ضرورت مطالعه کتاب اسرارالصلاه توسط مدیران مدارس
کد خبر: 3353093
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
قرائتی خواستار شد:

ضرورت مطالعه کتاب اسرارالصلاه توسط مدیران مدارس

گروه اجتماعی: رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: معلمان و مدیران مدارس اگر خود اهل شرکت در نماز باشند دانش آموزان نیز در این زمینه به آنان نگاه و معلمان را الگو قرار می دهند، از طرفی لازم است تا مدیران کتاب های اسرارالصلاه و شیوه های دعوت به نماز را مطالعه کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور،‌ ظهر امروز، پنجم شهریورماه در مراسم اختتامیه نخستین دوره طرح آموزشی مبین که به منظور مدیریت و برنامه‌ریزی یاوران نماز، ویژه مدارس منتخب مقطع متوسطه اول استان‌های خراسان رضوی، جنوبی که امروز، پنجم شهریورماه در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد خطاب به مدیران و با بیان این که برای تحقق این طرح تا خود شما مرد و اهل تحول نباشید، جامعه متحول نمی‌شود، ابراز کرد: در این راستا می‌توانید کارها و اقدامات مهمی انجام دهید.

وی خطاب به مدیران مدارس حاضر در جلسه ابراز کرد: شما مدیران تصمیم بگیرید و پرچم نماز را بلند کنید، زیرا باید هنر ما این باشد که همه تحصیل کرده‌هایمان نمازخوان باشند، چون تحصیل کرده بی‌دین در دیگر کشورها نیز هست.

تصمیم بگیریم امسال سال شکوفایی نماز باشد

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در برخی از موارد نیز باید ریا کرد تا کارها پیش رود و به موفقیت برسد، متأسفانه در بحث نماز در کشور کوتاهی کردیم، لذا باید از امروز تصمیم بگیریم امسال سال شکوفایی نماز باشد.

قرائتی بر مطالعه کتاب‌های اسرارالصلاة و شیوه‌های دعوت نماز توسط مدیران و معلمان تأکید و اضافه کرد: البته توجه کنید که با هر بچه‌ای باید متفاوت صحبت کرد، همان گونه که خداوند در قرآن در جایی می‌گوید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ»، گاهی «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» و گاهی «یَا أَیُّهَا الْکَافِرُون» به کار می‌برد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در فصل تابستان، امر تحصیل تعطیل است، ادامه داد: علت عمده این تعطیلی‌ها را گرمای هوا عنوان می‌کنند در صورتی که می‌توان با جابه‌جایی در نقاط مختلف کشور این مسئله را رفع کرد، زیرا وقتی قرآن در آیه یک و دو سوره قریش می‌فرماید: «لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ، إِیلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاء وَالصَّیْفِ براى الفت‏دادن قریش، الفتشان هنگام کوچ زمستان و تابستان [خدا پیلداران را نابود کرد]» ، نمی‌گوید که مردم قریش جابه‌جا می‌شوند بلکه مقصود این است همه شما نیز می‌توانید بنا به اقتضای شرایط تغییر مکان داده و جابه‌جا شوید.

قرائتی ادامه داد: تعطیلات تابستان در طول دوران تحصیل به اضافه تعطیلات پنج‌شنبه و جمعه‌ها، تعطیلات بین ترم به اضافه تعطیلات رسمی را اگر روی هم جمع کنیم در مجموع یک دانشجوی لیسانس تنها یک سال و نیم در دانشگاه تحصیل می‌کند و نصف آن چیزی که یاد می‌گیرد هم علم واقعی و کارآمد نیست.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه برای استفاده از این همه وقت و زمانی که به هدر می‌رود باید کار ریشه‌ای صورت گیرد،‌ افزود: اینگونه جلسات می‌تواند شروع خوبی باشد، وگرنه برگزاری چنین جلساتی ساخت و ساز بر روی دیوار ریخته شده است و نتیجه مطلوبی نمی‌دهد.

برای تاثیر لقمه حلال و حرام در حوزه تربیت کاری انجام نشده است

وی با بیان اینکه در بررسی و تحقیق از همه متخصصان و اهل فن تعلیم و تربیت و کنکاش در رشته‌های متعدد تربیتی بر روی کره زمین به این نتیجه رسیدیم که دنیا برای تاثیر لقمه حلال و حرام در حوزه تربیت هیچ کاری نکرده است، ادامه داد: احدی در این زمینه ورود پیدا نکرده، در صورتی که اسلام و قرآن تنها مرکز و منبعی است که از این ضرورت سخن گفته که لقمه حرام انسان را فاسد می‌کند و لقمه فاسد آدمی را به کفر می‌رساند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با طرح این سوال که آموزش و پرورش چقدر بر روی لقمه حلال و تاثیر آن در روحیه دانش‌آموزان کار کرده است، عنوان کرد: در حالی که همه ما سال‌هاست از گندم زکات نداده نان می‌خوریم و بعد از سال‌ها تبلیغ در این زمینه تنها در چند سال اخیر 13 درصد مردم زکات می‌دهند و بقیه به این امر مبادرت ندارند.

قرائتی با بیان اینکه امام حسین(ع) خطاب به گروه مقابل خود فرمودند: من هر چه برای شما سخن می‌گوییم گوش نمی‌دهید بدان جهت که لقمه حرام خوردید، افزود: دنیا نسبت به لقمه مردم خواب است لذا شما مدیران و معلمان باید بالاترین جهاد را انجام دهید زیرا مغز و ذهن نسل جوان در دست شماست و  به تیزهوشان به عنوان یک سرمایه نگاه کنید.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه عنوان فارغ‌التحصیل بر روی خود نگذارید زیرا ما در اسلام بازنشستگی و فارغ‌التحصیلی نداریم بلکه ازکارافتادگی داریم، گفت: خداوند نیز در قرآن سوره الشرح آیه هفت می‌فرماید: «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ، پس چون فراغت‏یافتى به طاعت درکو »، یعنی بعد از پایان هر کار، فعالیت جدیدی را از سر بگیر، همچنین خدا در قرآن به پیامبرش موسی(ع) می‌گوید که از خضر چیزهای جدید یاد بگیرد، همچنین امام صادق(ع) نیز در ضمن روایتی می‌فرمایند، اگر هر شب جمعه علم ما افزایش نیابد ما چیزی برای عرضه نداریم و این علم پایان می‌پذیرد.

قرائتی با اشاره به اینکه توجه به نبود فارغ‌التحصیلی در اسلام مهم است، عنوان کرد: از طرفی بخشی از تحصیلات ما به کار نمی‌آید و به درد نمی‌خورد، زیرا بر اساس آیات قرآن هر چه انسان علمش افزایش یابد ترس از خدا در او بیشتر می‌شود و اگر اینگونه نشد، نشان می‌دهد که علم ما علم واقعی نیست.

باید سنخیت‌های اخلاقی در ازدواج وجود داشته باشد

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه متاسفانه در مقوله ازدواج نیز بحث مدرک و تحصیلات مطرح می‌شود، ادامه داد: ازدواج هیچ ربطی به مدرک ندارد، مگر ازدواج مدرک‌هاست، باید سنخیت‌های اخلاقی در ازدواج وجود داشته باشد، متاسفانه دچار سرطان اخلاقی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه شما مدیران باید با دانش‌آموزان رفیق باشید، افزود: هر مدیر هر روز حداقل با دو تا از دانش‌آموزان خود خصوصی صحبت کند، زیرا در گفت‌و‌گوهای چهره به چهره اثری است که در جمع وجود ندارد، یا مثلا هر مدیر مدرسه حداقل چند خاطره شیرین در زمینه خنده حلال و حکیمانه را در ذهن دارد که می‌تواند آن را به اشکال مختلف برای دانش آموزان خود بیان کند.

قرائتی با بیان اینکه یکی دیگر از نکات مهم این است که هر فرد تحصیل کرده باید حداقل یک مهارت بلد باشد، اضافه کرد: همه افراد در کنکور قبول نمی‌شوند اما باید مهارت لازم و کافی را برای آینده خود داشته باشند برای روشن شدن اهمیت این موضوع باید با خانواده‌ها هم صحبت کنیم، زیرا فردی که 12 سال تحصیل می‌کند لازم است که فنی را نیز در کنار آن بیاموزد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: تنها وجود طرح تحول کارساز نیست باید مرد تحول باشیم و در دانش‌آموزان جوهره ایجاد کنیم تا آن‌ها صاحب خلاقیت و ابتکار شوند.

وی با بیان این که متأسفانه وضعیت نماز در کشور خوب نیست، اظهار کرد: مدیران باید در نماز جماعت مدارس همراه با دانش‌آموزان شرکت ‌کنند زیرا وقتی دانش‌آموزان، شما و دیگر معلمان را در صفوف نماز ببینند انگیزه و اشتیاق آنان برای شرکت در نماز افزایش می‌یابد.

ورود انجمن اولیاء و مربیان در حوزه نماز

قرائتی ادامه داد: در برخی از موارد نیز متاسفانه والدین نماز نمی‌خوانند که در این زمینه انجمن اولیاء و مربیان ورود پیدا کند، گاهی هم صحبت با بچه‌ها در زمینه نماز موثر است، برخی اوقات آن‌ها نماز خواندن را یاد ندارند، گاهی هم نماز طول می‌کشد و برخی اوقات دانش‌آموزان در مورد نماز سؤال و اشکال دارند حتی شبهه‌ای برای آنان پیش آمده که باید با حضور متخصصان فن پاسخ داده شود.

این کارشناس رسانه ملی با بیان اینکه آسیب‌پذیری دختران بیشتر از پسران است، افزود: باید دست دختران را زودتر از پسران بگیریم و به سوالات آنان در مورد احکام، حجاب و حق و حقوقشان به موقع و درست پاسخ دهیم، به آن‌ها بگویید که پوشش تیره چادر در برابر نامحرم است و در فضای کلاس می‌توان از رنگ‌های شاد استفاده کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: امام رضا(ع) در جلسه گفت‌و‌گو با عمران صائبی در لحظاتی که دل او برای گرایش به اسلام نرم شده بود، با شنیدن صدای اذان مجلس را ترک می‌کند و در برابر اصرار دیگران به ماندن می‌فرمایند، اذان می‌گویند و وقت نماز است، که این اهمیت نماز را می‌رساند.

وی با بیان اینکه هر کس برای خدا حرکت کند طبق آیه 96 سوره مریم «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا ، کسانى که ایمان آوردند و کارهاى نیک و شایسته کردند خداى رحمان براى آنان دوستی‌ای [در دلها] خواهد نهاد»، خداوند نیز  جبران می‌کند، ادامه داد: برخی از ما متاسفانه نسبت به نماز بی‌غفلت هستیم، کدام یک از شما این جوهر را دارید که در ملأ عام اذان بگویید و یا چرا گروه اذان نداریم ولی گروه تواشیح داریم.

اگر علم به دین گره نخورد کارایی ندارد

قرائتی با اشاره به آیه یک سوره علق «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ بخوان به نام پروردگارت که آفرید»، گفت: بر این اساس علم با یاد خدا مفید است ولی متاسفانه این امر در آموزش و پرورش از هم جدا شده است، اگر علم به دین گره نخورد کارایی ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه برای مدارس تیزهوشان مبلغان قوی و توانمند انتخاب کنید تا بتوانند به شبهات آن‌ها پاسخ مناسب ارائه دهند، گفت: گاهی دانش‌آموزان از جایگاه ولایت فقیه سوال می‌کنند که چرا ما باید حرف کسی که عصمت ندارد گوش دهیم؟ باید چنین پاسخ گفت که ولی فقیه عصمت ندارد اما حرفش حجت است مانند اینکه پزشک هم دچار اشتباه می‌شود اما در رشته خودش حرفش برای ما حجت است

captcha