معرفی آستان امامزاده سیدجلال‌الدین(ع) در خوسف
کد خبر: 2616275
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰

معرفی آستان امامزاده سیدجلال‌الدین(ع) در خوسف

گروه اجتماعی: آستان امامزاده سیدجلال‌الدین(ع) در شهرستان خوسف روستای کلاته ملک واقع شده است. کل مساحت اراضی مزار حدود ۵۰۰ متر مربع است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، آستان امامزاده سیدجلال‌الدین(ع) در شهرستان خوسف، روستای کلاته ملک واقع شده است. کل مساحت اراضی مزار حدود 500 متر مربع است، ساختمان مزار بر روی سکویی قرار گرفته که نسبت به زمین‌های اطراف مرتفع‌تر است و اطراف مزار با آجر مفروش است.



بانی و زمان ساخت بنای اولیه به درستی مشخص نیست. معمران احتمال می‌دهند که پیشینه بنای قبلی به 200 سال برسد. ساختمان اولیه هنوز به همان حالت اولیه باقیست و تماماً از گل و خشت و به‌صورت گنبدی است ولی به نظر می‌رسد ایوان ورودی در ابعاد 3×3 و ارتفاع 4 متر که نمای آن آجری بوده الحاقی باشد و بعداً به آن اضافه شده است؛ همچنین، اتاقی در ابعاد 3 در 4 متر که در جوار مزار به عنوان نمازخانه ساخته شده، الحاقی بعدی باشد.



این بنا بعد از انقلاب اسلامی مرمت و بازسازی و گچ کاری شده است. دو درب آهنی دارد که یکی از داخل ایوان از سمت شرق و دیگری از سمت شمال باز می‌شود که این یکی ابتدای ورودی به نمازخانه است. دو پنجره آهنی کوچک در دو جهت غرب و شمال روشنایی لازم را به درون مزار می‌رساند.





نمای داخل تماماً گچ‌کاری شده و کف آن سیمانی و با فرش‌های اهدایی مردم مفروش است. مزار از سه طرف پله ورودی دارد. تعداد 8 درخت و نهال کاج و عناب و چنار مجموعه فضای سبز آن را تشکیل می‌دهد.



بر روی قبر ضریحی آهنی که قسمت بالای آن مشبک و با شیشه پوشیده شده و قسمت پائین آن با ورق آهن ساخته شده است. ضریح در ابعاد 2×1 و در ارتفاع 2 متر است که روی آن قوسی و با پارچه سبزرنگی پوشیده شده است.

captcha