بیانیه‌های دانشگاه‌های جامع، ادیان و مذاهب و حضرت معصومه(س) در محکومیت فجایع منا
کد خبر: 3375723
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

بیانیه‌های دانشگاه‌های جامع، ادیان و مذاهب و حضرت معصومه(س) در محکومیت فجایع منا

گروه دانشگاه: دانشگاه‌های جامع علمی ـ کاربردی، ادیان و مذاهب و حضرت معصومه(س) در محکومیت فجایع منا بیانیه‌های جداگانه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پی به وقوع پیوستن فاجعه منا و جان‌باختن و مفقود شدن هزاران زائر ایرانی و غیرایرانیِ بیت‌الله الحرام، دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن محکوم کردن تدابیر غیر مسئولانه دولت آل سعود بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
در فاجعه منی در روزی که قرار بود مسلمانان با قربانی و رمی، مراتب توحید و بندگی خود را نشان دهند و رحمت الهی را به سوی خود جلب کنند، تدابیر غیر مسئولانه دولت آل سعود حرم امن الهی را به مسلخ جمع زیادی از حجاج جهان اسلام تبدیل کرد و هزاران خانواده مسلمان را عزادار نمود.
تردیدی نیست که جانباختگان این حادثه بنا به روایات معتبر اسلامی به فوز عظیمی رسیده و از درجات والایی برخوردار شده‌اند، اما بنا به همان تعالیم اسلامی این به معنای سلب مسئولیتِ حراست از سلامت و امنیت حجاج نیست. با احاله به آموزه اسلامیِ قضاء و قدر هم نمی‌توان  کوتاهی‌ها و کم کاری‌ها را لاپوشانی کرد. به کسانی که با تفسیرهای غلط خود این باور اسلامی را رافع مسئولیت‌های خود می‌دانند باید گفت پس، از چه روست که در سرزمین‌های اسلامی انواع دخالت‌ها و کشتارها را انجام می‌دهید و آنها را با سرنوشت خودشان تنها نمی‌گذارید؟!  دولتی که حتی در روز فاجعه منا از حمله به یمن بازنمی ایستد و حتی برای نشان دادن عزم راسخ خویش حملات خود را تشدید می‌کند حق ندارد در جایی که همه ی مسئولیت‌ها برعهده اوست و حتی بی‌نظمی احتمالی جمعی از حجاج نیز تدابیر ویژه او را برای کنترل اوضاع می‌طلبد با احاله به قضا و قدر پرونده‌ای چنین سنگین و خونبار را ببندد!
ما ضمن اعلام تأسف عمیق خود از این فاجعه سهمگین و همدردی خود با همه داغدیدگان و آسیب‌دیدگان این حادثه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی، اولاً، از دولت عربستان می‌خواهیم که با رسیدگی مسئولانه به وضعیت آسیب ‌دیدگان مانع فزونی آلام و اضطراب ایشان شود و در اولین فرصت، بنابه الزامات شرعی، حقوقی و اخلاقی به وعده خود مبنی بر بررسی همه‌جانبه علل این اتفاق ناگوار بپردازد و هم در مراحل تحقیق و هم در نتیجه آن نمایندگانی را از دیگر کشورهای اسلامی به‌ویژه آنهایی که بیشتر آسیب دیده‌اند سهیم بنماید.
ثانیاً، همه آحاد ملت ایران به‌ویژه رسانه‌های دیداری، شنیداری و مجازی آرامش خود را حفظ کرده و از هرنوع شتابزدگی پرهیز کرده، با اعتماد بر دولت خدمتگزار و دیگر ارکان نظام اجازه دهند که آن‌ها در یک فضای منطقی و البته همراه با تعهد و جدیت، این پرونده را دنبال کنند. حفظ جان و امنیت روانی حجاج ایرانی و التیام آلام بازماندگان و مصیبت‌دیدگان نیز از مسئولیت‌های فوری کارگزاران جمهوری اسلامی ایران است که نباید از نظر دور بماند.
ثالثاً، در این میان، باید مرزبانان عقیده و دلسوزان دین و سرزمین به هوش باشند که سم مهلک و آفت خطرناک در چنین فضاهای ملتهب، هرنوع گفتار و رفتاری است که اصل و کیان حج و نیز دیگر تعالیم مسلم اسلامی را مخدوش سازد یا به هرنحوی به وحدت مسلمانان آسیب زده، بهانه‌ای برای فزونی دشمنی‌ها و ریخته شدن خون‌های مسلمانان شود. بنابراین همه باید به جدّ و با درایت و هوشمندی در پی زدودن آفات و کاستن تهدیدات باشیم، نه تیشه زدن بر ریشه درخت تناور اسلام و بنیان مرصوص امت اسلامی؛ که الاسلام یعلو و لایعلی علیه.
بیانیه بسیج کارکنان دانشگاه جامع در محکومیت جنایات آل سعود در حادثه جده، مسجدالحرام و منا
انا لله و انا الیه راجعون
یکبار دیگر بی کفایتی مظنون به جنایت عمدی آل سعود ملعون، فاجعه آفرید و عید جهان اسلام را به عزا تبدیل کرد.
در زمان کنونی بار دیگر این فرمایش تاریخی امام خمینی(ره) در اذهان متبادر می‌گردد که فرمودند: اگر از صدام بگذریم، اگر مسئله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت‌های آمریکا بگذریم، از آل سعود نخواهیم گذشت.
رژیم آل سعود صهیونی با اعمال اقدامات غیر منطقی امنیتی و خفقان پلیسی، مسبب جان باختن صدها زائر بیت‌الله الحرام شد و حلقه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مسلمانان را پس از کشتار مسجدالحرام، حمله به مسجدالاقصی و کشتار نمازگزاران یمن در عید قربان، تکمیل کرد.
عدم مسئولیت‌پذیری رژیم مستبد و جاهلی آل سعود نسبت به حادثه منا، موجب تأسف و تأثر است؛ چرا که متاسفانه دولت سعودی نه تنها قصد ندارد مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ بپذیرد، بلکه به‌دنبال این است که مدیریت غلط واقدامات ناشایستی که عامل این فاجعه بوده را با فرافکنی بپوشاند.
یکی دیگر از مسائل و مباحث مهم در ارتباط با این حادثه تلخ شیوه برخورد ناشایست دولت عربستان با حجاج بعد از حادثه است. متاسفانه رژیم سعودی علاوه بر نپذیرفتن مسئولیت این حادثه وحوادث قبلی، اکنون مانع کمک‌رسانی نیروهای امدادی شده است، فلذا این برخورد نامناسب و تکبر در رفتار نیز، باعث افزایش چند برابری شمار جان باختگان گردید.
بسیج کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن تسلیت این غم بزرگ به محضر مقدس امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری  امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) و ابراز همدردی با خانواده های داغدیده این حادثه، نفرت خود را از رژیم مرتجع آل سعود اعلام کرده و به آنان هشدار می‌دهد که دست از خوی وحشیگری و جاهلی خود برداشته و کشتار مسلمانان را در هر کجا تحت هر عنوان متوقف نمایند و الا با خشم ملتهای انقلابی جهان اسلام مواجه خواهند شد.
ما در این بیانیه بی‌کفایتی مقامات عربستانی را در مدیریت حج اعلام نموده و از سازمانهای بین‌المللی، کنفرانس اسلامی و دیگر نهادهای جهان اسلام خواستاریم برای آن تدبیر نمایند و تا تعیین تکلیف این مسئله و موضوعات قبلی، از دفاتر مراجع عظام، توقف عمره مفرده را خواستاریم.
همچنین از قوای سه‌گانه، بویژه دولت محترم و مسئولان وزارت امور خارجه نیز خواستاریم که ضمن اتخاذ مواضع انقلابی علیه آل سعود، نسبت به پیگیری عوامل این حوادث و مجازات آنها اقدامات لازم را انجام دهند .
آقا جان، مولای ما، ای صاحب‌الزمان(عج)، تو خود  داغداری از این غم بزرگ، ما را در غم خود شریک بدان
بیانیه دانشگاه حضرت معصومه(س) به‌مناسبت ضایعه منا
در پی وقوع فاجعه اسفناک منا در روز عید سعید قربان و کشته شدن هزاران نفر از حجاج بیت‌الله الحرام روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س) با صدور بیانیه‌ای ضمن اظهار تأثر از وقوع این حادثه با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
آجرک الله یا بقیه الله
متأسفانه با خبر شدیم که پس از وقوع حادثه در مسجدالحرام و کشته شدن تعدادی از زائران حرم امن الهی، فاجعه‌ای بسیار بزرگ در روز عید سعید قربان قلب همه مسلمانان آزاده جهان را جریحهدار کرد و همه را به سوگ نشاند.
صدها تن از مهاجران الی الله در هنگام انجام مناسک حج و در صحرای منا به مانند ارباب خود حضرت اباعبدلله الحسین(ع) با لبان تشنه به دیدار معبود خود شتافتند.
این مردان و زنان مؤمن در حالی به پرواز ابدی رفتند که پیش از آن در عرفات پاک و مطهر گشتند و به‌طور قطع مهمان ویژه پرودگار متعال هستند.
دانشگاه حضرت معصومه(س) این مصیبت عظمی را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، امت بزرگ اسلام، مردم صبور ایران و خانواده های معزز داغدار تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای از دست رفتگان این فاجعه علو درجات و برای بازماندگان این عزیزان صبر و اجر مسئلت می‌نماید.
والسلام

captcha