اثبات قابلیت اسلام برای تشکیل حکومت با سه رویکرد تاریخی، تشریعی و کلامی
کد خبر: 3310753
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
آیت‌الله هادوی‌تهرانی عنوان کرد:

اثبات قابلیت اسلام برای تشکیل حکومت با سه رویکرد تاریخی، تشریعی و کلامی

گروه اندیشه: آیت‌الله هادوی تهرانی، استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم گفت: قابلیت اسلام برای تشکیل حکومت اسلامی با سه رویکرد تاریخی، تشریعی و کلامی قابل اثبات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله مهدی هادوی‌تهرانی، استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم در همایش رونمایی از دستاوردهای پنج سالۀ موسسۀ مطالعاتی علوم و معارف اسلامی نور که 12 خردادماه در محل این مؤسسه در مشهد برگزار شد، بعد از نقل نظرات مختلف دربارۀ وظایفی که برای حضرت(عج) در زمان غیبت بیان شده است، به رد آن‌ها پرداخت و بیان کرد: بعضی گفته‌اند امام(عج) واسطۀ فیض هستند اما این یک وظیفۀ تکوینی و مربوط به جایگاه ایشان در عالم خلقت است که عامل ادامۀ فیض نسبت به موجودات هستند.

وی با رد این موضوع که وظیفۀ امام زمان(عج) در زمان غیبت فتوا دادن و اعمال ولایت و قضاوت است، ادامه داد: وظیفۀ امام زمان(عج) در زمان غیبت، خود غیبت است و بنا نیست حضرت کاری انجام دهند و اگر کاری انجام داده‌اند، لطف ایشان بوده است.

بسیاری از باورهای ما نسبت به امام عصر(عج) توهمی و تخیلی است

استاد درس خارج حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به اینکه خیلی از باورهای ما نسبت به امام عصر(عج) توهمی و تخیلی است، سخن خود را اینگونه ادامه داد: بعضی تصور می‌کنند حضرت در بین ما هست و رفت و آمد دارند ولی ما ایشان را نمی‌بینیم و ایشان به شکل ماورایی و غیرطبیعی کارهایشان را انجام می‌هند؛ همه این اعتقادات مخالف مفاهیم دین اسلام است زیرا همانگونه که قرآن دربارۀ اعظم موجودات در آیه 110 سوره کهف می‌فرماید: «قل إنما أنا بشر مثلکم یوحی الیّ أنما الهکم اله واحد، بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما(امتیازم این است که) به من وحی می‌شود»، امام زمان(عج) نیز بشری مانند سایر مردم است.

وی در نقد یکی دیگر از باورهای اشتباهی که وجود دارد، به تصور استفادۀ امام زمان(عج) از اسباب غیر عادی در زمان ظهور اشاره کرد و گفت: اگر حضرت می‌خواستند از ابزار غیر عادی استفاده کنند چرا هزار و 141 سال صبر کرده‌اند، منتظر مانده اند و این همه خون دل خورده‌اند؟

آیت‌الله هادوی‌تهرانی، پس از نقد برخی نوع نگاه ها به مهدویت، وظیفۀ امام زمان(عج) در زمان حضور ایشان را تشکیل حکومت جهانی اسلام عنوان کرد و در رابطه با شبهه‌هایی که به عمر طولانی این بزرگوار وارد می‌شود، بیان کرد: خداوند با الطاف خاص خود طوری حضرت را حفظ می‌کند که ظاهرشان در حدود 40 سالگی است.

وی با بیان اینکه نمونه‌ای از عمرهای طولانی در قرآن هم آمده که بر این اساس حضرت نوح(ع) فقط نهصد و پنجاه سال دوران نبوتش بوده است، افزود: در اسناد روایی ما هم هست که انبیاء بنی اسرائیل عمرهایی بیش از دو هزار سال داشته‌اند.

استاد درس خارج حوزۀ علمیۀ قم با بیان اینکه برای بسیاری از انبیاء و اولیاء زمینۀ تشکیل حکومت فراهم نشد و برای عده‌ای دیگر فراهم شد اما محدود به منطقۀ خاصی بود، ادامه داد: قبل از زمان امام عصر(عج) امکان سخت‌افزاری تشکیل حکومت جهانی وجود نداشته اما در زمان حضرت(عج) این امکان فراهم است.

اسلام قابلیت تشکیل را حکومت دارد

وی در ادامه به اثبات قابلیت اسلام برای تشکیل حکومت پرداخت و با سه رویکرد اثبات این مطلب را بیان کرد و گفت: اولین رویکرد، تاریخی است، در زمان پیامبر(ص)، ایشان حکومتی با تمام شاخصه‌هایش تشکیل داده‌اند و اسلام در انسان‌ها تحولی ایجاد کرد که شاهد ظهور دانشمندان مسلمان در علوم مختلف در فرهنگ و تمدن اسلامی بودیم، از جملۀ آن‌ها جابربن حیان، پدر علم شیمی است که شاگرد امام صادق(ع) بود.

آیت الله هادوی تهرانی به توضیح قابلیت اسلام برای تشکیل حکومت با رویکرد تشریعی پرداخت و بیان کرد: احکام اسلام به گونه‌ای است که با حکومت در ارتباط است و حکومتی است، از جمله نماز جمعه که باید به امامت امام عادل یعنی حکومت عادل باشد و همچنین قضاوت و امر به معروف و نهی از منکر در بعضی مراتب آن نیز از این دسته‌ هستند.

سومین رویکردی که این استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم قابلیت اسلام برای تشکیل حکومت با آن را اثبات کرد، رویکرد کلامی بود، وی ابتدا در این خصوص به بیان مقدمات این بحث پرداخت و گفت: ما معتقدیم دین یعنی راهی برای زیستن زیرا قبل از اینکه انسان خلق شود خداوند می‌دانست آنچه خلق می‌کند باید چه مسیری را از ابتدا تا انتهای خلقت که عبادت و معرفت خدا است، طی کند.

وی با بیان اینکه تحقق این دین نفس‌الامری در عالم واقعیت و خارج با فرستادن پیامبران با ادیان مختلف انجام شد که این سلسله ادیان باید با دین خاتمی پایان پذیرد، یادآور شد: این دین خاتم باید جامع باشد که لازمه‌اش داشتن برنامه در حوزه‌های مختلف زندگی بشر است، این برنامه‌ها نمی تواند از هم گسیخته و بدون ارتباط با یکدیگر باشد و این یعنی همان نگاه مدون و نظام‌مند که در حکومت به وجود می‌آید و تحقق پیدا می‌کند.

استاد درس خارج حوزۀ علمیۀ قم در جمع اعضای مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور، توجه به علوم و پرسش‌هایی که در علوم مختلف به وجود آمده است را برای ادامۀ تدوین برنامۀ نظام‌مند اسلام، امری لازم دانست و خطاب به آنان گفت: هرچند در مورد کارهایی که در این مؤسسه انجام می‌شود اختلاف نظرهایی داریم و با همۀ آنچه در این مؤسسه انجام می‌شود موافق نیستم اما شما خط شکن عرصۀ تدوین برنامۀ نظام‌مند اسلام هستید و بسیار کار با ارزشی را شروع کرده‌اید.

captcha