مطالبات رهبری اساس فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی است
کد خبر: 2659968
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
اخباری:

مطالبات رهبری اساس فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی است

گروه دانشگاه: سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اساس برنامه‌‌های خود را مطالبات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: در بهره‌وری مدیریت و آمایش سرزمینی این دانشگاه تجدید نظر خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، جلسه معارفه محمد اخباری، سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی و کاربردی و تکریم مسعود شفیعی، سرپرست سابق این دانشگاه امروز چهارشنبه، 10 دیماه، از ساعت 13 با حضور سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
مسعود شفیعی در این مراسم اظهار کرد: اگر چه دوره مدیریت کوتاهی داشتم اما فن‌های خوبی یاد گرفتم. به اخباری تبریک می‌گویم و انشاءالله خداوند به او توفیق دهد تا در راستای خدمت به دانشگاه جامع قدم بردارد. خاطرات خوبی را با خود می‌برم و اگر روزی به گذشته برگردم، فکر می‌کنم کارهای که انجام شده درست بود. ما از خرد جمعی استفاده کردیم و اگر این کارها دنبال شود، خوب است.
وی با اشاره به فرازی از وصیت امام خمینی(ره) گفت: طبق وصیت امام(ره)، توکل باید واقعاً بر خدا باشد و به همکاری و مشارکت برای پیشبرد کارها توجه شود.
در ادامه محمد اخباری، سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد: به فرموده امام علی(ع) مناصب امانت هستند و ما باید امانتدار ساعی و خوبی برای آن باشیم. در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌ها فرصتی برای خدمتگزاری به ملت است.
وی افزود: از رؤسای قبلی دانشگاه، مدیران، کارکنان و همه آنهایی که تا این لحظه زحمت کشیده‌اند و الان تجارب آنها ذخیره گرانسنگی است که می‌تواند ما را در پیشبرد اهداف یاری کند، تشکر می‌کنم.
اخباری اساس برنامه‌های خود را مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاهی که بتواند در صحنه امروز قرن بیست و یک علم را تجاری‌سازی کند، اقتصاد را دانش بنیان کند و اقتصاد مقاومتی را بر سر سفره مردم بیاورد، سرلوحه کار من است. همچنین فرمایشات رئیس جمهور در این رابطه که هدف دولت تدبیر و امید تربیت نیروی انسانی، ماهر و توانمند مورد نیاز جامعه است.
وی اظهار کرد: محیط دانشگاه باید پرنشاط، آرام و امید به آینده و دور از جناح‌بندی باشد. در دانشگاه جامع وظیفه بنده تحقق این اقدامات اساسی است. محمد فرهادی وزیر علوم می‌گوید دانشگاه باید ماموریت‌گرا باشد و به پست علمی تبدیل شود؛ لذا ماموریت اساسی ما تربیت نیروی کار ماهر و ثروت‌آفرین است.
وی افزود: امروزه تولید علم و دانش باید به بازار کار توجه جدی داشته باشد. اگر رشته‌های ما منطبق با بازار نباشد، از قافله روزآمدی باز خواهیم ماند. بازمهندسی شیوه ارتباط با صنعت باید یکی از کارهای اساسی ما باشد تا بتوانیم استعدادهای این دانشگاه را شکوفا کنیم. از موضوعات حائز اهمیت این است که از سوء ظن به گذشته باید کاملا پرهیز کنیم. رویکرد اصلی من اعتدال است و از هر گروهی که توانایی اجرای منویات مقام معظم رهبری را داشته باشند، حتما بهره خواهیم برد.
سرپرست دانشگاه جامع عنوان کرد: واحدهای استانی دانشگاه باید فعالتر شوند. ما در بهره‌وری مدیریت و آمایش سرزمینی دانشگاه علمی کاربردی تجدید نظر خواهم کرد. فعال نمودن دفتر همکاریهای بین‌المللی یکی دیگر از کارهاست. نکته دیگر اقتصاد مقاومتی و هدایت هزینه‌های غیرضروری به این سمت است و در این راستا استفاده از بخش خصوصی در کیفی‌سازی نقش مؤثری دارد.
بنابراین گزارش، سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم، به قرائت حکم اخباری که از سوی محمد فرهادی وزیر علوم صادر شده است، پرداخت. در این حکم مواردی شامل تحول در ساختار کلان آموزشی شغل مفرد به منظور دستیابی به اقتصاد مقاومتی، فراهم آوردن زمینه حضور بخش خصوصی افزایش قابلیت خلاقیت و نوآوری، افزایش فرصت‌های کیفی با مشارکت دستگاه‌های مربوطه و توسعه ظرفیت‌های اشتغال مورد توجه قرار گرفته بود.
در ادامه هاشمی عنوان کرد: مجلس تجلیل از یک چهره فرهیخته دانشگاهی و همچنین آغاز فعالیت یک چهره فرهیخته دیگر افتخار باشکوه دیگری است. قرار بود وزیر علوم در این مراسم حضور پیدا کند، ولی به دلیل مسائل دیگر و جلسات دیگری که پیش آمد، امروز من به نیابت از ایشان حضور پیدا کردم.
وی افزود: خدمات شفیعی بنیان‌گذاری حرکت‌های ارزشمندی بوده است. همچنین آرزوی توفیق برای اخباری داریم که جانباز دفاع مقدس و اهل جبهه و جنگ است.
هاشمی اظهار کرد: اگر هر دانشگاه و مرکز علمی و فرهنگی، بالنده باشد، به سمت بالندگی حرکت خواهیم و اگر دچار افول شوند، حتما انعکاس آن را در جامعه خواهیم دید. فراز و فرودهای دانشگاه مقارن با فراز و فرودهای جامعه است. دانشگاه و دانشگاهیان گروه مرجعی هستند که مورد توجه سایر اقشار جامعه و منشا فرهنگ‌سازی هستند. دانشگاه باید پیشرو و در حال رشد باشد. طبیعتا دانشگاه‌های مهمی مثل دانشگاه جامع که قدر و اندازه یک وزارتخانه را دارد، می‌تواند منشأ آثار گسترده‌ای در سطح جامعه باشد. مدیریت در این دانشگاه ظریف و حساس است و بدون همراهی همه دانشگاهیان این مسیر قابل پیمودن نیست.
وی با بیان اینکه آموزش فی‌نفسه ارزش است، عنوان کرد: اما وقتی آموزش علمی کاربردی شده یعنی پاسخگویی یک نیاز خاص است. امروز نیاز داریم به اینکه جوانانی تربیت کنیم که نیازها را بشناساند و برای رفع آنان اقدام کنند. دانشگاه علمی کاربردی تهران و فرهنگیان جهت‌گیری‌های متفاوتی دارند. نزدیکترین دانشگاه به این دانشگاه، دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
هاشمی با تصریح اینکه دانشگاه فقط متولی تولید علم نیست، افزود: دانشگاه متولی تولید معنا است از دانشگاه پیام‌ها، هویت، تعلق و هدفمندی شکل می‌گیرد. دانشگاه هویت اجتماعی ملی را محافظت می‌کند. اگر جامعه‌ای ما از برخی شکاف‌های موجود رنج می‌برد دانشگاه متولی آن است.
وی ادامه داد: نگاه جناحی مانع بهره‌گیری از همه سرمایه‌هاست. توفق ما بدون مشارکت عمومی میسر نخواهد شد. اگر چنین اتفاقی بیفتد دانشگاه محور خلاقیت خواهد شد. باید دانشگاه آزاداندیش داشته باشیم و این نوع تنها با شعار میسر نمی‌شود.

captcha