وجود بیش از 2000 موقوفه انتفاعی در لرستان
کد خبر: 3384147
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
عباس‌زاده خبرداد:

وجود بیش از 2000 موقوفه انتفاعی در لرستان

گروه اجتماعی: معاون اوقاف لرستان از وجود بیش از دو هزار موقوفه انتفاعی در استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان لرستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه باعنوان «بصیرت عاشورایی»، که یک‌شنبه، 19 مهرماه برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم، گفت: برنامه‌های فرهنگی اوقاف هرساله در چند سرفصل انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برنامه‌های قرآنی است.
وی ادامه داد: برنامه‌های قرآنی اوقاف شامل برگزار محافل انس با قرآن است که هر ساله در ماه مبارک رمضان از قاری مصری، بومی و ملی دعوت می‌کنیم که در ماه رمضان امسال 13 محفل انس با قرآن با حضور قاری مصری برگزار کردیم.
عباس‌زاده افزود: برگزاری مسابقات حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن در مقطع شهرستانی و استانی را داریم که درحال برگزاری مقطع بزرگسال آن هستیم و بناست شکوفه‌ها را با همکاری آموزش و پرورش انجام دهیم.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان ادامه داد: لرستان جز استان‌های برتر در انجام طرح تربیت حافظان قرآن است، لرستان در سال 92 و 93 از نظر این‌که بیشترین جمعیت رادر یک جا متمرکز کرده در زمان برگزاری آزمون رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.
وی با اشاره به ترتیل‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در امامزادگان شاخص استان، اظهار کرد: کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی نیز در این ماه در امامزاده‌های شاخص برگزار می‌شد.
عباس‌زاده با اشاره به این‌که ما مناسبت‌های ملی و اسلامی زیادی در طول سال داریم، اظهار کرد: برای تمام مناسبت‌های اسلامی در امامزادگان برنامه داریم که در امامزاده‌های تمام شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان عنوان کرد: برنامه‌‌هایی مانند سوگواره یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، ضیافت الهی، نشاط معنوی، اعزام مبلغ، هیئت امنا، خدام امامزادگان، هفته وقف و ایجاد وقف از برنامه‌های ماست.
وی با اشاره به این‌که در سامانه اوقاف 800 نوع نیت خیر داریم، عنوان کرد: ممکن است یک واقف چند نیت داشته باشد که اجرای امینانه نیات واقفان یکی از وظایف اوقاف و امور خیریه است و ما بیش از دو هزار موقوفه انتفاعی داریم.
عباس‌زاده با اشاره به اجرای طرح «مهر تحصیلی»، ادامه داد: این طرح قبل از مهرماه و در شهرهایی مانند خرم‌آباد، الیگودرز، بروجرد و کوهدشت که موقوفه‌ای در این زمینه داشتیم هزینه شد و در شهرستان‌های دیگر که موقوفه در این زمینه نداشت از بخش فرهنگی درآمد امامزاده استفاده کردیم.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به این‌که طرح «مهر تندرستی» کمک به بیماران بی‌بضاعت، از دیگر طرح‌های اوقاف است که روز ولادت امام صادق(ع) برگزار می‌شود، عنوان کرد: اجرای طرح «پیوند آسمانی» در سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) این طرح در امامزادگان اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: اجرای طرح «دست‌های مهربانی» کمک به افراد نیازمند و کمک به حوزه‌های علمیه از دیگر طرح‌های اوقاف و امور خیریه است.
عباس‌زاده با اشاره به این‌که طرح «بصیرت عاشورایی» طولانی‌ترین طرحی است که اداره اوقاف و امور خیریه آن‌را برگزار می‌کند، اظهار کرد: این طرح به مدت دوماه و از اول محرم تا آخر ماه صفر برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان ادامه داد: دومین روز از ماه محرم و هم‌زمان با ورود کاروان امام حسین(ع) به صحرای کربلا همایش «لبیک یا حسین(ع)» در امامزاده‌های شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به این‌که شامگاه سه‌شنبه جلسه هماهنگی برگزاری این همایش در امامزاده زیدبن علی(ع) برگزار می‌شود، عنوان کرد: در اولین جمعه ماه محرم مراسم شیرخوارگان حسینی در امامزاده‌های شاخص استان برگزار می‌شود.
عباس‌زاده با اشاره به این‌که روز هشتم محرم با همکاری آموزش و پرورش همایش «احلی من‌العسل» در چند مدرسه استان برگزار می‌شود، افزود: روز دوازدهم محرم نیز به‌مناسبت شهادت امام سجاد(ع) و حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه به‌سمت شامل همایش «رهروان زینبی» را برگزار می‌کنیم.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: همچنین برگزاری همایش «منشور عزت» خطبه‌خوانی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) را در پیش داریم و همچنین روز 28 صفر همایش «لبیک یا رسول‌الله(ص)» را در امامزاده‌های شاخص استان برگزار می‌کنیم.
وی با اشاره به برگزاری باشکوه همایش «از حرم تا حرم» به‌مناسبت شهادت امام رضا(ع) در سال گذشته، اظهار کرد: امیدواریم این طرح در سال جدید نیز به‌خوبی اجرا شود.
عباس‌زاده با اشاره به برپایی خیمه‌های معرفت در امامزاده‌ها، ادامه داد: خیمه‌هایی مانند عفاف و حجاب، شبهات و مسائل شرعی، غرفه خانواده و ... در امامزاده‌های شاخص استان برپا می‌کنیم.

captcha