حرمت بخشيدن به زن، مهم‌ترين فلسفه حجاب برای بانوان است
کد خبر: 2475955
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
مبانی حجاب و عفاف در جامعه/(5)

حرمت بخشيدن به زن، مهم‌ترين فلسفه حجاب برای بانوان است

گروه اجتماعي: حرمت بخشيدن به زن مهم‌ترين فلسفه لزوم رعايت عفت و حجاب برای بانوان است، چراكه زن گوهر گرانبهای الهی است كه بايد خود را در صدف حجاب نگهداری كند.

اشرف جواهری، مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مركزی درباره عفاف و حجاب به‌عنوان يكی از ضروريات دين مبين اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مركزی، با بيان اينكه حرمت بخشيدن به زن مهم‌ترين فلسفه لزوم رعايت عفت و حجاب برای بانوان است، تصريح كرد: زن گوهر گرانبهای الهی است كه بايد خود را در صدف حجاب نگهداری كند.
وی با بيان اينكه رعايت عفاف و حجاب، امنيت و آرامش را برای زن به ارمغان می‌آورد، اظهار كرد: در واقع در سايه رعايت عفاف، زن با شهامت هرچه بيشتر می‌تواند وظايف خود را انجام داده و از خطرات اجتماعی نيز مصون بماند.
جواهری افزود: پوشش و حجاب برای زن جوازی است برای حضور او در صحنه اجتماع و اسلام با طرح پوشش زن در حقيقت مجوزی را برای حضور او در جامعه صادر كرده است.
مشاور استاندار مركزي در امور بانوان، استحكام پيوند خانواده را از ديگر موارد لزوم رعايت عفاف و حجاب عنوان كرد و گفت: تقيد به رعايت عفت و حجاب باعث صميميت رابطه زوجين و استحكام بنيان خانواده می‌شود.
جواهری در ادامه مبارزه با نفس را از جمله بركات رعايت حجاب و عفاف دانست و افزود: همچنين بر طبق روايات، زكات زيبايی، عفت و حياست. زيبايی برای زن سرمايه است به شرط اينكه در جای صحيح خود و در مواجهه با محارم صرف شود.
وی با بيان اينكه روش‌های كاربردی در راستای ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه مطرح شده است، تصريح كرد: اولين مورد آن تقويت دين و اعتقادات دينی است؛ چراكه اگر فرد از اعتقادات مستحكم دينی برخوردار باشد خود را ملزم به رعايت عفاف و حجاب به‌عنوان يك ارزش دينی و اخلاقی می داند.
جواهری با بيان اينكه در برخورد با بدحجابی نبايد به‌طور مستقيم وارد عمل شد؛ چراكه اين امر باعث موضع‌گيری در برابر اين ارزش دينی می‌شود، افزود: برخورد با بی‌حجابی يا بدحجابی اگر با برنامه‌ريزی و به طور غيرمستقيم، صورت پذيرد مطمئناً اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: احيای فرهنگ اصيل اسلامی در واقع فراخوانی زن مسلمان به دريافتن ارزش‌ها و آفريدن روح دينداری در وجود آنان است.
جواهری با اشاره به الگوپذيری فرزندان از والدين خود، گفت: در مقوله عفاف و حجاب نيز اگر آنها خود را موظف به رعايت اين اصل و ارزش دينی و اخلاقی بدانند، فرزندان نيز از آنها الگو گرفته و پيروی می‌كنند.
وی افزود: در مدرسه و محيط‌های آموزشی نيز بايد به مقوله عفاف و حجاب به‌درستی پرداخته شود تا فرزندان ذهنيت زيبايی از اين مقوله پيدا كنند.
جواهری با بيان اينكه تعميق باورهای دينی در جامعه رسالت اصلی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری است، گفت: از آنجا كه عفاف و حجاب يكی از ثمرات تعميق باورهای دينی است؛ لذا هر ماهه كلاس‌ای آموزشی-دينی با حضور 150 تا 200 نفر از بانوان نماينده دستگاه‌های مختلف با سخنرانی آيت‌لله دری نجف‌بادی، نماينده ولی فقيه در استان مركزی و امام جمعه اراك برگزار می‌ود و نمايندگان دستگاه‌ا نيز موظف به برگزاری كلاس‌ای آموزشی در واحدهای اجرايی محل خدمت خود هستند.
اين مقام مقام مسئول در پايان با اشاره به اجرای طرح‌های گل ياس و مطلع مهر به همت دفتر امور بانوان استانداری مركزی، افزود: طرح گل ياس پيرامون عفاف و حجاب بوده كه در قالب آن جزوه‌های آموزشی بين دانش‌آموزان در مقاطع راهنمايی و متوسطه توزيع می‌شود و در طرح مطلع مهر نيز در راستای پيشگيری از طلاق به‌عنوان يك آسيب اجتماعی اجرا می‌شود.
captcha