«عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» منتشر شد
کد خبر: 2670600
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
از سوی انتشارات سروش؛

«عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» منتشر شد

گروه ادب: چاپ نخست کتاب «عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» به کوشش سیدحسین میرمعزی از سوی سوی انتشارات سروش و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «عدالت اقتصادی» موضوعی بین‌رشته‌ای با گستره‌ای وسیع و اضلاعی متکثر است. در باب عدالت اقتصادی هنوز نظریه‌ای جامع تدوین نشده است، اما اندیشمندان اسلامی مقالات و کتاب‌هایی در باب مبانی و زمینه‌ها و موانع تحقق آن نوشته‌اند که برای نیل به چنان نظریه‌ای اطلاع از مجموع چنین نوشته‌هایی مفید است. کتاب حاضر این گام نخست را برداشته و مقالات چندی در این باب را در ساختاری منطقی در پنج بخش عرضه کرده است.

بخش اول این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که به مفهوم و مبانی بینشی و فلسفی عدالت اجتماعی پرداخته‌اند که در آن مباحثی چون مفهوم عدالت اقتصادی و اهمیت آن از دیدگاه امام علی(ع)، عدالت اقتصادی از نظر افلاطون، ارسطو و اسلام، واقع‌گرایی نظریه عدالت در اقتصاد اسلامی و مبانی نظری توزیع عادلانه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب دربرگیرنده مقالاتی است که به معیارهای عدالت اجتماعی، راهکارها، علل و موانع تحقیق می‌پردازد و در بخش سوم مقالاتی آمده است که شاخص‌های اندازه‌گیری عدالت و عناصر آن را مورد بحث قرار می‌دهد. در این بخش، موضوعاتی چون بنیادهای توسعه اقتصادی عادلانه در اسلام، همسویی رشد و عدالت در نظام اقتصادی اسلام، پیشرفت عادلانه و وظایف دولتی دینی و عدالت بین نسلی در بهره‌برداری از منابع طبیعی را تحلیل شده و نتایج ارزشمندی را ارائه شده است.

در بخش چهارم، مقالات مربوط به رابطه عدالت و توسعه همچون مطالعه تطبیقی حد فقر شریعت، اصول حاکم بر شاخص‌های نابرابری درآمدی و بررسی آنها از نظر اسلام آمده است و بخش پنجم مشتمل بر مقالاتی است که به مطالعات موردی به روش تجربی درباره موضوعات مرتبط با عدالت اجتماعی پرداخته‌اند.

چاپ نخست کتاب «عدالت اقتصادی از دیدگاه اسلام» نخستین اثر پس از تفاهم مشترک انتشارات سروش و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که در 860 صفحه با قیمت 400 هزار ریال و در شمارگان یک هزار نسخه منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن 88310610 - 021 و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620 - 021 تماس بگیرند.

همچنین مرکز پخش پکتا (نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66973203(20 خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقه‌مندان بوده و فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی http://soroushpublishingco.ir  امکان‌پذیر است.

captcha