جهاد دانشگاهی در مسیریابی تحصیلی جوانان نقش قابل توجهی دارد
کد خبر: 3337496
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
عطایی:

جهاد دانشگاهی در مسیریابی تحصیلی جوانان نقش قابل توجهی دارد

گروه اجتماعی: رئیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند در زمینه هدایت، کمک به مسیریابی تحصیلی جوانان و ایجاد زمینه‌های اشتغال برای آن‌ها نقش قابل توجهی داشته باشد.

محمدباقر عطایی، رئیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار محقق توانمند در مجموعه جهاد دانشگاهی مشغول به کار هستند، اظهار کرد: حدود دو هزار 500 عضو هیئت علمی نیز در کادر جهاد دانشگاهی در زمینه  های آموزشی و پژوهشی در حال فعالیت هستند. 
وی با اشاره به فعالیت 85 واحد جهاد دانشگاهی و وجود دو دانشگاه و شش مؤسسه آموزش عالی وابسته به این نهاد در کشو، افزود: جهاد توانسته گستردگی بسیار خوبی داشته باشد و در 35 سال اخیر حداقل وابستگی را به دولت داشته است،  به گونه ای که دولت از کل بودجه جهاد،  تنها 20  درصد آن را تامین می‌کند.
رئیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بیان کرد:  جهاد دانشگاهی در 35 ساله اخیر توانسته است تنها با برخورداری از 20 درصد بودجه اختصاصی از جانب دولت و حداقل وابستگی به آن،  در حدود 10 برابر سهم بودجه اختصاص یافته را صرف امکانات زیر بنایی، ساختمانی، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری کند.
عطایی در پاسخ به این سوال که چه ماموریت هایی را می توان به این نهاد محول کرد ؟ گفت: جهاد دانشگاهی به دلیل اینکه ثابت کرده که  در بعد فرهنگی  پیشتاز است و دارای نیروی خلاق  و مبتکری می باشد، می‌تواند ماموریت ‌های خوبی را در حوزه  جوانان به انجام رساند .
وی با بیان اینکه دانشگاه ها در حال حاضر در زمینه دانش فنی نیز فعالیت دارند، بیان کرد: دانشگاه ها نمی توانند این دانش‌ها را تجاری سازی و تبدیل به سرمایه و پول کنند و از طرفی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز  نمی‌ توانند همزمان کار علمی و پژوهشی،  فعالیت تجاری کنند؛ برهمین اساس با توجه به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی، این نهاد می‎تواند در بخش تجاری سازی تاثیر گذار باشد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان  با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در زمینه هدایت، کمک به مسیر یابی تحصیلی جوانان و ایجاد زمینه های اشتغال برای آن ها نیز می تواند نقش قابل توجهی داشته باشد ، ادامه داد: درصورتی که  شورای عالی انقلاب فرهنگی، امور فرهنگی جوانان را  به جهاد دانشگاهی محول کند، این نهاد می‌تواند نقش مهمی ایفا کند .
عطایی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان در هر کشوری جزء سرمایه‌های مولد آن دیار به حساب می‌آیند، تصریح کرد: جهاد این قابلیت را دارد که به شکل مجموعه‌ای و ماموریت دار و در غالب بسته‌های نرم افزاری و سخت افزاری در هدایت اخلاقی و مبحث ازدواج و جلوگیری از طلاق نیز کمک رسان باشد.
وی با اشاره به اینکه این امکان برای جهاد دانشگاهی فراهم است که در حوزه تشکل‌های غیر دولتی به روستاها و مناطق محروم نیز رسیدگی کند، گفت: جهاد در این زمینه با توجه به اتصالی که به دانشگاه‌ها دارد می‌ تواند با برنامه ریزی، جوانان را وارد  مناطق محروم کند که نمونه مشابه این را  در زمان جنگ به شکل اعزام دانشجو به جبهه‌های جنگ شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این سوال که عوامل اعتماد عمومی به جهاد دانشگاهی چیست ؟ گفت: در مرتبه اول عملکرد جهاد بسیار تعیین کننده است، به عنوان مثال در اوایل انقلاب که دانشگاه‌ها محل تاخت و تاز گروهک‌های مختلف بودند،  جهاد دانشگاهی بعد از انقلاب فرهنگی توانست در دانشگاه حضور فعال و موثری داشته باشد و با  این حضور خود بستر مناسبی را برای فعالیت‌های علمی فراهم کرد و علاوه بر این‌ها موفقیت‌های این نهاد  در پژوهشکده رویان  نیز از جمله عوامل این اعتماد عمومی بوده است .
رئیس مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در پایان گفت: اگر جهاد موفق شود که  بودجه دریافتی خود را افزایش دهد، در این صورت قادر خواهد بود در زمینه‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی فعال‌تر و زمینه سازتر عمل کند، زیرا این رویکر مانع از این خواهد شد که این  نهاد به دلیل اختصاص گرفتن سهم بودجه پایین،  مجبور شود به سمت درآمد زایی پیش رود و از آرمان‌ها و فعالیت‌های اصلی خویش باز ماند .

captcha