طرح دوفوریتی ممانعت از افطاری دادن با استفاده از بیت‌المال مسکوت ماند
کد خبر: 3320985
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
به دلیل تعطیلات مجلس؛

طرح دوفوریتی ممانعت از افطاری دادن با استفاده از بیت‌المال مسکوت ماند

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: هفته گذشته طرحی در مجلس برای ممانعت از افطاری دادن با استفاده از بیت‌المال آماده شد که به علت تعطیلات دوهفته‌ای مجلس، دیگر مطرح شدن آن امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌ لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به استفاده برخی ارگان‌های دولتی از بیت‌المال جهت افطاری دادن‌ها در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: یکی از توصیه‌های دین مبین اسلام، دادن افطاری به روزه‌داران است اما معمولا این افطاری‌ها باید به روزه‌دارانی داده شود که توان تهیه افطاری نداشته و امکانات کافی را در اختیار ندارند.

طرح مجلس برای ممانعت از افطاری دادن با بیت‌المال

موسوی لارگانی تأکید کرد: متأسفانه معمولا این افطاری‌‌ها به کسانی داده می شود که توانایی مالی خوبی داشته و حقیقتا نیازمند نیستند و این کار از لحاظ عرف و شرع خالی از اشکال نیست. البته اگر کسی بخواهد از اموال خودش افطاری دهد و هرکسی را که مایل است دعوت کند ما نمی‌توانیم مانعی برای این کار ایجاد کنیم.

وی افزود: اما کسانی که از بودجه بیت‌المال یا سازمان و ارگانی که در آن کار می‌کنند برای این اقدامات استفاده کنند قطعا خالی از اشکال نیست و ما هم هفته گذشته در مجلس طرحی دوفوریتی را آماده کرده و حتی در اولویت دستورهم قرار دادیم تا استفاده از بیت‌المال در دادن افطاری‌ها را ممنوع کنند اما متأسفانه به سرانجام نرسید.

امکان برخورد قانونی با استفاده از بیت‌المال در جهت افطاری دادن منتفی شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: جناب آقای مفتح به عنوان یکی از طراحان این طرح، پیگیر این موضوع بودند که این طرح با دوفوریت در دستور کار مجلس قرار بگیرد که قطعا دیگر مطرح شدن این طرح امکان‌پذیر نیست؛ به این دلیل که مجلس دو هفته با تعطیلات تابستانی مواجه است.

وی در پایان گفت: حال که چنین اتفاقی رخ داده است، به نظر بنده باید خود کسانی که می‌خواهند افطاری دهند به این نکته توجه داشته باشند که افطاری دادن به مردم از بیت‌المال از لحاظ شرعی دارای اشکال است؛ چراکه مجلس دیگر از لحاظ قانونی امکان  بررسی این موضوع را ندارد مگر اینکه از طریق تذکراتی که داده می‌شود از چنین اقداماتی ممانعت به عمل آید.

captcha