نداشتن ایمان یقینی به خداوند و رستاخیز، منافق را از توبه باز می‌دارد
کد خبر: 3331744
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
میرمهدی:

نداشتن ایمان یقینی به خداوند و رستاخیز، منافق را از توبه باز می‌دارد

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تأکید کرد: داشتن ایمان قلبی به خداوند، پیامبر و روز معاد تفاوت اساسی میان انسان گناهکار با افراد منافق است و منافق به دلیل اینکه ایمانش ثابت و یقینی نشده، از برکت توبه و بازگشت به مسیر حق باز می‌‌ماند.

حجت‌الاسلام سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به تفکیک شخصیتی افراد گناهکار با منافق پرداخت و اظهار کرد: منافق به کسی گفته می‌شود که ایمان قلبی نداشته و روح تقوا و رسیدن به کمال در وجود او مرده است؛ اما افراد گناهکار تنها به واسطه غلبه هوی و هوس مرتکب گناه می‌شوند و هیچ‌گاه دست از ایمان قلبی برنمی‌دارند.

وی در رابطه با ویژگی‌های رفتاری منافقان به آیه 8 سوره مبارکه بقره که می‌فرماید؛ « و برخى از مردم می‌گویند ما به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‏‌ایم ولى گروندگان [راستین] نیستند» اشاره کرد و افزود: افراد منافق دارای قلوبی بیمار بوده و هیچگاه در صدد رفع بیماری خود نیستند و این درحالی است که این افراد  همواره خود را افرادی مصلح و خیراندیش جامعه معرفی می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که ادعای اسلامیت، عاقل بودن و دیگران را نادان خطاب کردن از ویژگی‌های عامه افراد منافق است، مطرح کرد: برخی افراد پا را فراتر گذارده و در جوامع دست به شیطنت‌هایی می‌زنند که جامعه انسانی را با مشکل مواجه خواهند کرد؛ بنابراین مردم باید به هوش باشند و در برابر چنین افرادی موضع درست اتخاذ کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد گروهک‌های تکفیری و داعش پرداخت و اظهار کرد: این گروه‌ها را شاید بتوان به لحاظ عمل مشابه منافقان دانست ولی از نظر عقیده نمی‌توان؛ چراکه آن‌ها از اساس تعریف روشن و صحیحی از اسلام ندارند و  درواقع دچار خطای اسلام‌شناسی هستند و تعالیم را آن‌گونه که بر آن‌ها عرضه شده اعمال می‌کنند.

میرمهدی ادامه داد: عذاب منافق از  کافران بدتر است چراکه ضربه‌ای که منافقان به اسلام و مسلمین وارد می‌کنند بسیار شدیدتر و جبران‌ناپذیر است و اما توبه در این راه می تواند آنها را در مسیر حق قرار دهد تا دوباره مرتکب اعمال گذشته نشوند و بخشش گناهان درباره حقوقی که از مردم ضایع کرده‌اند اتفاق نخواهد افتاد مگر با جبران حق‌الناس.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در پایان تأکید کرد: داشتن ایمان قلبی به خداوند، پیامبر و روز معاد تفاوت اساسی میان انسان گناهکار با افراد منافق است که فرد منافق از این مزیت برخوردار نیست و ایمانش ثابت و یقینی نشده است و همین امر او را از برکت توبه و بازگشت به مسیر حق بازمی‌دارد؛ لذا داشتن بصیریت دینی، شناخت ابعاد مختلف اسلام و پیاده‌سازی احکام قرآن را می توان از عوامل بازدارنده رشد نفاق در جامعه عنوان کرد.

captcha