رسانه ملی حلقه اتصال بین حوزه و مردم باشد/ توجه به تولید برنامه‌های اثرگذار
کد خبر: 2982058
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
عبدالملکی:

رسانه ملی حلقه اتصال بین حوزه و مردم باشد/ توجه به تولید برنامه‌های اثرگذار

گروه هنر: رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیمای کشور گفت: رسانه ملی می‌تواند حلقه اتصال بین حوزه و عامه مردم باشد زیرا با استفاده از پژوهش‌های حوزه می‌توانیم اثرگذاری پیام‌های حوزوی را ثبت کنیم.

جعفر عبدالملکی، رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیمای کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه ایرانی بودن بعد از اسلامی بودن برای ایرانیان اولویت دارد، عنوان کرد: مردم ایران ذاتا دین‌مدار هستند و گرایش و تمایلات دینی قوی دارند.

وی بیان کرد: دین‌مداری در شخصیت و هویت ایرانیان نقش بسته است اما چیزی که مایه نگرانی مسئولان فرهنگی کشور است، این است که رسانه‎های بیگانه بسیار زیرکانه با برنامه‌های خود در حال تغییر فرهنگ مردم ایران هستند.

عبدالملکی با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه با روش و شیوه‌های ناجوانمردانه ارزش‌های دینی و هنجارهای ارزشی اسلامی را مورد حمله قرار داده است، اظهار کرد: این هجمه با توجه به اینکه همه مردم ما سواد رسانه‌ای بالایی ندارند، خطر بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که رسانه‌های بیگانه از طریق شبهه‌زایی و تشکیک در باورهای مردم فعالیت می‌کند، زنگ خطر به صدا در می‌‌آید که صداوسیما به تنهایی نمی‌تواند از پس این همه هجمه برآید.

حوزه علمیه یاری‌رسان رسانه ملی باشند
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیمای کشور عنوان کرد: در این راستا حوزه‌های علمیه که مرکز و کانون تولید اندیشه و معرفت هستند، باید در مقابله با هجمه‌های دشمن به رسانه ملی کمک کنند و رسانه‌ها نیز به حوزه‌ها متوسل شوند.

عبدالملکی اضافه کرد: استفاده از منابع حوزه علمیه می‌تواند به رسانه کمک کند تا برنامه‌های تولیدی اثرگذاری تولید کند، به خصوص در زمینه تولید برنامه‌ها برای جوانان تأثیر بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بین حوزه و مردم فاصله نیفتاده است، ابراز کرد: ممکن است در یک مقطع، زبان مشترک بین حوزه و جامعه دچار مشکل شود که در این خصوص نیز باید بین حوزه و مردم زبان مشترکی وجود داشته باشد زیرا هرچه اهتمام علمی بیشتری با حوزه داشته باشیم، می‌توانیم به این زبان مشترک بهتر دست یابیم.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیمای کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر حوزه‌های علمیه روند خوبی در برقراری ارتباط با جامعه دارند، افزود: حوزه‌ها با تجهیز به فناوری‌های مدرن و علم روز توانسته‌اند اثرگذاری بهتری در جامعه داشته باشند.

وی اظهار کرد: رسانه می‌تواند حلقه اتصال بین حوزه و عامه مردم باشد زیرا با استفاده از پژوهش‌های حوزه می‌توانیم اثرگذاری پیام‌های حوزوی را ثبت کنیم، همچنین از طریق انعکاس اخبار حوزه می‌توان وسیله نزدیکی بین حوزه و دانشگاه را برقرار کرد.

شبکه‌های اجتماعی؛ سم مهلکی برای جوانان
عبدالملکی با بیان این که خاستگاه شبکه‌های اجتماعی غرب است که به عنوان یک سم مهلک در بین جوانان عمل می‌کند، بیان کرد: دشمنان از طریق هدف‌گذاری در این شبکه‌ها سعی دارند به اهداف واهی خود به ویژه ترویج اسلام‌ستیزی در جوانان بپردازند.

وی اضافه کرد: امروز رسانه ملی در مصاف با هجمه دشمن تنها است این در حالی است که روز به روز بر شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و فارسی‌زبان در زمینه‌های مختلف اضافه می‌شود و در این میان شبکه‌های اجتماعی خطرناک تر از شبکه‌های ماهواره‌ای عمل می‎کنند.

علوم شناختی در رأس امور رسانه ملی قرار گرفته است
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیمای کشور با بیان اینکه توجه به علوم شناختی در رأس کارهای این مرکز قرار گرفته است، عنوان کرد: رسانه‎های معاند با پیدا کردن شیوه‌ها و روش‌های موثر و شناختی که از جوانان ما دارند، به خوبی توانسته‌اند پیام‌های خود را زیبا و با ظرافت‌های خاص ارائه دهند.

وی با اشاره به این موضوع که با توجه به بحث علوم شناختی می‌توان بر روی پیام‌های تولید شده از نظر ظرافت و عنصر زیباشناسی توجه بیشتری کرد، افزود: این مسئله می‌تواند کمک مؤثری برای ارائه مفاهیم در قالب و سلیقه تنوع‌طلب مخاطب باشد.

captcha