چرایی هتاکی مدعیان حقوق بشر/ بررسی سیره نبوی؛ بهترین پاسخ به این مسئله
کد خبر: 2770135
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
ایکنا بررسی می‌کند؛

چرایی هتاکی مدعیان حقوق بشر/ بررسی سیره نبوی؛ بهترین پاسخ به این مسئله

گروه اندیشه: چند روزی است که دوباره ولوله‌ای ‌میان مسلمانان دنیا برپاست و دگربار از سوی مدعیان حقوق بشر به مقدسات مسلمانان توهین شده است. آیا احترام به عقاید و مقدسات دیگران جزو ارکان اصلی حقوق بشر نیست؟ در این گزارش مطالبی راجع به بررسی چرایی این مسائل می‌خوانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، چند روزی است که دوباره ولوله‌ای ‌میان مسلمانان دنیا برپاست. تجمع‌های مردمی، اعتراض‌های گوناگون و اعلام انزجارهای فراوان از اقدامی که موجب به خشم آمدن بیش از یک میلیارد مسلمان در دنیا شده است، همه‌روزه در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود.

طنین ندای «لبیک یا رسول‌الله(ص)» در تمام نقاط دنیا

به راستی دلیل این اقدامات چیست؟ قریب یک سوم جمعیت جهان برای چه تا این حد به خروش آمده‌اند؟ نوای همه آنان یکی شده است؛ نوایی که از اعماق قلب تمام انسان‌ها شنیده می‌شوند؛ طنین ندای «لبیک یا رسول‌الله(ص)» را به خوبی می‌توان در میان تمام این اقدامات و تجمع‌های مختلف شنید.

آری! دگربار به مقدسات مسلمانان توهین شده است! البته این نخستین باری نیست که چنین اتفاقی در جهان به ظاهر متمدن غرب رخ می‌دهد. اما چرا باید چنین اهانت‌هایی در میان کشورهایی که ادعای تمدن آن‌ها گوش آدمیان را کر کرده است رخ دهد؟ مگر نه این است که یکی از ارکان اساسی هر تمدن پیشرفته‌ای، رعایت حقوق بشر است؟ و آیا احترام به عقاید،‌ ارزش‌ها و مقدسات دیگران جزو ارکان اصلی حقوق بشر نیست؟.

چه چیزی موجب هراس مدعیان حقوق بشر شده است؟

چه چیزی موجب شده است که چنین مدعیان دروغینی دست به هتاکی بزنند؟ و چرا به ساحت پیامبر(ص) و آخرین فرستاده خدا که بشارت آمدنش در تمام کتاب‌های آسمانی پیش از او آمده است، صورت می‌گیرد؟ آنان از چه می‌هراسند؟ چه چیزی موجب شده است که تا این حد به ساحت مقدس چنین پیامبری که خداوند در قرآن کریمش فرمود رحمت برای جهانیان است، اهانت شود؟.

بررسی سیره نبوی؛ بهترین پاسخ به چرایی اقدامات هتاکانه دشمنان

به نظر می‌رسد برای پاسخ تمام این سؤالات باید به سراغ سیره پیامبر اسلام(ص) رویم که او چه ویژگی‌هایی داشت که این همه تلاش می‌کنند تا چهره و شخصیت ایشان را به وسیله اهانت‌های مختلف خدشه‌دار کنند؟
برای معرفی شخصیت پیامبر(ص) می‌توان به سراغ متقن‌ترین منبع هستی یعنی قرآن کریم و معجزه آن حضرت رفت. کتابی که در طول تاریخ از تحریف‌های دشمنان اسلام مصون مانده است.

پیامبر(ص) در آینه قرآن

اخلاق حسنه و رفتار پر جاذبه پیامبر اسلام(ص) به عنوان پیش نیاز درس توحید و ابلاغ رسالت الهی، موجب شد دین مقدس اسلام که یکی از محورهای اساسی آن، تبلیغ اخلاق نیکو است، پایدار و مستدام به هدف اصلی‌اش که رهایی انسان از بند کفر و شرک و حضور در محضر الهی است، دست یابد.

خدای متعال در ضمن آیاتی چند از قرآن مجید، پیامبرش را هم تشویق به رفتار نیک در تبلیغ دین و هم تمجید به داشتن اخلاق حسنه در جذب دل‌های مردم کرده است.

خداوند در آیه 159 سوره آل عمران «... وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ...؛ ...و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند...» دقیقاً به این نکته اشاره می‌کند که علت موفقیت پیامبر(ص) نرم‌خویی او بوده است.

اشاره به صفات پیامبر(ص)

از سوی دیگر در برخی از آیات مشاهده می‌کنیم که خداوند صفاتی را برای آخرین فرستاده‌اش در قرآن کریم به 6 نام محمد، احمد، عبدالله، یس، ن، طه نامیده، ذکر کرده است. از جمله این صفات شاهد(گواه)، مبشر(بشارت دهنده)، نذیر(انذار دهنده)، داعی الی‌الله (دعوت کننده به سوی خدا)، سراج منیر(چراغ روشنایی دهنده) است آنجا که فرمود «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا ﴿۴۵﴾ وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِیرًا؛ اى پیامبر ما تو را [به سم ت] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم(45) و دعوت‏کننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناک» (آیه 45 و 46 سوره احزاب).

رئوف و رحیم نیز دو صفت دیگری است که خداوند در قرآن کریم در مورد آخرین فرستاده‌اش بیان می‌کند. « لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است‏شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» (آیه 128 سوره توبه).

خداوند در قرآن کریم یکسری اوصاف مشترک را برای خود و رسولش بیان می‌کند که چنین مسئله‌ای تنها در مورد پیامبر اسلام(ص) صدق می‌کند و این خود بزرگترین دلیل بر عظمت مقام آخرین فرستاده خداست. به عنوان مثال خداوند همانطور که قرائت قرآن را به خود نسبت داده به پیامبرش نیز نسبت داده است (مقایسه آیات 17 و 18 سوره قیامت با آیه اول سور علق) و یا اینکه همانطور که خود را معلم قرآن معرفی کرده، محمد مصطفی(ص) را نیز معلم این کتاب آسمانی برشمرده است. (مقایسه آیات 1 و 2 سوره الرحمن با آیه 2 سوره جمعه).

خداوند در قرآن کریم مقام‌های والایی را برای آخرین فرستاده‌اش بیان فرموده است مقام‌هایی مانند خاتمیت، عبودیت مطلقه، بالاترین رتبه وجودی، خلق عظیم، رأفت و رحمت، رسالت، اسم اعظم والاترین درجه نزد خداوند، علم لدنی و غیره.

البته خداوند در قرآن کریم آیات زیادی درباره مقام و منزلت حضرت محمد مصطفی(ص) بیان می‌فرماید که از حوصله این گزارش خارج است اما ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به سئوالات مطرح شده در ابتدای این متن بپردازیم.

کشتار مسلمانان در کشورهای مختلف در یک راستا صورت می‌گیرد

طی سالیان اخیر با نگاهی به اوضاع کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه که شاهد کشتار بی‌وقفه مسلمانان در کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق، فلسطین، بحرین، یمن و غیره هستیم می‌توان به این قضیه پی برد که تمام این اتفاقات و جریانات در یک راستا صورت می‌گیرد.

در تمام این جنگ‌ها به ظاهر مسلمانان به جان همدیگر افتاده‌اند و یکدیگر را به دلیل اختلاف قومی و مذهبی می‌کشند اما حقیقت امر چیست؟ نگاهی به تاریخ صدر اسلام و سیره نبوی ما را متوجه حقایقی می‌کند که به وسیله آن حقایق می‌توانیم پاسخ تمام سؤالات خود را دریابیم.

نخستین درس اسلام، محبت، برادری و وحدت است

در تاریخ اسلام می‌خوانیم که مسلمانان از ابتدای بعثت پیامبر(ص) همواره به عنوان برادر در کنار یکدیگر با وحدت و همدلی زندگی کرده‌اند و هیچگاه وحدت خود را از دست نداده‌اند. این مسلمانان فارغ از هر نژاد و قوم و قبیله‌ای زندگی مسالمت‌آمیز و همراه با مهر و عطوفتی در کنار پیامبر اسلام(ص) داشتند. سلمان، ابوذر غفاری، بلال حبشی و سایر اصحاب نزدیک پیامبر(ص) گواهی بر این ادعا هستند. پس نشان می‌دهد که اولین درس دین اسلام محبت، برادری، وحدت و همدلی است.

درحالیکه در این جنگ‌هایی که اخیراً در کشورهای اسلامی مشاهده می‌کنیم به هیچکدام از این مؤلفه‌های اساسی اسلام یعنی رأفت، مهربانی، محبت، وحدت و همدلی هیچ توجهی نمی‌شود. آیا اسلام این است؟ این همان اسلامی است که پیامبر(ص) به جهانیان عرضه داشت؟ قطعاً پاسخ خیر است. اسلام هیچگاه دستور قتل انسان‌های بی‌گناه به جرم اختلافات قومی، قبیله‌ای و حتی مذهبی نداده است. در کجای منابع اسلام که شامل قرآن، سنت پیامبر(ص) و سیره اهل بیت(ع) است چنین جنایت‌هایی که امروزه به نام اسلام در دنیا انجام می‌شود، مشاهده می‌کنیم؟.

قطع و یقین تمام کسانی که مرتکب جنایت می‌شوند، هیچ نسبتی با اسلام ندارند. حتی اگر قرآن را بر سر گرفته و ذکر لا اله الا الله و محمد رسول‌الله(ص) را دائماً بر لب بیاورند. پس تمام این اقدامات و تشکیل چنین گروه‌های تروریستی مسلماً یک نقشه از سوی دشمنان اسلام است. دشمنانی که خداوند در قرآن کریم فرمود هیچگاه از مسلمانان راضی نمی‌شوند مگر اینکه مسلمانان از آیین خود دست بردارند. لذا مشاهده می‌کنیم که هر روز به بهانه‌های مختلف سعی در براندازی اسلام و تحریف‌ آموزه‌های این مکتب آزادی‌بخش دارند. یک روز به وسیله اهانت به ساحت پیامبر(ص)، روز دیگر به وسیله قرآن‌سوزی و دگر روز به وسیله تشکیل و تقویت گروه‌های تروریستی به نام اسلام.

در ادامه این گزارش به سراغ برخی از علمای اسلام می‌رویم و نظر آنان را در مورد این نقشه‌های دشمنان قسم خورده اسلام می‌خوانیم.

تمام پروژه‌های اسلام‌ستیزی در نهایت منجر به وحدت مسلمانان می‌شود

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: امروز شاهد هستیم که وحدت بر امت اسلام حاکم شده است و تمام دنیای اسلام علیه اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص) موضع گرفته‌اند.


وی افزود: نکته‌ای که لازم است تذکر داده شود این است که دشمنان اسلام و پیامبر(ص) بدانند که قبل از آن‌ها هم کسانی این راه غلط را طی کرده‌اند و تیرشان به سنگ خورده و نابود شده است و این‌ها نیز همان وضعیت را خواهند داشت.

آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: روح حقیقت جوی انسان‌های آزاده امروز در تکاپوی شناخت اسلام و پیامبر مکرم اسلام(ص) افتاده است و می‌خواهند بفهمند دنیا چه خبر است که این همه مستکبران علیه اسلام توطئه می‌کنند و قطعاً این آگاهی فضا را برای مستکبران تنگ کرده و خواهد کرد.

بنابراین گزارش، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز به خبرنگار ایکنا گفت: آن اقدامی که دشمنان اسلام مکرر انجام می‌دهند به خیال اینکه می‌توانند ضربه‌ای به اسلام وارد کنند یا مسلمانان را در مواضع حق خود ضعیف کنند و عبارت از توهین به ساحت پیامبر(ص) است، بارها بی‌نتیجه و ابتر مانده بلکه به خود آنها لطمه وارد کرده است.

وی افزود: نشان این مسئله آن است که این احساسات امت اسلامی و آزادگان جهان مستضعفان برانگیخته شده و طبعاً برای آنها ضربه فاحشی داشته اما آن‌ها بر اثر حماقت، جهل و تحلیل‌های غلطی که دارند، همچنان این راه ادامه می‌دهند.

مقاومت اسلامی به وسیله اقدامات هتاکانه رو به افزایش است

آیت‌الله دستغیب اظهار کرد: به لحاظ معنوی آثار و برکات این جنبش و جوش حمایت از پیامبر(ص) این است که به نورانیت امت اسلامی و مقاومت آن‌‌ها به مراتب می‌افزاید و ارتباط آن‌ها با پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان تحکیم می‌بخشد و مطمئناً خداوند نیز برکات خود را از این مردم دریغ نخواهد ورزید و به یاری خدا نصرت و یاری پروردگار و پیروزی بر صهیونیست و استکبار را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول بینازاده، مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن محکومیت اهانت به ساحت پیامبر(ص) و مقدسات مسلمانان گفت: رفتاری که غرب از چند سال پیش با اهانت پاپ به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) آغاز کرده است، برای مسلمانان واقعاً تعجب‌آور است؛ چطور می‌‌توان به اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان در دنیا اهانت کرد و اسم آن را آزادی بیان گذاشت.

وی افزود: کسانی‌که دم از آزادی و حقوق بشر می‌زنند پس چرا به ابتدایی‌ترین مبنا و اساس حقوق بشر یعنی احترام به اعتقادات دیگران پایبند نیستند؟ و غیر از این است که میان حرف و عمل مدعیان دروغین حقوق بشر فاصله زیادی است.

تمام اقدامات اسلام‌ستیزی و اهانت‌ها به‌دلیل شکست ‌مقابل اندیشه‌های ناب اسلامی است

بینازاده اظهار کرد: در حقیقت جهان غرب و استکبار جهانی واقعاً از آینده می‌ترسند و از اینکه مشاهده کردند آیین‌ها، ایسم‌ها و مکاتبشان ورشکسته شدند و در آینده‌ای نزدیک مردمان آن‌ها به اسلام گرایش بیشتر پیدا می‌کنند، به هراس آمده‌اند لذا تمام این اقدامات اسلام‌ستیزی و اسلام‌گریزی و اهانت‌‌ها را به دلیل داشتن چنین ترس و نگرانی نسبت به آینده خود انجام می‌دهند.

در پروژه‌های اسلام‌ستیزی قضیه شیعه و سنی مطرح نیست

وی با تأکید بر اینکه مسلماً در این میان امت اسلام از کیان، عقیده و پیامبر خود که بزرگترین شخصیت تاریخ بشر است، دفاع می‌کند، گفت: در پروژه‌های اسلام‌ستیزی دیگر قضیه شیعه و سنی مطرح نیست و تمام مسلمانان در مذاهب مختلف اسلامی در مورد پیامبر(ص) مشترک هستند.

این گزارش می‌افزاید، شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده، عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل تسنن کشور نیز به خبرنگار ایکنا گفت: شنیدن چنین اخباری از سوی کشورهایی که داعیه‌دار حقوق بشر هستند بسیار تأسف‌آور است زیرا در کجای منشور حقوق بشر آمده است که می‌توان به مقدسات دیگران توهین کرد؟.

اهانت به مقدسات ادیان در هیچیک از مکاتب آسمانی نیامده است

وی با تأکید بر اینکه اهانت به مقدسات ادیان، در هیچ‌یک از مکاتب آسمانی نیامده است، گفت: متأسفانه تمام این اقدامات عکس‌العمل‌های نابخردانه دنیای استکبار و دشمنان اسلام است که از وحدت مسلمانان به خشم آمده‌اند آن هم در زمانی که مسلمانان در هفته وحدت قرار داشتند و وحدت، اخوت و برداری خود را به شادی نشسته بودند.

چرا به ساحت پیامبری که رحمت جهانیان است، اهانت می‌شود؟

شیخ قاضی‌زاده با بیان اینکه آنان تلاش می‌کنند تا با انجام چنین اقداماتی مسلمانان را تحت فشار قرار داده و تحریک کنند، گفت: چرا باید به ساحت پیامبری که رحمت برای جهانیان نه تنها مسلمانان بوده است، اهانت شود؟ مگر در کدام یک از دستورات دین این پیامبر الهی، بی‌احترامی، اهانت و یا تضییع حقوق بشریت آمده است که این چنین به خود اجازه می‌دهند تا ایشان را به سخره بگیرند؟.

مفتی اهل تسنن فارس با اظهار تأسف از سکوت مجامع بین‌المللی در این قضایا گفت: بسیار جای تأسف است که اگر به مقدسات یک یهودی و یا مسیحی و یا حتی به یک کشیش توهین شود، این مجامع چه‌ها که نمی‌کنند اما چرا این سکوت فقط باید برای اهانت به مقدسات مسلمانان باشد؟ البته تمام ادیان الهی در مقدسات مشترک هستند و حتی ایمان یهودی و مسیحی کامل نمی‌شود مگر اینکه به پیامبر اسلام ایمان بیاورند زیرا این پیامبر در کتاب‌های آسمانی تورات و انجیل نیز بشارت آمدنش داده شده است.

مسلمانان به‌هیچ‌ عنوان در مقابل اقدامات هتاکانه غرب سکوت نخواهند کرد

شیخ قاضی‌زاده با تأکید بر اینکه علمای اهل سنت به شدت این اقدام هتاکانه را محکوم می‌کنند، گفت: قطعاً مسلمانان در نقاط مختلف دنیا در مقابل چنین گستاخی ساکت نخواهند نشست و این تظاهرات‌ها و اعلام انزجارها نسبت به چنین اقدام سخیفی ادامه خواهد داشت زیرا مسلمانان همگی دارای غیرت هستند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز به خبرنگار ما گفت: توهین به اعتقاد بیش از یک میلیارد مسلمان نشان از انحطاط اخلاقی و ارتجاع در فرهنگ غرب دارد.

اهانت به مقدسات دیگران با هیچ قاعده عقلانی و اعتقادی سازگاری ندارد

وی با تأکید بر اینکه به اسم آزادی به مقدسات مسلمانان جسارت کنند با هیچ قاعده انسانی، اخلاقی، عقلانی و اعتقادی سازگاری ندارد، افزود: هدف از این اقدام بسیار زشت این بود که احساسات مسلمانان را بر انگیخته کنند و بعد بگویند که مسلمانان خشونت طلبند حال انکه خشونت طلبی مربوط به خود آن‌هاست و تمام  اقداماتی که آن‌ها انجام می‌دهند حاکی از آن است که حمایت از تروریست را جزو برنامه‌های خود داشته و دارند.

رصاف در ادامه سخنان خود با اشاره به سیره نبوی اظهار کرد: با نگاهی بر تاریخ قضاوت منصفانه این است که نبی مکرم اسلام(ص) نه تنها به مسلمانان که به انسان‌ها هویت بخشید و دین اسلام در شرایطی ظهور پیدا کرد که انواع و اقسام وحشی‌گری‌ها و کارهای ضد اخلاقی در جامعه بشریت شیوع داشت.

رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اسلام با گستره بزرگی که داشت انسانیت را به انسان‌ها هدیه داد، گفت: اسلام، انسان‌ها را با حقیقت خودشان آشنا کرد و مکارم اخلاق را که نه تنها در آن زمان بلکه در زمان حاضر نیز هنوز حقیقتش درست روشن نشده، به انسان‌ها هدیه داد.

هتاکی به ساحت پیامبر(ص)، یک اقدام کاملاً صهیونیستی است

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق، مدیر حوزه‌های علمیه فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص) از سوی نشریه فرانسوی، آن را نقشه صهیونیست‌ها دانست و گفت: این اقدام، یک اقدام کاملاً صهیونیستی است.

وی افزود: برنامه‌ریزی و طراحی این قضیه به‌دست صهیونیست‌های فاسق و فاسد دنیاست و در این راستا برنامه‌ای را آماده و طراحی کردند و به‌صورت سوری به دفتر یک مجله در فرانسه حمله کردند و بعد هم به‌دنبال نیت شوم خود این اهانت را اجرایی کردند اما طراحی و اساسی این مسئله تماماً به دست صهیونیست‌هاست.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس شکل‌گیری داعش را یکی از بازوان اصلی صهیونیست‌ها در این قضیه دانست و گفت: دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها به‌دنبال آن هستند تا آن عظمت و هیمنه‌ای که اسلام به تعبیر امام(ره) سنگرهای کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح می‌کند و هر چقدر که این دین عزیز پیشرفت کند پایه‌های صهیونیست‌ها در دنیا متزلزل خواهد شد، مخدوش کرده و از بین برند.

وی با تأکید بر اینکه آنچه امروز لازم است که امت اسلام آن را بفهمند، تمسک به سیره نبوی است، گفت: امت اسلام باید با تمسک به پیامبر(ص) و بیان اهداف ایشان و سیاست‌های جهانی اسلام و مهرآفرینی که در اسلام وجود دارد، این توطئه‌ها را خنثی کنند.

captcha