استعاذه، تدبر و تفکر؛ از آداب تلاوت قرآن/ هدف این آداب بهره‌گیری، تاثیرپذیری و اثرگذاری است
کد خبر: 3383712
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
در تفسیر سوره نحل مطرح شد:

استعاذه، تدبر و تفکر؛ از آداب تلاوت قرآن/ هدف این آداب بهره‌گیری، تاثیرپذیری و اثرگذاری است

گروه فعالیت‌های قرآنی: بنا بر آیات ۹۸ تا ۱۰۰ سوره نحل استعادذه، ترتیل، تدبر و تفکر و سکوت از آداب تلاوت قران است، هدف از رعایت آداب تلاوت قرآن در هنگام قرائت قرآن برای بهره‌گیری و تاثیرپذیری و اثرگذاری بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان وامام جمعه خرم‌آباد ظهر امروز، 18 مهر در تفسیر قرآن با محوریت سوره نحل گفت: موضوع آیات 98 تا 100 سوره مبارکه نحل استعاذه یعنی پناه بردن به خدا از شر شیطان است.
وی با بیان این‌که یکی از آداب قرائت قرآن استعاذه است، افزود: ما برای این‌که قرآن را بهتر بفهمیم و بیشتر بهره بگیریم خداوند برای بهره‌گیری بیشتر از آیات قران دستور داده است که قرآن را با آداب خاص تلاوت کنیم که از جمله این آداب، استعاذه است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که آداب تلاوت قرآن دو بخش شامل آداب ظاهری مثل وضو داشتن و روبه قبله نشستن و آداب باطنی مثل طهارت باطنی، خشوع و خضوع است، گفت: آداب تلاوت قرآن از نظر قرآن پنج مورد است، اولین آداب تلاوت قرآن داشتن طهارت است چه طهارت ظاهری، چه طهارت باطنی یعنی از رذایل اخلاقی مثل حسد، تهمت زدن و غیبت کردن پاکیزه باشیم.
وی ادامه داد: دومین آداب تلاوت قرآن استعاذه یعنی پناه بردن به خدا از شر شیطان است که آیه 98 سوره نحل با این مضمون که «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ؛ پس چون قرآن می‌‏خوانى از شیطان مطرود به خدا پناه بر» اشاره به این موضوع دارد.
وی افزود: امام صادق(ع) در این رابطه فرموده است: هرگاه می‌خواهید قرآن بخوانید اولش بگویید «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، استعاذه هم باید قولی باشد هم عملی باشد مردم در برابر شیطان دوگروهند یک گروه نفوذناپذیر و یک گروه هم نفوذپذیر هستند».
نماینده ولی‎فقیه در لرستان ادامه داد: سومین آداب تلاوت قرآن ترتیل یعنی شمرده خواندن قرآن است و امام صادق(ع) در این رابطه فرموده است: ترتیل این است قرآن را تند و دست و پا شکسته نخوانید قرآن کریم را آرام و شمرده بخوانید اگر به آیه‌ای رسیدید که نعمت‌های بهشتی را بیان می‌کند خدا را شکر کنید و اگر به آیه عذاب رسیدید، درنگ کنید.
حجت‌الاسلام میرعمادی گفت: چهارمین آداب تلاوت قرآن، تدبر و تفکر در قرآن است چراکه قرائتی که تدبر در ان نباشد، ضبط صوت است.
وی  پنجمین آداب تلاوت را سکوت به هنگام تلاوت و گوش دادن به آیات قرآن عنوان کرد و گفت: این پنج مورد از آداب تلاوت قرآن در خود قرآن ذکر شده است.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: «رجیم» از ماده رجم به‌معنای سنگ زدن است اما در این آیه به‌معنای  طرد شده آمده است.
وی ادامه داد: قرآن بهترین کلام است، قاری قرآن بالاترین فرد است شیطان هرجا که تاثیرگذاری بیشتری باشد بیشتر وسوسه می‌کند، هرچه ایمان فرد بیشتر باشد نفوذ شیطان کمتر است.
نماینده ولی‏‌فقیه در لرستان هدف از رعایت آداب تلاوت قرآن در هنگام قرائت قرآن برای بهره‌گیری و تاثیرپذیری و اثرگذاری بیشتر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی در رابطه با نکات تفسیری آیات 98 تا 100 سوره نحل گفت: از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد یا مقدس‌ترین کارها نباید غافل باشیم، شیطان به سراغ همه می‌آید منتها مردم در مقابل شیطان دو گروهند عده‌ای تحت سلطه شیطان قرار می‌گیرند اما گروه دوم که ایمان قوی دارند، شیطان درآن‌ها نفوذ نمی‌کند.
وی اضافه کرد: کسانی‌که دارای ایمان و توکل بر خدا هستند از سلطه شیطان بیرون هستند، ایمان و توکل قلعه‌ای است که انسان را از شر شیطان حفظ می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی ادامه داد: کسی که به خدا پناه برد خدا هم به او پناه می‌دهد خدا ما را در مقابل شیطان کمک می‌کند پناه بردن انسان همراه با پناه دادن خداوند متعال است.
وی ادامه داد: گاهی مقدمات نفوذ و سلطه شیطان را برای خودمان فراهم می‌کنیم مثلاً در مجلسی که می‌دانیم در آن غیبت وجود دارد، شرکت می‌کنیم.
این مفسر قرآن کریم گفت: بر اساس این آیات تا زمانی‌که مردم سلطه شیطان را نپذیرند شیطان سلطه‌ای بر آن‌ها پیدا نخواهند کرد تنها سلطه شیطان بر کسانی است که او را به‌عنوان سرپرست خود انتخاب کردند همان کسانی‌که به خدا شرک می‌ورزند ما باید ولایت الله را قبول کنیم و از ولایت شیطان سر باز زنیم.

captcha