برترین ریاضت‌ها از نظر بهجت عارفان مرحوم آیت‌الله بهجت(ره)
کد خبر: 3350801
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

برترین ریاضت‌ها از نظر بهجت عارفان مرحوم آیت‌الله بهجت(ره)

کانون خبرنگاران نبأ: مرحوم آیت‌الله بهجت در پاسخ به پرسشی که بهترین ریاضت چیست؟ بهترین ریاضت را از نظر شرع معرفی می‌نمایند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، ریاضت در اصل به معنای تمرین و ورزیده‌شدن در یک کار است،در برخی از عرفان های کاذب ریاضت را نوعی انجام اعمال سخت و طاقت فرسا به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده می دانند  که به‌وسیله آن قدرت‌های ماوراء الطبیعه کسب می‌کنند.

اما قدرت‌طلبی، چه مادی، ذهنی و یا روحی در اسلام هدف نیست بلکه ریاضت شرعی چیزی نیست جز اهتمام بیشتر به‌بندگی خدا و تقوا همان ترک محرمات و انجام دستورات شرعی دین که در قبال خود و خدا و مردم داریم، است که چنین ریاضتی به‌طبع نفس سرکش ما خوشایند نمی‌آید و دنبال راه‌های دیگر ریاضت و رفتن به مسیرهای انحرافی هستیم.

از این رو در یکی از کلاس‌های فقه مرحوم آیت‌الله محمد تقی بهجت(١۵اردیبهشت١٣٨٨، کلاس فقه، کتاب جهاد) از این عارف سفر کرده در خصوص بهترین ریاضت سؤال شده است که مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت پاسخ این پرسش را منتشر نموده است.

مرحوم آیت‌الله بهجت در پاسخ به این پرسش که بهترین ریاضیت چیست؟ چنین پاسخ داده اند که: صوم(روزه) از ریاضات مشروعه است، ماهی سه روز خیلی مؤکد است؛ اول و وسط و آخر [ماه]. همچنین کثرت صلات؛[در روایت است] حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ و‌سلم به اندازه‌ای [نماز خواند] که پایش متورم شد. معلوم است ریاضات شرعیه، عمل به واجبات و ترک محرمات است.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha