه ماه در مبارك رمضان بندگان خداوند به ميهمانی باری‌تعالی دعوت شده و خداوند خود ميزبان است، گفت: روزه ضمن اينكه حكم و ادبی خاص دارد، حكمتی هم دارد كه اين حكمت لقا و محبت خداوند است؛ روزه برای رسيدن انسان به تقوا است.
وی افزود: باطن روزه انسان را به جايی می‌رساند كه مخاطب خداوند قرار می‌گيرد؛ در ميهمانی خداوند ميهمان بايد كاری كند كه صاحبخانه دوست بدارد. اگر خداوند می‌بخشد و نمی‌گيرد، انسان هم بايد در اين ماه خويی پيدا كند كه ببخشد و نگيرد.
انواری با يادآوری اينكه يكی از وظايف مؤمنين صدقه به فقرا و مساكين همراه با احترام و قصد قربت است، تصريح كرد: بندگانی كه با انگيزه الهی، نيت صادق و با قلب طاهر كه تهی شده از هواهای زودگذر است، در ضيافت الهی حاضر شوند، خداوند مدال كرامت عزت به آن‌ها هديه می‌دهد.
سرپرست كميته امداد با بيان اينكه رابطه خالق و مخلوق در گروه اين مدال است، اظهار كرد: ملكه تقوا كه فلسفه روزه است، در اتصال نگه‌داشت اين مدال است و مبنای حكومت در نظام اسلامی عزت و كرامت انسان‌هاست. سياست هم به يك معنا حفظ و گسترش همين كرامت و عزت انسان‌هاست؛ تقوا و توكل به خداوند دو اهرم خروج از بن‌بست‌ها و راه نجات در بحران‌هاست.
وی در بخش ديگری از سخنان يادآور شد: نهال كميته امداد امام خمينی(ره) به عنوان شجره‌ای طيبه كه به دست مبارك امام(ره) غرس شد، اصل ريشه آن ثابت و مستحكم و شاخه‌‌هايش صادقانه به آسمان سركشيده و به فرموده خداوند در هر مقطعی از زمان ميوه‌‌های زيادی داده است.
سرپرست كميته امداد يادآور شد: گفتمان امداد هدايتی است به سوی كلام طيب و پاكيزه و گفتاری روح‌پرور، نشاط‌ آور برای پيمودن مدارج كمال و راه حميد جهت رسيدن به قرب الهی است؛ گفتمان امداد گفتمانی نرم، با صراحت و قاطعيت، مستدل، اثرگذار همراه با احترام، محبت، سنجيده، اميد‌بخش، تقويت‌كننده و متكی بر رابطه عاطفی، مهرورزی، گفتار نرم بزرگوارانه و لطيف، سنجيده، رفتاری مؤدبانه و همراه با فروتنی است.
وی اضافه كرد: خدمت‌رسانی بی‌منت كميته امداد به انسان‌های شريفی كه قدرت دفاع از خود را ندارند و به راحتی نمی‌توانند از استعدادهای خدادای بهره‌مند شوند ـ كه همراه با هدايت‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری و با همكاری‌های دولت‌های محترم و مردم عزيز بوده ـ افتخارافرين است.
انواری تصريح كرد: كمتيه امداد افتخار دارد كه تسكين درد‌های محرومان، احياء‌كننده عزت و كرامت انسان‌ها و خانواده‌های نيازمند باشد و سلامت و توانمندسازی خانواده‌های آسيب‌پذير را در ابعاد فكری، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی و حرفه‌ای ارتقا دهد؛ ناسازگاری‌ها با محيط زندگی را كاهش دهد، رشد و شكوفايی استعدادهای فراموش‌شده را تأمين كند، تعداد كثيری از كارگزاران نظام را آماده پذيرش مسئوليت‌های بزرگ كند، فرهنگ احسان و همدردی عمومی و سبقت در خيرات را ساماندهی كند و امنيت روانی خانواده‌های آسيب‌‌پذير را فزونی بخشد.
سرپرست كميته امداد گسترش همدری و همكاری مردمی و جلب مشاركت‌های آن‌ها، حضور در مجامع و صحنه‌های بين‌الملی مربوط به فعاليت‌های بشردوستانه و تبيين راهكاری عملی مبارزه با فقر و حمايت از محرومان كه نشئت‌گرفته از تعاليم دينی است را از ديگر اهداف و برنامه‌های اين كميته بيان كرد.
وی تأكيد كرد: كميته امداد بر اين باور است كه نهاد خانواده و جايگاه زن سرپرست بايد از استحكام، منزلت و عزت كافی برخوردار باشد و نابرابری‌ها غيرموجه درآمدی در اقشار محروم با سازوكاری مناسب و به‌گونه‌ای مطلوب جبران شود. حضور، مشاركت و همدلی مردم در صحنه‌ها حمايت از محرومان تقويت شود و فرهنگ انفاق، احسان، تكافل اجتماعی و ترويج ستن‌های حسنه اسلامی گسترش يابد.
انواری به فعاليت‌های سال جاری كميته امداد اشاره‌ای كرد و با اشاره به نامگذاری اين سال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهاد اقتصادی اظهار كرد: كميته امداد آماده‌باش همه نيروهای خود را جهت حضور جهادگونه در صحنه تغيير وضعيت اقتصادی خانواده‌‌‌های محروم و كم‌بضاعت اعلام كرده است.
وی فراهم كردن شرايط ارتقاء سلامت و توانمندی خانواده‌‌های محروم، تدارك برنامه گسترده‌ای جهت ايجاد تسهيلات برای حداقل 250 هزار فرصت شغلی و غيره را از جمله برنامه‌های كميته امداد بيان كرد و افزود: ماه مبارك رمضان و هفته «اطعام نيازمندان و اكرام ايتام» فرصت مناسبی برای توسعه فرهنگ احسان، انفاق و نيكوكاری است؛ ديدار مسئولان و خيران استان‌ها و شهرستان‌ها با خانوده‌‌های تحت پوشش، اجرای برنامه ديدار و افطار دانش‌‌آموزان و دانشجويان برگزيده با مسئولان دستگاهای مختلف، مشاركت در برگزاری روز جهانی قدسو جمع‌آوری كمك برای مرم مظلوم فلسطين و جمع‌آوری فطريه نمازگزاران روز عيد فطر از جمله برنامه‌های ما در اين ماه مبارك است.
سرپرست كميته امداد در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه انسانی در سومالی كه موجب تأثر مقام معظم رهبری، مراجع عظام و مردم شده، متذكر شد: متأسفانه سازمان‌های بين‌المللی با بی‌اعتنايی از كنار اين فاجعه عبور می‌كنند و با شعار حقوق بشر در ظاهر همچنان ناظر هستند، لذا پايگاه كميته امداد در محل برگزاری نماز جمعه، بسيج مستضعفين و جمعيت هلال احمر در سراسر كشور آماده قبول كمك‌های مردم عزيز ايران به مسلمانان سومالی است.
وی در پايان با بيان اينكه روز 21 رمضان به عنوان روز همبستگی مردم با مردم مسلمان سومالی تعيين شده، اعلام كرد: حساب 5555 بانك ملی شعبه امداد و حساب 333 ارزی امداد در بانك ملی آماده دريافت كمك‌های مردم است.
captcha