نمایشگاه بین‌المللی «هفته کرامت» در کابل افتتاح شد
کد خبر: 3345453
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
به همت شورای عالی قرآن افغانستان؛

نمایشگاه بین‌المللی «هفته کرامت» در کابل افتتاح شد

شعب خارجی: به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و ولادت با سعادت حضرت علی‌ ابن موسی الرضا(ع) نمایشگاه بین‌المللی هفته کرامت دیروز، ۲۶ مردادماه، در کابل افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، در این نمایشگاه، زندگی حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از کودکی تا هنگام شهادت، داستان حدیث سلسلة‌الذهب در نیشابور، داستان ضامن آهو، احترام به والدین از دیدگاه امام رضا(ع)، نامه به امام رضا(ع)، تصاویر مربوط به حرم و بارگاه آن حضرت و همچنین غرفه کودک و نقاشی به‌صورت مکتوب و تجسمی به نمایش گذاشته شده است.

عباس حسن‌زاده، رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان، هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان با زندگی ائمه معصومین(ع) به‌ویژه زندگی پربار حضرت امام رضا(ع) و خواهر گرامی ایشان حضرت فاطمه معصومه(س) عنوان کرد.

وی گفت: برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنرهای تجسمی از زندگی ائمه معصومین(ع) می‌تواند قشر جوان را بیشتر برای الگوپذیری آماده کند.

ولایت‌مداری؛ رکن مهم اعتقادی یک مسلمان

حسن‌زاده با اشاره به سفر پر ماجرای حضرت معصومه(س)، بیان کرد: آن بانو، به خاطر حمایت و پشتیبانی از ولایت و امامت تمام رنج سفر را به جان خرید و صحراهای پر از خوف ایران و مدینه را با پای پیاده طی کرد تا به مسلمانان بیاموزد که ولایت‌مداری یکی از ارکان مهم اعتقادی یک مسلمان است.

به گفته وی، سفر حضرت فاطمه معصومه(س) از مدینه تا خراسان نه تنها درس‌هایی را برای پویندگان راه حق و حقیقت آموخت؛ بلکه مدفن او، شهر قم را مرکز امن و امان و مطاف زائران و عاشقان خاندان عصمت و طهارت کرد.

ناصر جهان‌شاهی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: مقطع زمانی بین ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت علی ابن موسی رضا(ع) به نام هفته کرامت نام‌گذاری شده است که تقریباً در 70 کشور جهان این مناسبت گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی، بهانه‌ای است تا مسلمانان از این فرصت‌ها برای انجام مسئولیت‌های زندگی در قبال خود، خانواده، جامعه، خدا و دین، استفاده کنند و کلید خوشبختی و سعادت را از این طریق به‌دست بیاورند.

نشر فرهنگ اهل بیت(ع) هدف از برگزاری نمایشگا‌ه‌های مناسبتی است

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل بیان کرد: نکته مهم در برگزاری مناسبت‌های مذهبی و گرامیداشت از ولادت‌ها و شهادت‌ها، در حقیقت آشنایی با فرهنگ اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه فرهنگ اهل بیت(ع)، فرهنگ عشق و محبت، صمیمت و برادری است، اظهار کرد: امامان معصوم(ع) در گفتار و رفتار خویش خط اصیل اسلام را برای مسلمانان ترسیم می‌کنند، بنا‌براین آگاهی از سیره عملی ائمه اطهار(ع) در زندگی یک ضرورت انکارناپذیر است.

جهان‌شاهی گفت: امروز عده‌ای در تلاش هستند تا به نام اسلام جریان افراط‌گرایی و خشونت را در دنیا ترویج کنند و در این جهت جنایت‌هایی را مرتکب می‌شوند که اصلا با روح اسلام سازگاری ندارد.

وی تأکید کرد: با استفاده از فرصت‌های زندگی باید سیره عملی ائمه دین(ع) را سرمشق زندگی خود قرار دهیم؛ چراکه اگر ما شایستگی پیروی از اهل بیت(ع) را به‌دست آوریم، خداوند برکاتی را به ما نازل خواهد کرد که زندگی دنیا و آخرت ما را تضمین کند.

قم؛ بزرگ‌ترین مرکز علمی و تحقیقی جهان اسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالعظیم فاضل حسینی، رئیس بنیاد فرهنگی راه امین و عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان نیز در این مراسم با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق(ع)، گفت: آن حضرت فرموده است خداوند را حرمی است در مکه، و پیامبر را حرمی است در مدینه و همچنین جدم علی را حرمی است در نجف و ما را حرمی است در قم؛ در واقع این حدیث بیانگر مقام و مرتبه بلند حضرت فاطمه معصومه(س) است.

به گفته این عالم دینی از برکت حضرت فاطمه معصومه(س)، شهر مقدس قم علاوه بر اینکه مطاف و زیارتگاه عاشقان و دلباختگان خاندان اهل بیت(ع) است، امروز بزرگ‌ترین مرکز علمی و تحقیقی جهان اسلام به‌شمار می‌رود.

یادآور می‌شود، نمایشگاه بین‌المللی هفته کرامت، از دوشنبه، 26 مردادماه آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد و بازدید‌کنندگان از ساعت 8 تا 17 به وقت محلی می‌توانند از آن بازدید کنند.

captcha