کاهش استرس دوران بارداری با ارتقای سطح معنویت مادران
کد خبر: 3130013
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
ترکستانی عنوان کرد:

کاهش استرس دوران بارداری با ارتقای سطح معنویت مادران

گروه سلامت: رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: افرادی که از لحاظ معنوی بالاتر هستند این دوران را با توکل به خدا بهتر سپری می‌کنند و استرس کمتری دارند.

فرحناز ترکستانی، رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) الگو‌برداری از حضرت فاطمه زهرا(س) را موجب تحمل سختی‌های دوران بارداری و پیشگیری از افسردگی‌های پس از آن دانست و عنوان کرد: دوران حاملگی و خطراتی که در این دوران متوجه مادر و فرزند است  بار روحی و روانی زیادی را بر عهده مادر می‌گذارد که منجر‌ به افسردگی و بیماری‌های روانی دیگری شود.

وی ادامه داد: شناخت حضرت زهرا(س) و یادآوری سختی‌هایی که ایشان‌ کشیدند باعث می‌شود که این مادران با اقتدا به آن حضرت و پیشه کردن صبر و توکل به خدا از بار استرس خود کاسته و در نتیجه از افسردگی پس از زایمان پیشگیری کنند.

کاهش مرگ و میر مادران به زیر 15 درصد مهمترین برنامه دفتر اداره سلامت مادران است
ترکستانی سپس با بیان مهمترین برنامه‌های دفتر سلامت مادران وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس سیاست‌گذاری برنامه پنجم باید مرگ و میر مادران و نوزادان به زیر15 درصد کاهش یابد لذا وظیفه اصلی این دفتر کاهش مرگ و میر مادران است.
وی افزود: برای رسیدن به زیر 15 درصدی مرگ و میر مادران، نخست باید با توجه به سیاست‌های جمعیتی بارداری‌های پرخطر را کاهش داده و سلامت مادران و نوزاد را مد نظر و هدف اصلی قرار داد.

انجام مشاورهای پیش از بارداری از مرگ و میر مادران و نوزادان می‌کاهد
رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت همچنین دیگر راهکار کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان را انجام مشاوره‌های پیش از بارداری دانست و اظهار کرد: مادران باید پیش از باردار شدن به مشاور مراجعه کنند تا چنانچه مشکلی دارند پیش از بارداری آن را حل نمایند.

وی اعلام کرد: برای کاهش عوارض دوران بارداری سیستمی طراحی شده که می تواند مادران پر خطر را شناسایی و اقدامات لازم جهت کنترل سلامت آنها داشته باشد.

ترکستانی در ادامه یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت و دفتر سلامت مادران را ترویج زایمان‌های طبیعی خواند و اظهار کرد: یک بحث بسیار‌ مهم که باید به فرهنگ‌سازی آن پرداخت ترویج زایمان طبیعی است.

شعار هفته گرامیداشت مقام زن باید این باشد که مادران به مقام و جایگاه خود آگاهی یابند
وی با اشاره به روز مادر و گرامیداشت مقام زن عنوان کرد: در این هفته باید این شعار را داشته باشیم که مادران به مقام و جایگاه خود واقف باشند، حاملگی دوران بسیار سختی است و مادررنج‌های زیادی را در این دوران تحمل می‌کند اما باید مد نظر داشت که خداوند رنج مادررا دیده و برای آن پاداشی عظیم در نظر گرفته است.

زنانی که از لحاظ معنوی بالاتر هستند دوران بارداری را راحتتر سپری می‌کنند
ترکستانی ادامه داد: احادیث زیادی و جود دارند که مادران باردار را به جنگ‌ جویان کارزارهای سخت تشبیه می‌کند، زایمان طبیعی ممکن است سختی‌ها و مشکلات خاص خود را داشته باشد، روایت است مادرانی که زایمان می کنند و فرزندی به دنیا می آورند گناهان او بخشیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر مادران ما آن شخصیت واقعی خود و آن مسئولیتی را که خداوند بر عهده آنها گذاشته‌اند را درک کنند، سختی دوران بارداری و زایمان برای آنها بسیار راحت‌تر تحمل می‌شود، افرادی که از لحاظ معنوی بالاتر هستند این دوران را با توکل به خدا بهتر سپری می‌کنند و استرس کمتری دارند.

captcha