فهم قرآن در سایه توجه به قرآن ناطق میسر می‌شود/ قبول ولایت محور اصلی رستگاری
کد خبر: 2894836
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
قاسمی:

فهم قرآن در سایه توجه به قرآن ناطق میسر می‌شود/ قبول ولایت محور اصلی رستگاری

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر فارس، اهل بیت(ع) را قرآن ناطق دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا با محور قرار دادن قرآن صامت، راجع به قرآن ناطق صحبت کنیم تا خداوند فهم آن را به ما عطا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد قاسمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس عصر دیروز، 5 اسفند در مراسم اختتامیه مرحله استانی نخستین جشنواره سراسری قرآن و عترت جمعیت هلال احمر این استان در بخش آقایان اهل بیت(ع) را قرآن ناطق دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا با محور قرار دادن قرآن صامت، راجع به قرآن ناطق صحبت کنیم تا خداوند فهم آن را به ما عطا کند.

روح حفظ و قرائت در فهم قرآن کریم است

وی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن بسیار عزیز است، اما فهم آن عزیزتر،  افزود: قرائت قرآن بسیار خوب است اما شرافت فهم قرآن بسیار بیشتر است زیرا روح حفظ و قرائت در فهم قرآن کریم است و اگر ما نتوانیم فهم صحیحی از قرآن کریم را به نفس خود ارائه دهیم، نمی‌توانیم مسیر حق را از طریق قرآن متوجه شده و طی کنیم.

قاسمی قرآن را مسیری «... لاَ رَیْبَ فِیهِ...؛ ...در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست...» (آیه 2 سوره بقره) دانست و گفت: اما اگر نتوانیم این مسیر را تطبیق کامل ولایت حضرت علی(ع) و ولی امر خدا یعنی امام زمان(عج) دهیم، حتی اگر قاری اول دنیا هم باشیم باز رستگار نخواهیم شد چون در قیامت اولین سئوال این نیست که چه مقامی در قرائت قرآن کسب کردیم و یا اینکه چند جزء از قرآن را حفظ کردیم بلکه این است که امام ما کیست و هر کسی در پشت سر امام خود قرار می‌گیرد به عبارت دیگر باید مفهوم قرآن ناطق را درک کرد.

تلاوت بدون توجه به مفاهیم و ولایت، لعن قرآن را در پی دارد

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس اظهار کرد: آن قرآنی که می‌توان آن را تلاوت کرد، قرآن صامت است و وقتی که آن را می‌خوانیم، تالی قرآن را انجام داده‌ایم اما در این حالت در معرض خطر قرار می‌گیریم، زیرا ممکن است در اثر بی‌توجهی به مفاهیم قرآن، مورد لعن این کتاب آسمانی قرار گیریم و این تلاوت ما موجب آن نمی‌شود که بتوانیم درجات بهشت را طی کنیم.

مسیر اصلی رستگاری در فهم قرآن و قبول ولایت است

وی با طرح این سؤال که مسیر رستگاری در تلاوت قرآن کجاست؟ گفت: مسیر اساسی و نقطه آن در فهم قرآن و قبول ولایت است. چنانچه در احادیث داریم رب تال القرآن و القرآن یلعنه؛ این قرآن که قابل تلاوت است بین دفعتین است چه بسا کسی می‌تواند تلاوت زیبای قرآن کند اما آیا این قرآن همان است که او را لعن می‌کند؟ آیا در این حدیث والقرآن همان قرآن قبلی است که می‌گفت چون که می‌خوانیم او لعن می‌کند؟
حجت‌الاسلام قاسمی ادامه داد:‌ چه بسا کسانی که قرآن صامت را بسیار زیبا تلاوت می‌کنند اما انسی با امام زمان خود ندارند مانند گروه‌های وهابی که مشاهده می‌کنیم در بیت‌الله‌الحرام دائماً مشغول ختم قرآن هستند اما والقرآن که همان قرآن ناطق و امام زمان است، آن‌ها را لعن می‌کند.

لزوم توجه به حقوق قرآن ناطق

وی با تأکید بر اینکه قرآن ناطق حقوقی دارد و باید این حقوق برآورده شود در غیر این صورت مورد لعن او قرار می‌گیریم، گفت: در صورت بی‌توجهی به قرآن ناطق، محتوای قرآن انسان را لعن می‌کند و انسان نباید در معرض لعن قرار گیرد؛ حفظ آیات انسان را نجات نمی‌دهد بلکه این فهم قرآن کریم است که موجب رهایی است.

لعن یعنی محرومیت از رحمت خداوند

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس به ارائه تعریفی از لعن پرداخت و گفت: هر زمان که از دامنه رحمت خدا دور می‌شویم یعنی لعن شده‌ایم و و قتی می‌گوییم خدا لعنت کند یعنی خداوند رحمتش را بگیرد لذا مصبیت‌ها بر سر انسان سایه می‌افکند.
وی خطاب به حافظان قرآن تأکید کرد: باید هر آیه‌ای که حفظ می‌کنیم، تفسیر آن را نیز فرا گیریم تا نتوانند ما را فریب دهند و هر گونه که دوست دارند، این آیات را برای ما تفسیر کنند.

قاسمی با تأکید بر اینکه قرآن کریم انسان را به صفات معصومین رهنمون می‌کند، گفت: مخاطب این کتاب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است پس چگونه است که قرآن را می‌خوانند اما اعتقادی به ولایت امیرالمؤمنین ندارند چنانچه مشاهده کردیم افراد بسیاری قرآن را خواندند اما بدون ولایت از دنیا رفتند و حتی در یک مجلس بدون دریافت پول تلاوت نکردند. وقتی به امام زمان اعتقاد نباشد، مسیر نیز پولی می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس تأکید کرد: اگر می‌خواهیم علی‌وار زندگی کنیم باید همزمان با ارتقای صوت و لحن از باطن قرآن هم استفاده کرد لذا باید مراقب باشیم که در مسیر قرآن به تعالی برسیم.

captcha