ضرورت آمادگی برای نقش‌آفرینی در نظم نوین جهانی/ دارنده سلاح هسته‌ای الزاما قدرت منطقه‌ای ندارد
کد خبر: 2620416
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
اکرمی‌نیا عنوان کرد:

ضرورت آمادگی برای نقش‌آفرینی در نظم نوین جهانی/ دارنده سلاح هسته‌ای الزاما قدرت منطقه‌ای ندارد

گروه سیاسی: معاون سیاسی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: همه ما باید برای نقش‌آفرینی و نظم نوین جهانی آمادگی داشته باشیم تا در آینده جمهوری اسلامی ایران در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی از جایگاه خوبی برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمد اکرمی‌نیا، معاون سیاسی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، 26 آذرماه در گردهمایی سیاسی فرماندهان و مسئولان یگان‌های ناجا در منطقه خراسان که در مهمانسرای ثامن‌الائمه(ع) مشهد برگزار شد، با تأکید بر ضرورت آمادگی برای نقش‌آفرینی در نظم نوین جهانی گفت: این امر یک اقتدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران است و مؤلفه‌های نرم‌افزاری قدرت جمهوری اسلامی و شیعه را به دنیا نشان می‌دهد.

وی با اشاره به سیاست‌های گذشته آمریکا در دنیا گفت: در گذشته‌های دور، سیاست‌های آمریکا مبتنی بر رژیم‌های دست‌نشانده بود اما امروز گروه‌های صیهونیستی دست‌نشانده آمریکا بر سر کار آمدند که یکی از آن‌ها گروه داعش است.

اکرمی‌نیا با بیان اینکه دنیا امروز شاهد افول قدرت آمریکا در منطقه است، گفت: جریان‌سازی، ایجاد گروه‌های تروریستی و یا در بحث مذاکرات هسته‌ای و واردکردن فشار به ایران از مسائل حاشیه‌ای هستند که دشمن به آن‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه موضوع اصلی، بحث اقتدار منطقه‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: آمریکا در سال‌های اخیر، خاکریزهای خود را در منطقه واگذار کرده است زیرا گمان نمی‌کرد با وجود هزینه‌ای که در عراق صرف جنگ کرده است، این کشور امروز در اختیار ایران قرار بگیرد.

معاون سیاسی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های آمریکا و سوریه، لبنان و یمن اشاره کرد و افزود: آمریکا بیش از 40 ماه است که در سوریه تلاش می‌کند تا نظام بشار اسد را ساقط کند اما موفق نشده است، در لبنان نیز با وجود تمام ابزارهای سیاسی و حمایت‌های عربستان نتوانسته است حرف خود را به کرسی بنشانند.

وی بیان کرد: در یمن نیز شاهد احیای انقلاب این کشور هستیم، با وجود تمام این مسائل، آمریکا خاکریزهای خود را در منطقه از دست داده است و حامیان آن‌ها همانند عربستان از رقابت با جمهوری اسلامی ایران عقب افتاده‌اند.

اکرمی‌نیا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توافق ژنو و تمدید مجدد آن تا 10 تیرماه سال آینده گفت: در یک منظر کلان و راهبردی، در مذاکرات هسته‌ای، بحث بر سر رقابت‌های منطقه‌ای است.

وی با بیان اختلافات هسته‌ای که مانع از رسیدن به توافق نهایی می‌شود، گفت: یکی از این اختلاف‌ها بحث بر سر ظرفیت غنی‌سازی است، در این زمینه طرف مقابل می‌گوید ایران از زمانی که درب تأسیسات هسته‌ای خود را ببندد و به بازرس‌های آ‍‍‍‍‍‍‍‍ژانس اجازه بازدید ندهد، تا زمان ساخت سلاح هسته‌ای بیشتر از یک سال طول نمی‌کشد.

معاون سیاسی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد سانتریفیوژهای ایران را یکی دیگر از موارد اختلاف بر سر مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد و افزود: ایران در حال حاضر 9 هزار سانتریفیوژ فعال و 10 هزار سانتریفیوژ غیر فعال دارد و آن گونه که گفته می‌شود، آمریکایی‌ها نهایتا فعالیت چهار هزار و 500 دستگاه سانتریفیوژ ایران را پذیرفته‌اند.

وی با اشاره به موضوع میزان اورانیوم غنی‌شده به عنوان یکی دیگر از موارد اختلاف هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید ایران 9 هزار و 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد اما طرف‌های مقابل در مذاکرات معتقدند که ایران نباید بیش از 1000 کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد.

اکرمی‌‎نیا تأکید کرد: آ‌‌ن‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح اتمی نیست زیرا امروز کارکرد سلاح اتمی از بین رفته و دارندگان این سلاح الزاما اقتدار منطقه‌ای ندارند که نمونه آن شوروی و کشور اوکراین است.

معاون سیاسی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موضوع تحریم‌ها یکی دیگر از مخالفت‌های ایران با 1+5 است گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند اگر توافق شکل بگیرد، برداشتن تحریم‌ها باید در یک پروسه زمانی 15 ساله انجام شود که این امر از سر زیاده‌خواهی آنان است و ایران زیر بار این موضوع نرفته است.

وی، دخالت‌های عربستان را یکی دیگر از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای دانست و افزود: عربستان نقش اقتصادی خود را در موضوع کاهش قیمت نفت ایفا کرد و یک مرتبه تولید نفت خود را تا هفت میلیون بشکه بالا برد که سبب کاهش قیمت نفت شد، این کاهش به ما و کشورهای دیگر آسیب وارد می‌کند.

اکرمی‌نیا با تأکید بر تلاش دولت برای کنترل آسیب‌های ناشی از کاهش قیمت نفت گفت: آمریکا اساسا به خاطر زیاده‌خواهی‌های خود و احساس شکستی که در برابر جمهوری اسلامی ایران دارد، این قبیل فعالیت‌ها را انجام می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینکه اتکا مذاکرات و امیدواری به دشمنان کشور را به جایی نمی‌رساند، گفت: ما از مذاکرات تا لحظه آخر حمایت می‌کنیم زیرا مذاکرات مورد تأیید رهبر معظم انقلاب، منافع زیادی را برای کشور داشته است.

وی ایران با اشاره به اینکه معلوم نیست که این مذاکرات دستاوردی برای کشور داشته باشد، ابراز کرد: در این زمینه اقتصاد مقاومتی و اتکا بر مؤلفه‌های درون‌زای قدرت می‌تواند با وجود تحریم‌ها، ایران را به جایگاهی مناسب در منطقه برساند.

معاون سیاسی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی همچنین بر افزایش بصیرت، درک درست از موقعیت و آگاهی مردم تأکید کرد.

captcha