مسلمانان روهینگیا در راه مالزی گرفتار قاچاقچیان انسان شدند
کد خبر: 2613368
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

مسلمانان روهینگیا در راه مالزی گرفتار قاچاقچیان انسان شدند

گروه بین‌الملل: بی‌بی جان رحیم‌الله، یکی از صدها مسلمان روهینگیا که یک ماه پیش سوار بر قایق، میانمار را به مقصد مالزی ترک کرد، از گرفتارشدن شمار زیادی از آوارگان به دام قاچاقچیان انسان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از شبکه تلویزیونی «Press TV»، سیف‌الله محمد، فعال مسلمان روهینگیا می‌گوید: دولت می‌خواهد که هیچ روهینگیایی در کشور باقی نماند و با وضع قوانین مختلف مسلمان روهینگیا را وادار می‌کند تا این کشور را ترک کنند.
وی افزود: بسیاری از آوارگان روهینگیا در سفر به سمت کشورهایی مانند مالزی و تایلند گرفتار قاچاقچیان انسان شده‌اند.
بی‌بی جان رحیم‌الله نیز می‌گوید: زنان بسیاری در دام قاچاقچیان انسان افتادند.
وی می‌گوید: من خودم شاهد آن بودم که آن‌ها زنان زیادی را با خود بردند. هنگامی‌ که به مقصد مالزی به راه افتادیم انتظار چنین عاقبتی را نداشتیم.
این زن 27 ساله می‌گوید: من با پرداخت 2500 دلار توانستم خودم را از دست قاچاقچیان حفظ کنم.
دولت میانمار با امتناع از اعطای حق شهروندی به یک میلیون و سیصد مسلمان روهینگیا، محدودیت‌های سختی را برای زندگی، ازدواج و اشتغال آن‌ها ایجاد کرده است.
میانمار در آخرین اقدام خود اعلام کرد که مسلمانان روهینگیا یا باید خود را به نام اتباع بنگالی ثبت‌نام کنند و حق شهروندی دریافت کنند و یا به دلیل نداشتن حق شهروندی مجازات می‌شوند، که در هر دو صورت با آینده نامعلومی مواجه بودند و بسیاری از آن‌ها تصمیم گرفتند که میانمار را به مقصد مالزی ترک کنند.
از سوی دیگر مالزی و تایلند با امتناع از پذیرش مسلمانان روهینگیا هدف انتقاد گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته‌اند.

captcha