شناخت؛ گام اول مرتبه عالی توحید/ ایمان راسخ بهترین راه مقابله با شیاطین است
کد خبر: 3367116
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰
حجت‎الاسلام احمدی عنوان کرد:

شناخت؛ گام اول مرتبه عالی توحید/ ایمان راسخ بهترین راه مقابله با شیاطین است

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: انسان برای رسیدن به مراحل عالی توحید باید گام اول را در شناخت خداوند متعال و اهل‌بیت(ع) به خوبی بردارد، مبارزه با خواهش‌های نفسانی و دوری از اندیشه‌های باطل در رسیدن به کمال راه را هموار می‌کند.

حجت‌الاسلام حسین احمدی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در تمامی ادیان الهی ایام خاصی به عنوان عید قرار داده شده تا پیروان آن مذاهب با برخورداری از این مناسبتها خود را به خداوند متعال نزدیکتر کنند.

ابراهیم(ع)؛ قهرمان توحید عملی

وی با بیان این مطلب که در شریعت اسلام همواره از چهار عید قربان، غدیر، فطر و روز جمعه به بزرگی یاد شده است، اظهار کرد: حضرت ابراهیم(ع) به عنوان قهرمان توحید عملی ادیان الهی است، تمام انبیای الهی در مراتب توحید قرار دارند اما ایشان به واسطه عمل به فرمان خداوند مبنی بر ذبح فرزندش حضرت اسماعیل(ع) به درجه عالی توحید عملی نائل شد.

حجت‌الاسلام احمدی عید قربان را مصداق قربانی کردن هواهای نفسانی و جلوگیری از خواهش‌های مادی بیان کرد و افزود: قرار دادن گناه و معصیت در قربان گاه حاکی از تقوای الهی مؤمنان است، آنان گناهان خود را در پیشگاه ربوبی خداوند عرضه داشته و با ابراز پشیمانی توبه کرده و از ادامه دادن گناه سرباز می‌زنند.

لازمه خداباوری، پرهیز از خواهش‌های نفسانی است

مدیر سابق حوزه علمیه صاحب‌الامر(عج) آشتیان با اشاره به مراتب توحید عملی اظهار کرد: انسان برای رسیدن به مراحل عالی توحید باید در شناخت خداوند متعال و اهل‌بیت تمام تلاش خود را داشته باشد، مبارزه با خواهش‌های نفسانی و دوری از اندیشه‌های باطل در رسیدن به کمال راه را هموار می‌کند.

وی ادامه داد: جوانان امروز باید با استفاده از عقل و ایمان راسخ شیاطین درونی و بیرونی را به موقع بشناسند، تدبر در آیات الهی، عمل به فرامین الهی گامی دیگر در راستای قربانی کردن گناهان است و جوانی که در این مسیر حرکت می‌کند هیچگاه دچار لغزش و خطا نشده و زمینه تعالی روحی، روانی و معنوی خویش را فراهم می‌کند.

مدرس حوزه علمیه، از عید قربان به عنوان تجلی بندگی و عبودیت در برابر خالق یاد کرد و گفت: عید قربان یادآور بندگی و اطاعت محض حضرت ابراهیم(ع) از خداوند متعال است که فرزند خود را به امر خدا باید قربانی می کرد، ایشان با توجه به دلبستگی به فرزند از اطاعت فرمان خدا غافل نشد و با فرستادن اسماعیل به قربانگاه به ندای رب العالمین لبیک گفت.

وحدت، زمینه‌ساز اشاعه فرهنگ اسلام است

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه تحقق و حفظ وحدت، یکی از نیازهای ضروری جهان اسلام در عصر کنونی است، تصریح کرد: جمع بودن حجاج در قربان گاه به منزله ادای قربانی نمادی از وحدت و انسجام تمامی مسلمانان جهان را به دنبال دارد و زمینه اشاعه فرهنگ اسلامی را در پی خواهد داشت.

وی همچنین بر لزوم رعایت آداب و احکام عید سعید قربان و توجه جدی مسلمانان در خصوص ذبح اسلامی تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه کمک به نیازمندان جامعه اسلامی و تلاش برای رفع مشکلات مادی و معنوی مسلمانان امری واجب و همگانی است همه اقشار جامعه باید در این راستا احساس وظیفه و دین کرده و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

حجت‌الاسلام احمدی در رابطه با رعایت بهداشت در زمان ذبح و توزیع گوشت قربانی گفت: با توجه به اینکه دام‌ها از بیماری‌های پنهان برخوردار بوده و عدم رعایت این مهم حق‌الناس را به دنبال دارد؛ لذا افرادی که نیت ذبح دارند باید با رعایت اصول اسلامی و بهداشتی به این اقدام خداپسندانه دست زنند.

مدرس حوزه علمیه لرستان در پایان، غسل، ادای نماز عید سعید قربان، زیارت امام حسین(ع) در شب عید، قرائت دعای 46 و 48 صحیفه سجادیه، قرائت دعای ندبه را بخشی از اعمال این شب و روز خواند.

خبرنگار: مریم روشن

captcha