فاز زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در نجف طی رمضان ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 3339413
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
مهدی‌یار:

فاز زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در نجف طی رمضان ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد

گروه اجتماعی: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینکه احداث صحن حضرت زهرا(س) ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: فاز یک این صحن که فاز زیارتی است، طی ماه رمضان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، جابر مهدی‌یار، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس امروز، 14 مرداد در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، موضوع عتبات عالیات را فرصتی برای شیعیان دانست که در بازسازی حرم‌های اهل بیت(ع) گام بردارند.
وی عنوان کرد: درهمین راستا با تشکیل مجموعه واحد امور بین‌الملل ستاد بازسازی عتبات عالیات علاوه بر ایران کشورهای مختلف دنیا نیز در این حرکت بزرگ فرهنگی مشارکت کردند به‌طوریکه از کشورهایی نظیر امارات، اروپا و آمریکا نیز کمک‌هایی جهت بازسازی این حرم‌های مطهر انجام شده است.

20 درصد نذورات مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات مربوط به استان فارس است
مهدی‌یار با بیان اینکه نذورات مردمی در بحث بازسازی عتبات عالیات دو برابر شده است، گفت: در استان فارس 20 درصد از نذورات نقدی مردمی کشور جمع‌آوری شده و در اختیار بازسازی عتبات عالیات قرار دادیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس از اعزام 2800 نیرو جهت بازسازی عتبات عالیات خبر داد  و گفت: عملاً این استان یک دهم از نیروهای کشور را در این مبحث تأمیدن کرده است.
وی اظهار کرد: طبیعتاً چنین حرکت‌هایی نیز مورد استقبال حرم‌های مطهر قرار گرفته و این موجب همدلی و همراهی مجموعه‌ حرم‌های مطهر با ستاد بازسازی عتبات عالیات شده است.
مهدی‌یار خاطرنشان کرد: در دوران صدام که تخریب حرم‌ها در دستور کار قرار داشت و با توجه به 8 سال دفاع مقدس، یک فرهنگ ضد ایرانی در عراق حاکم کرده بودند و عملاً آمریکا و انگلیس در آنجا علیه ایران کار می‌کردند اما از طریق بازسازی عتبات عالیات تمام این‌ها از بین رفت و روابط ایران و عراق به خوبی دارد شکل می‌گیرد یعنی چنین حرکتی که جنبه فرهنگی ـ‌ مذهبی دارد، خود به خود پایه‌ریزی‌های سیاسی نیز در آن نهفته است.

600 میلیارد تومان جهت احداث صحن حضرت زهرا(س) مورد نیاز است
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با اشاره به برخی از اقدامات این ستاد عنوان کرد: احداث صحن حضرت زهرا(س) تقریباً 600 میلیارد تومان هزینه دارد که با 300 میلیون تومان شروع شده است و این به معنای جرأت و جسارتی است که در میان اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات وجود دارد و کمکی است که ائمه به آن‌ها می‌کنند.
وی با بیان اینکه کار احداث صحن حضرت زهرا(س) پیشرفت بسیار خوبی دارد، گفت: به یاری خدا بناست تا فاز یک صحن حضرت زهرا(س) که فاز زیارتی است، در رمضان 95 به بهره‌برداری برسد.
مهدی‌یار با اشاره به پروژه ارتفاع‌دهی گنبد حرم امام حسین(ع) عنوان کرد: در این پروژه عملاً یک گنبد جدیدی ساخته و بر روی گنبد فعلی قرار می‌گیرد؛ با توجه به اینکه بستر کربلا در واقع مملو از آب است یعنی حدود دو متر از صحن فعلی که به پایین رویم به آب بر می‌خوریم، در حالی که با عنایت الهی حرم‌ها سرپا هستند و هیچ آسیبی طی چند صد سال گذشته به آن وارد نشده است اما با این حال در بحث ارتفاع دهی گنبد حرم تزریق بتون به سطح انبوه و نیاز انجام خواهد شد و حرم مستحکم‌تر و پایدارتر خواهد ماند.

گنبد حرم امام حسین(ع) 7 متر و نیم ارتفاع پیدا می‌کند
وی خاطرنشان کرد: ارتفاع دهی گنبد حرم امام حسین(ع) به دلیل ساخت و سازهای اطراف است که حرم از نظر نماد دچار اشکال شده است و بناست به یاری خدا حدود 7 و نیم متر این گنبد ارتفاع پیدا کند.
مهدی‌یار ابراز کرد: در اطراف کف‌العباس که در منطقه بین الحرمین قرار دارد با حفاری‌های که انجام شده قطعات فلز اکسیدشده زیادی آنجا پیدا شده که مربوط به حادثه عاشورا می‌شود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینکه توسعه حرم‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی عتبات عالیات مطرح است، گفت: یعنی ما از سمت بازسازی، مرمت، تعمیر و نگهداری به سمت توسعه حرم‌ها حرکت می کنیم به همین دلیل در نجف اشرف، توسعه حرم حضرت علی(ع) در برنامه قرار گرفت و اکنون صحن بزرگ حضرت زهرا(س) در حال اجراست.

نقشه‌برداری توسعه حرم امام حسین(ع) در حال اجراست
وی با اشاره به اینکه همچنین نقشه‌برداری توسعه حرم امام حسین(ع) در حال اجراست، گفت: در کربلا صحنی به نام حضرت زینب(س) آماده خواهد شد تا بتواند زائرانی را در خود جای دهد و در کاظمین هم برای توسعه حرم دو صحن پیش‌بینی شد یکی صحن امام رضا(ع) با 80 هزار متر مربع که خوشبختانه این صحن رو به اتمام است.
مهدی‌یار ادامه داد: از استان فارس سه درب بزرگ طلا برای این صحن امام رضا(ع) آماده کرده و ارسال کردیم و در زمان بهره‌برداری این درب‌ها نیز افتتاح خواهد شد.

دو صحن جدید به حرم امامین کاظمین اضافه می‌شود
وی، صحن دیگری که در کاظمین پیش‌بینی شده است را صحن حضرت صاحب دانست که 70 هزار متر مربع است و گفت: خوشبختانه کار اجرایی این صحن هم شروع شده و عملاً در آینده نزدیک به کاظمین دو صحن جدید اضافه خواهد شد.
مهدی‌یار همچنین به عملیات‌های عمرانی در سامرا اشاره کرد و گفت: در این شهر با توجه به شرایط ویژه‌ای که وجود دارد اعم از ساکنین اهل تسنن و هم شرایط امنیتی، کار بازسازی حرم‌ به‌هیچ عنوان تعطیل نشد و خوشبختانه طرح بزرگی با شعاع 300 متری اطراف حرم پیش‌بینی کردیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مباحثی راجع به چگونگی جمع‌آوری کمک‌های مردمی پرداخت و گفت: تمامی شهرستان‌های فارس دارای ستاد هستند و به یاری خدا در 81 بخش استان نیز ستادهای جدیدی به وجود خواهد آمد.
وی همچنین در راه‌اندازی ستادهای عتبات عالیات در ادارات خبر داد و گفت: عملاً با استقبالی که از طریق مردم و مسئولان دارد رخ می‌دهد گسترش برنامه عملکردی ستاد بازسازی عتبات عالیات در آینده نه چندان دور دارای یک تحول ویژه خواهد شد.

ساخت خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در شیراز
وی با اشاره به پروژه‌هایی که در شیراز و برای استان‌های دیگر در حال انجام است، گفت: در حال ساخت خیمه‌گاه حضرت سجاد(ع) هستیم که بخش قابل توجهی از این خیمه‌گاه به صورت ضریح است و در خیمه‌گاه امام حسین(ع) نصب خواهد شد.
مهدی‌یار با بیان اینکه خاتم‌کاری 5 درب طلاب حرم امام حسین(ع) تمام شده است، گفت: صندوق خاتم بزرگی را برای حضرت مسلم در نظر گرفتیم که کار درودگری آن تمام اما کار خاتم آن 70 درصد تمام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال برنامه‌ریزی جهت ساخت 6 پنجره بزرگ برای حرمین امامین جوادین هستیم، گفت: کار ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) به شکل ضریح در حال اجراست که برای مردم استان بوشهر آن را انجام می‌دهیم.
وی با بیان اینکه درب منبت شده باب القبله سامرا ساخته شده است و اکنون در آباده است به شیراز منتقل خواهد شد، گفت: گل‌آرایی این حرم مطهر نیز در برنامه خود قرار داده‌ایم.
مهدی‌یار همچنین از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای اربعین سال جاری خبر داد و گفت: در این مراسم مسئولیت کمیته مردمی را عهده‌دار هستیم که در حال انجام برنامه‌ریزی‌های مدونی برای آن هستیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در پایان خاطرنشان کرد: محل جمع‌آوری نذورات مردمی در شیراز به آدرس  خیابان زند، میدان امام حسین(ع)، ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس است به علاوه اینکه در تمامی شهرستان‌ها ستادهای بازسازی و دفاتر ائمه جمعه آماده جمع‌آوری نذورات مردمی هستند.

captcha