از شایعه شبکه‌ای تا فشارهای سیاسی خارجی/ مدل چوپان دروغگو
کد خبر: 2690665
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
صرامی تبیین کرد:

از شایعه شبکه‌ای تا فشارهای سیاسی خارجی/ مدل چوپان دروغگو

گروه فضای مجازی: رئیس مجمع فرا گفت: ایجاد شایعه در شبکه‌های مختلف مسبب ایجاد فشارهای روانی در بخشی از جامعه شده و حتی در عرصه سیاسی یک کشور نیز تاثیرگذار است و می‌تواند مورد سوءاستفاده بدخواهان یک ملت قرار بگیرد.

مهدی صرامی، رئیس مجمع فرا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: با توجه به سرعت انتشار خبر، گستردگی و انتشار شبکه‌ای خبر، با پدیده‌ای به نام شایعه شبکه‌ای روبرو هستیم. آنها از این قدرت رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا خبر مهمی بدون بررسی به سرعت منتشر و پخش شود، در عین حال فرصت تحلیل و بررسی آن از مخاطب گرفته شود.

وی افزود: قاعدتا زمانی که خبر به اندازه کافی هیجان(مثبت یا منفی) مخاطب را تحریک کند و بر روی او تأثیرگذار باشد، مخاطب سعی می‌کند که به سرعت این خبر را به دیگران ارسال کند و این حس خودش را به اشتراک بگذارد، غافل از آنکه بسیاری از این اخبار سندیت و منبع معتبری ندارد و از آن طرف سیکلی در رسانه‌ها پیدا می‌شود مبنی بر اینکه رسانه‌ها نسبت به این موج واکنش تأییدی یا تکذیبی نشان می‌دهند و یک سری اخبار موهون در سطح جامعه به گردش درمی‌آید و تا زمانی که تکلیف استناد موضوع روشن شود، بخشی از احساسات جامعه را تحریک می‌کند.

کاربران بدون منبع خبری را نپذیرند

معاون سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تصریح کرد: باید یک آگاهی و فرهنگسازی در میان مخاطبان در خصوص این گونه کاربردهای ناصحیح خبری لازم است ایجاد شود و کاربران شبکه‌های اجتماعی آگاهی پیدا کنند تا هر خبری بدون منبع قبول نکنند و نسبت به آن واکنش احساسی نداشته باشند.

وی بیان کرد: خبر بایستی از طریق یک منبع معتبر که بهترین آن خبرگزاری است، منتشر شود، یعنی مردم به این موضوع توجه داشته باشند که جایگاه حرف‌ها‌ی تولید و انتشار خبر، خبرگزاری است و خبرگزاری به دلیل اینکه حرفه‌ای در موضوع خبر کار می‌کند، سعی می‌کند خبر مخدوش منتشر نکند و خودش سازوکارهایی برای تأیید اعتبار خبر درنظر می‌گیرد.

رسانه‌ها مدل چوپان دروغگوی شبکه‌های اجتماعی را به مردم معرفی کنند

صرامی اظهار کرد: مطالبه مردم نسبت به خبر بدست آمده از خبرگزاری معتبر به نوعی یک نوع پدافند غیرعامل برای مقابله با پدیده شایعه شبکه‌ای است. رسانه‌ها هم به نظرم لازم است این موضوع را بهتر پوشش دهند و مدل چوپان دروغگوی شبکه‌های اجتماعی را به مردم معرفی کنند که چگونه یک سری از شبکه‌های اجتماعی بدون تحقیق و بررسی کافی به چوپان دروغگو تبدیل شده‌اند.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی خارجی بر پایه شایعات است

وی بیان کرد: هراندازه تبادلات خبری و تراکنش‌های داده‌ای در این بسترهای شبکه‌ای موبایلی بیشتر انجام شود، سود بیشتری عاید صاحبان آن خواهد شد چرا که ترافیک داده سبب به دست آوردن درآمدها به صاحبان سرمایه‌گذار این پروژه‌ها می‌شود و بعید نیست که مدیریت این شبکه‌ها در سطح کلان بر پایه پدیده‌هایی مثل شایعه شبکه‌ای قرارداده شود و این موج‌ها در سطح جامعه تحریک‌هایی ایجاد کنند و در نتیجه با آن مکانیزم‌های اقتصادی و طرح‌های تجاری، بیزینس پلن خود را قوی می‌کند.

رئیس مجمع فرا تصریح کرد: فشارهای روانی بخشی از جامعه که از طریق شایعه‌پراکنی ایجاد می‌شود، منجر به واکنش‌های سیاسی می‌شود. زمانی که جامعه‌ای در معرض تنش‌های روانی قرار می‌گیرد، دچار مشکلاتی می‌شود و این مشکلات در عرصه سیاسی نمود پیدا می‌کند که تأثیرگذار است و می‌تواند مورد سوءاستفاده بدخواهان یک ملت قرار بگیرد.

قوانین حقیقی در فضای مجازی هم لازم‌الاجراست

وی ادامه داد: ما بایستی یک سری از قوانین موجود حقیقی را در فضای مجازی اجرایی کنیم. در حال حاضر در فضای حقیقی اگر کسی سبب تشویش افکار عمومی مردم شود، با آن برخورد می‌شود که این امر هم باید در فضای مجازی اجرایی شود.

صرامی اظهار کرد: برای افزایش ایجاد امنیت و شبکه اجتماعی نباید تبعیضی میان شبکه‌های خارجی و داخلی صورت گیرد. اگر کسی در داخل کشور خلافی انجام می‌دهد به همان نسبت که برخورد قانونی می‌شود باید با شبکه‌های خارجی که موجب تشویق افکار عمومی می‌کنند هم برخود قانونی شود.

رئیس مجمع فرا تصریح کرد: باید قوانینی تدوین شود تا به موجب آن شبکه‌های خارجی هم ملزم به رعایت قوانین ما باشد، درغیر این صورت، قانون بدون ملاحظه و تبعیض در مورد آنها اجرا دربیاید.

captcha