لزوم احیای فرهنگ قرض‌الحسنه/ عملکرد بانکداری اسلامی شفاف‌سازی شود
کد خبر: 3370653
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
موسوی بیان کرد:

لزوم احیای فرهنگ قرض‌الحسنه/ عملکرد بانکداری اسلامی شفاف‌سازی شود

گروه اجتماعی: مسئول بنیاد مهدویت لرستان گفت: یکی از راه‌های ترویج بانکداری اسلامی این است که آگاهی و درک صحیحی از ماهیت آن برای مردم داشته باشیم و عملکرد بانکداری اسلامی را برای مردم شفاف‌سازی کنیم.

حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی، مسئول بنیاد مهدویت استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با بانکداری اسلامی، گفت: بانکداری اسلامی نوعی بانکداری است که با احکام اسلام هم‌خوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف شده است، به این معنی‌که زمانی‌که بخواهیم این مجموعه را به‌صورت عملیات‌های پولی، مالی، اعتباری و خدمات این‌چنین طبق قوانین اسلام مدیریت کنیم، بانکداری اسلامی پدید می‌آید.
وی ادامه داد: بدون شک فتوای مراجع تقلید در مقوله بانکداری اسلامی می‌تواند نقش بزرگی را در همبستگی سیستم ایفا کند.
موسوی با اشاره به این‌که بانکداری اسلامی زیرمجموعه احکام اسلامی است، اظهار کرد: در آموزه‌های دینی، آیات و روایات روی بانکداری اسلامی تأکید بسزایی شده و مباحث زیادی در رابطه با آن مطرح شده است که مهم‌ترین اصلی که در بانکداری اسلامی به آن پرداخته می‌شود، تقسیم سود و زیان حاصل از معامله است که به‌نوعی همان خودداری از پرداخت ربا یا بهره پولی است.
مسئول بنیاد مهدویت استان لرستان عنوان کرد: در اسلام و در فقه جعفری به عقود مختلف و در بانکداری اسلامی به مباحثی مانند مضاربه که تقسیم سود است، ودیعه که سپرده‌گذاری است، مشارکت که سرمایه‌گذاری مشترک بین بانک و شخص است و مرابحه که توافق دوجانبه است، اشاره شده است.

قرض‌الحسنه وام با فضیلت است/این فرهنگ احیا شود

وی تصریح کرد: با استناد به قرآن کریم؛ کتاب آسمانی و جامعی که در همه زمینه‌ها برای بشریت حرفی برای گفتن دارد، این کتاب در بحث احکام اسلامی به‌ویژه در رابطه با قرض‌الحسنه می‌فرماید که قرض‌الحسنه وام با فضیلت است.
موسوی با بیان این‌که فرهنگ قرض‌الحسنه باید احیا شود، اظهار کرد: خداوند اهدافی مانند امور خیریه، برطرف کردن نیازهای مردم، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، تهیه جهیزیه، وام دانشجویی و اقشار آسیب‌پذیر برای قرض‌الحسنه بیان کرده است.
مسئول بنیاد مهدویت استان لرستان، با اشاره به این‌که وام قرض‌الحسنه مورد بی‌مهری قرار گرفته است، افزود: آنچه در ذهن تصور می‌شود این است که همه وام‌ها و بانکداری ما باید به‌صورت قرض‌الحسنه باشد.
وی با اشاره به این‌که راه‌هایی برای ترویج بانکداری اسلامی که ما داعیه‌دار آن هستیم وجود دارد، خاطرنشان کرد: بانکداری ما باید برگرفته از شرع مقدس و آموزه‌های دینی باشد چراکه احکام بانکداری اسلامی می‌تواند نقشه راهی برای بانکداری کشور و چراغ راهی برای شفاف‌سازی و تطهیر فعالیت‌های پولی و مالی باشد.
موسوی با بیان این‌که توزیع عدالت اقتصادی در سایه بانکداری اسلامی است، عنوان کرد: اگر ما به‌دنبال عدالت اقتصادی هستیم باید بانکداری اسلامی را به‌معنای واقعی در جامعه پیاده کنیم، چراکه منجر به رفع تبیعض، فقر و ایجاد عدالت اقتصادی می‌شود.

مسئول بنیاد مهدویت استان لرستان در رابطه را راه‌های اجرای بانکداری اسلامی در جامعه، گفت: یکی از راه‌های ترویج بانکداری اسلامی این است که آگاهی و درک صحیحی از ماهیت آن برای مردم داشته باشیم و عملکرد بانکداری اسلامی را برای مردم شفاف‌سازی کنیم این درحالی است که گاهی مسئولان به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم از اجرای بانکداری اسلامی این موضوع را مسکوت می‌گذارند و این باعث ایجاد شدن این تصور در ذهن مردم می‌شود که بانکداری اسلامی در ایران اجرا نمی‌شود.

صحبت کردن در رابطه با بانکداری اسلامی به زمان و مکان خاصی اختصاص ندارد

وی افزود: یکی از ایراداتی که ما داریم این است که صحبت کردن در رابطه با بانکداری اسلامی را به یک زمان و مکان خاص اختصاص داده‌ایم این درحالی است که در طول سال باید در این رابطه بحث و گفت‌وگو شده و به اطلاع مردم برسد چراکه با تأکید و تکرار مستمر اخبار مربوط به بانکداری اسلامی در طول سال؛ ذهن‌ها بیشتر با این مسئله آشنا می‌شوند.
موسوی با اشاره به این‌که امروز ولایت‌فقیه در رأس هرم کشور قرار دارد، اظهار کرد: ولی‌فقیه فردی است مجتهد و جامع‌الشرایط بنابراین نظام بانکی کشور ما چاره‌ای ندارد غیر از این‌که خودش را با نظام بانکداری اسلامی وفق دهد چراکه همه این مباحث به بحث ولایت فقیه بر می‌گردد.

ریشه بحث بانکداری اسلامی به شریعت برمی‌گردد

مسئول بنیاد مهدویت استان لرستان با بیان این‌که ریشه بحث بانکداری اسلامی به شریعت برمی‌گردد، عنوان کرد: بانکداری اسلامی باید از احکام دین و شریعت نشأت بگیرد، با این وجود امروز بانکداری کشور ما بانکداری اسلامی مناسبی نیست و تصور مردم این است که بانک‌ها بنگاه معاملاتی و درآمدزایی راه انداخته‌اند.

خرید و فروشی که بانک‌ها انجام می‌دهند جزء برنامه‌های نظام بانکداری اسلامی نیست

وی ادامه داد: خرید و فروشی که بانک‌ها انجام می‌دهند جزء برنامه‌های نظام بانکداری اسلامی نیست و باعث شده است ذهنیت مردم نسبت به بانکداری اسلامی که مورد نظر اسلام، قرآن کریم و مراجع است؛ خراب شود، بنابراین باید تلاش کنیم و امیدوار باشیم که شاهد نهادینه شدن بانکداری اسلامی در جامعه باشیم.
موسوی با اشاره به این‌که نمونه‌ای که امروزه در بانک‌ها رعایت نمی‌شود؛ بحث دریافت جریمه و دیرکرد اقساط است که طبق فتوای مراجع تقلید حرام است، اظهار کرد: علت این فتوا نیز این است که منجر به آسیب در جامعه شده و قشر آسیب‌پذیر جامعه که همان رده متوسط به پایین جامعه هستند، متضرر می‌شوند.

captcha