سه ویژگی خاص امام خمینی(ره) بدون تعصب
کد خبر: 3310641
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
بشارتی تشریح کرد:

سه ویژگی خاص امام خمینی(ره) بدون تعصب

گروه جامعه: یکی از فعالان انقلاب به تشریح سه ویژگی امام خمینی(ره) پرداخت که بدون تعصب هیچ کس با هر خط فکری نمی تواند آنها را رد کند.

علی‌محمد بشارتی جهرمی، یکی از فعالان انقلاب و وزیر کشور اسبق در دوران ریاست جمهوری ایت‌الله هاشمی رفسنجانی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که هر کسی به نحوی امام را معرفی و در خصوص اندیشه‌های ایشان به قضاوت و اظهار نظر می‌پردازد، جوانانی که می‌خواهند امام خمینی(ره) را بشناسند چگونه می‌توانند به دور از اظهار نظرهای فردی ایشان را بشناسند؟ گفت؟ در عالم وجود بالاتر از پیامبر(ص) کسی را نداریم. خداوند وقتی می‌خواهد این پیامبر را معرفی کند، نه کم می‌گوید، نه زیاد و نه غلو می‌کند؛ می‌گوید پیامبر(ص) خوش‌اخلاق است. در خصوص شخصیت‌ها هم باید انسان تعصب را کنار بگذارد و آن چیزی که اصل است را بیان کند.

وی به یکی از مطلبی که علما در درس اخلاق خود مطرح می کنند، اشاره کرد و گفت: علما در درس اخلاق داستانی را از یک روحانی نقل می‌کنند که در منبرهای خود از استادش سخن گفته و عنوان می‌کرد که استادش شب‌ها به معراج می‌رود. مردم از او سؤال می‌کنند که چگونه به معراج می‌رفت، می‌گوید توان فکری شما به بیش از این موضوع قد نمی‌دهد. مردم به نزد استاد این روحانی می‌روند و از او سؤال می‌کنند که چگونه شب‌ها به معراج می‌رود، او با تعجب می‌گوید من! به جدم قسم گاهی نماز صبح من قضا می‌شود.

گاهی چیزی در مورد مرادمان می‌گوییم که خود مراد منکر آن است

بشارتی ادامه داد: گاهی ما چیزی در مورد مرادمان می‌گوییم که خود مراد منکر آن است. درباره امام (ره) هم باید افراط و تفریط را کنار بگذاریم چیزهایی که در امام هست اما در سایرن یا نیست یا بسیار ضعیف است، سه چیز است، توکل مطلق به خدا، وطن دوستی و باور به «ما می توانیم».

وی افزود: قرآن می‌گوید هر کس به خدا توکل کند پس خدا او را کافی است. امام این را در عمل تفسیر کرد و هر کس گفت نمی‌شود، ایشان گفتند می‌شود. آیا برای جوانان امروز که جویای نام هستند، درسی بهتر از این است که انسان با توکل به خدا می‌تواند به همه چیز برسد.

اولین مسئول اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دومین ویژگی امام راحل را وطن دوست افراطی ایشان عنوان و اظهار کرد: ما در 200 سال گذشته در هر جنگی قسمتی از کشورمان را از دست دادیم آخرین چیزی که رژیم ستم‌شاهی از دست داد بحرین بود، اما در جنگ تحمیلی امام فرمودند این جنگ تا پیروزی باید ادامه داشته باشد. گاهی ما برای بازپس گرفتن یک تپه 100 شهید می‌دادیم؛ امام به ما آموختند که در پاسداری از وطن باید اینقدر متعصب بود.

وی ادامه داد: سومین مطلبی که در مورد امام می‌توان گفت این است که امام گفتند «ما می‌توانیم». در زمان شاه ما فشنگ هم نمی‌توانستیم بسازیم، در حالی که اکنون خودکفا شده‌ایم؛ چه کسی این قوت قلب را به ما داد، چه کسی به ما امید و نوید داد. بدون افراط و تفریط در مورد امام می‌توان این سه چیز را گفت و هیچ کس هم نمی‌تواند آن را رد کند.

captcha