ایام فاطمیه، تکمیل‌کننده پیام عاشورا در دهه نخست محرم است
کد خبر: 2987332
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹

ایام فاطمیه، تکمیل‌کننده پیام عاشورا در دهه نخست محرم است

گروه اندیشه: امام جمعه گرماب با اشاره به این‌که برخی بر این باورند که برگزاری مراسم ایام فاطمیه، سبب تضعیف دهه نخست محرم می‌شود، گفت: ایام فاطمیه نه تنها موجب تضعیف دهه نخست محرم و پیام عاشورا نمی‌شود، بلکه تکمیل‌کننده این سلسله است.

حجت‌الاسلام سید‌اسحاق موسوی، امام جمعه گرماب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: جامعه دینی ما با ارادت قلبی به اهل بیت(ع) هویت یافته و مجالس مذهبی و هیئت‌های عزاداری، کانون‌های اصلی جامعه مدنی شیعی هستند و در طول تاریخ همین توسلات و آئین‌ها ما را از بسیاری آسیب‌ها حفظ کرده و سبک زندگی خاص ما را شکل داده است.
وی افزود: ایام فاطمیه نیز جزو روزهایی است که توجه به آن موجب شناخت بیشتر حضرت فاطمه(س) توسط ارداتمندان به آن حضرت شده و می‌تواند افراد را در مسیر معرفت‌افزایی نسبت به ایشان رهنمون شود.
امام جمعه گرماب با اشاره به این‌که برخی بر این باورند که برگزاری مراسم ایام فاطمیه، سبب تضعیف دهه نخست محرم می‌شود، تصریح کرد: ایام فاطمیه نه تنها موجب تضعیف دهه نخست محرم و پیام عاشورا نمی‌شود، بلکه تکمیل‌کننده این سلسله است و با عث افزایش ارادت مردم به ایشان نیز می‌شود.
حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: دو روایت محتمل و قطعی برای روز شهادت حضرت فاطمه(س) وجود دارد که ارزش‌گذاری به این دو روایت موجب می‌شود تلنگری در جامعه زده شده و افراد لحظه‌ای در تنهایی خویش به این حزن توجه مبذول دارند.
وی عنوان کرد: البته نباید در این خصوص افراط و تفریط صورت گیرد و در ایام مابین دو فاطمیه، در اموری همچون انجام عقد و ازدواج که جزو اعمال مباح است، افراد را نهی کرد.
این کارشناس مسائل مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌تردید کسانی که می‌کوشند تا ایام مختلف سال را بهانه‌ای برای بزرگداشت یاد و مقام اهل بیت(ع) قرار دهند، نیت خیر دارند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید در تعیین دهه‌های عزاداری افراط کرد.

captcha