اختصاص 40 درصد از بودجه قرآنی استان خراسان جنوبی به مناطق محروم
کد خبر: 3173516
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان جنوبی عنوان شد: ‌

اختصاص 40 درصد از بودجه قرآنی استان خراسان جنوبی به مناطق محروم

گروه فعالیت‌های قرآنی: در ششمین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان جنوبی که امروز، ۳۰ فروردین‌ماه برگزار شد، مقرر شد که 40 درصد از بودجه قرآنی به موسسات قرآنی محروم در این اختصاص یابد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، احمد محبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان امروز، 30 فروردین در ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان با اشاره به اختصاص 97 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی استان گفت: این اعتبار هنوز واریز نشده و اعضای شورا یک ماه فرصت دارند تا طرح‌های قرآنی خود را ارائه دهند.



وی بیان کرد: بر اساس شیوه‌نامه هزینه‌کرد اعتبارات حمایت از فعالیت‌های قرآنی اولویت تخصیص اعتبار به نهادهای قرآنی مردمی بوده و طرح‌ها باید در زیر مجموعه موارد خاصی قرار گیرد.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: طرح‌ها باید شامل مواردی چون برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی قرآن کریم به ویژه در حفظ و تدبر، برگزاری محافل و مراسم قرآنی، برگزاری نشست‌های تخصصی قرآنی، تألیف و انتشار آثار پژوهشی قرآنی، حمایت از برگزیدگان و نخبگان قرآنی و ... باشد.



40 درصد از اعتبارات قرآنی باید در در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته هزینه شود

محبی عنوان کرد: بر اساس شیوه‌نامه هزینه‌کرد اعتبارات حمایت از فعالیت‌های قرآنی حداقل 40 درصد از اعتبارات باید در در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و روستایی، عشایری استان هزینه شود و همچنین مشارکت با سایر دستگاه‌ها و نهادهای استان در اجرای برنامه‌های قرآنی منوط به تأمین حدأقل 50 درصد از هرینه‌های برنامه از محل اعتبارات نهاد مشارکت کننده باشد.



وی یادآور شد: امیدواریم طرح‌های متنوع داشته باشیم و با فاصله گرفته از اقدامات جزیره‌ای با همدلی و همزبانی کارهای قرآنی را پیش ببریم.



همچنین در این نشست سید علی حسینی، رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز  آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بزرگترین جایی که در بحث آموزش می‌توان سرمایه‌گذاری کرد آموزش و پرورش است که در چند سال گذشته علی‌رغم همه مشکلات اقدامات بزرگی انجام داده است.



در طرح حفظ نور از سال 90 در استان قریب به 35 هزار نفر شرکت کردند

وی بیان کرد: در طرح حفظ نور از سال 90 در استان قریب به 35 هزار نفر شرکت کردند و امسال نیز در طرح حفظ نور 5 هزار نفر شرکت کرده‌اند.



رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز  آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر طرح حفظ موضوعی قرآن را به صورت آزمایشی در هر شهرستان در دو مدرسه اجرا می‌شود که امیدواریم با موفقیت به پایان برسد.



حسینی عنوان کرد: در اردیبهشت‌ماه امسال در مرحله استانی قریب به 1200 نفر در مسابقه قرآن، عترت و نماز در 9 رشته«قرائت، حفظ، تفسیر، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، مداحی، انشای نماز، احکام و اذان» با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت که نشان از فرصتی است که آموزش و پرورش در راستای اعتلای فرهنگ قرآنی در اختیار دارد.



حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اوقاف خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: این موضوع که بحث اختصاص اعتبار در جلسه توسعه فرهنگ قرآنی مطرح می‌شود نکته بسیار مثبتی است که با توجه به آن بهتر می‌توان در زمینه طرح‌های قرآنی تصمیم‌گیری کرد.



نمی‌توانیم هر طرح و فعالیتی که مدنظرمان است اجرا کنیم

وی اظهار کرد:  اوقاف مانند یک باجه‌دار بانک است که مبالغ زیادی پول در اختیار دارد اما نمی‌تواند برای آن تصمیم‌گیری کند چرا که در مالکیت وی قرار نداردو از این منظر محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی داریم.



معاون فرهنگی ـ اجتماعی اوقاف خراسان جنوبی عنوان کرد: فعالیت‌های ما باید مرتبط با نیت واقفان باشد و از ما عمل امینانه نسبت به نیت واقف را می‌خواهند و نمی‌توانیم هر طرح و فعالیتی که مدنظرمان است اجرا کنیم.



مؤمنی‌مقدم ادامه داد: اما مسئله‌ای که می‌توانیم انجام دهیم این است که در مشاوره‌هایی که به واقفان می‌دهیم آن را به سمت وقف در جهت نیازهای روز جامعه مثل فعالیت‌های قرآنی تشویق دهیم.



اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها توسط نهادهای مردمی قرآنی انجام شود

محمدرضا اشرفی، مسئول دارالقران تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست عنوان کرد: اینکه در این جلسه توسعه فرهنگ قرآنی نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآنی خراسان جنوبی حضور دارد بسیار تأثیرگذار است چرا که تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی بازوهای سازمان‌ها در توسعه فعالیت‌های قرآنی هستتند.



وی اظهار کرد: از طرف دیگر چون قصد نظام و دولت بر تصدی‌گری نیست نیز شایسته است که اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها توسط نهادهای مردمی قرآنی انجام شود.



مسئول دارالقران تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بر اساس شیوه‌نامه، مشارکت با سایر دستگاه‌ها و نهادهای استان در اجرای برنامه‌های قرآنی منوط به تأمین حدأقل 50 درصد از هزینه‌های برنامه از محل اعتبارات نهاد مشارکت کننده باشد، ادامه داد: این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند چرا که ممکن است به‌عنوان مثال یک نهاد مردمی قرآنی طرح زیبایی داشته باشد اما تبلیغات اسلامی اعتباری برای اختصاص دادن به این طرح نداشته باشد.



نقش آموزش و پرورش  در توسعه فرهنگ قرآنی

هادی مساح، نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآنی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: آموزش و پرورش نقش مهمی در توسعه فرهنگ قرآنی دارد اما باید این نکته را مدنظر داشت که دانش‌آموزان بخشی از این نهاد تأثیرگذار هستند.



وی یادآور شد: در کنار آنها والدین و اولیاء دانش‌آموزان را هم باید دید چرا که آموزش به دانش‌آموزان بدون مشاوره به والدین تأثیرگذار نیست و این تجربه‌ای است که بسیاری از نهادهای مردمی قرآنی تجربه کرده‌اند. 

captcha