آغاز بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن پس از ۵ سال
کد خبر: 3313075
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
حسینی خبر داد:

آغاز بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن پس از ۵ سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن و برگزاری جلسه‌ای دو روزه با حضور داوران آقا و خانم برای اعمال این تغییرات، خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور هر چند سال یک‌بار با حضور هیئتی از داوران برجسته قرآن کریم متشکل از بانوان و آقایان بازنگری می‌شود، گفت: با توجه به اینکه اقتضائات هر از چندگاهی تغییر می‌کند زمانی که آیین‌نامه‌ای برای چند سال متوالی استفاده می‌شود ممکن است نقاط ضعفی را نشان دهد و به همین دلیل هر چند سال یکبار نشستی برای ایجاد تغییرات در آیین‌نامه برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه نشست قبلی بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور پنج سال پیش برگزار شد، گفت: در آن نشست بنا شد آیین‌نامه نهایی برای پنج سال در مسابقات قرآن کشور مورد استفاده قرار گرفته و بعد از پنج سال مورد بازنگری قرار گیرد که هم‌اکنون پنج سال آن به پایان رسیده است.

مقدمات بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: با توجه به نشست‌های مقدماتی که طی ماه‌های اخیر با حضور اساتید و داوران برجسته مسابقات قرآن داشته‌ایم مقرر شد آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور در آستانه ابلاغ دستورالعمل مسابقات قرآن سال 94 طی برگزاری جلسه‌ای با حضور اساتید و داوران برجسته کشور مورد بازبینی قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به ضرورت بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور، نشست بازنگری آیین‌نامه طی روزهای پنجشنبه، 21 خردادماه و جمعه، 22 خردادماه در آستان حضرت معصومه(س) با حضور اساتید و صاحب‌نظران قرآنی برگزار می‌شود.
حسینی در ادامه گفت: در این نشست پس از بررسی آیین‌نامه قبلی و جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات، در صورت نیاز به اصلاح و بازبینی این اصلاحات صورت می‌گیرد و ما می‌توانیم آیین‌نامه جدید را برای مسابقات قرآن سال 94 مورد استفاده قرار دهیم.

بازنگری آیین‌نامه مسابقات با حضور 50 استاد و داور برجسته
وی یادآور شد: در این نشست دوروزه 50 نفر از داوران برجسته در رشته‌های وقف و ابتدا، تجوید، حسن حفظ و صوت و لحن از سراسر کشور حضور داشته و به بحث و تبادل نظر به منظور بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور می‌پردازند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: همچنین با توجه به تغییراتی که باید در آیین‌نامه مسابقات تواشیح صورت گیرد یک تیم کارشناسی نیز در این نشست دوروزه حضور داشته و به بررسی و بازنگری آیین‌نامه مسابقات تواشیح می‌پردازند.
حسینی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: آنچه که در این مدت مورد تأکید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف قرار گرفته، این بوده است که بتوانیم قرائت‌ها را به سمتی ببریم که در بحث معنامحوری و خشوع در تلاوت که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است حرکت کنیم و بحث معنامحوری و خشوع در تلاوت در مسابقات قرآن بروز و ظهور پیدا کند.

توجه به معنامحوری در آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور
وی ادامه داد: اگرچه کار داوری مسابقات کار بلندمدتی است و در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد اما باید گام به گام پیش برویم. اساتید و صاحب‌نظران قرآنی در این نشست دوروزه اهتمام خواهند داشت تا جایی که امکان دارد موضوعات مورد اهمیت در آیین‌نامه از جمله معنامحوری را مورد توجه قرار دهند.
حسینی یادآور شد: با توجه به فرصت کمی که در اختیار داریم بیشتر مباحث روی آیین‌نامه داوری مسابقات متمرکز خواهد بود اما به هر حال یک سری مسائل مربوط به حوزه‌های اجرایی نیز وجود دارد که الزاما مسائل فنی نیستند و این مسائل نیز مورد توجه خواهند بود.
وی در ادامه عنوان کرد: تلاش داریم امسال بحث سطح‌بندی قاریان و حافظان را در مسابقات قرآن پیاده کنیم اما بحث سطح‌بندی ارتباط چندانی به آیین‌نامه ندارد و شاید نیاز باشد که نشست دیگری با موضوع سطح‌بندی قاریان و حافظان در مسابقات قرآن برگزار شود تا انحصاری که چند نفر از قاریان و حافظان در مسابقات قرآن دارند از بین بروند و شرکت‌کنندگان سطح‌بندی شوند.

captcha