تهران سیاه‌پوش می‌شود/ هیئت‌های مذهبی در ایمنی سازه‌ها و محتوای بنرها دقت کنند
کد خبر: 3384248
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
علیزاده عنوان کرد:

تهران سیاه‌پوش می‌شود/ هیئت‌های مذهبی در ایمنی سازه‌ها و محتوای بنرها دقت کنند

گروه جامعه: مدیر عامل سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی در ایمنی سازه‌ها و محتوای بنرها باید دقت کنند گفت: همزمان با شروع محرم فضای شهر را با پرچم‌های مشکی، سیاه‌پوش خواهیم‌کرد.

عیسی علیزاده، مدیر عامل سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تمهیداتی که برای فضا‌سازی شهر در ماه محرم و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، پیش‌بینی شده است، گفت: فعالیت‌هایی که سازمان زیبا‌سازی برای ماه محرم انجام خواهد داد در حوزه تبلیغات و فضا‌سازی شهر تهران و آماده سازی فضای شهری برای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه محرم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر دستگاه‌های دولتی و شهری مردم شهر به صورت خود‌جوش فعالیت‌هایی را انجام‌ می‌دهند، افزود: شورای فرهنگی ما در حوزه تبلیغات فرهنگی و همچنین سازهای فرهنگی و تجاری، پیام‌ها و اشعار متناسب با ماه محرم را انتخاب کرده است که همزمان با شروع ماه محرم در سطح شهر و سازه‌های فرهنگی اکران خواهد شد.

کمک به کودکان سوریه‌ در قالب برنامه‌ ماه محرم

مدیر عامل سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری برنامه‌ای در خصوص کمک به کودکان سوریه‌ هم گفت: این برنامه متناسب با ماه محرم ترتیب داده شده است که تبلیغات خوبی برای آن در حال انجام است. این برنامه در راستای کمک به کودکان آواره‌ای است که در سوریه هستند و اکران مناسبی هم برای این برنامه داریم.

علیزاده ادامه داد: عکس‌های مرتبط با مراسم آئینی اقوام و شهرهای مختلف که به صورت آئینی مراسم عزاداری خود را برگزار می‌کنند در سطح شهر و با نام خود شهر اکران خواهد شد. در حوزه فضاسازی شهری هم المان‌های حجمی مناسب با محرم و فضا‌سازی این ایام پیش‌بینی شده که با جانمایی‌های مناسب کار خواهد‌شد. البته یک‌سری از کارها توسط خود هیئات مذهبی به صورت خود‌جوش انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان زیبا‌سازی در خصوص تکیه‌ها و هیئت‌هایی که در برخی از محله‌های شهر راه‌اندازی می‌شوند و بعضاً جانمایی درستی نداشته و یا به درستی طراحی نشده‌اند، چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: محرم ماهی است که برنامه‌های عزاداری آن از گذشته تا به‌حال به صورت خودجوش و مردمی شکل می‌گیرد و اگر ما بخواهیم بصورت سیستمی ورود پیدا کنیم درست نیست.

نباید شهر را از لحاظ بصری آشفته کنیم

علیزاده تصریح کرد: واقعیت این است که هیئات باید به یک‌سری از نکات در رابطه با فضای شهری توجه کنند. یکی از این موارد منظر و نمای شهری است. لذا نباید بخاطر اینکه برای امام حسین(ع)، عزاداری می‌کنیم، شهر را از لحاظ بصری آشفته کنیم.

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: هیئات مذهبی ما باید به این نکته هم توجه کنند که هر تصویر و پیامی را کار نکنند. تمسال و شمایلی که بارها از سوی مراجع دینی نهی شده است ‌نباید در هیئت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

هیئات مذهبی به امنیت و ایمنی سازها توجه کنند

وی در ادامه با بیان اینکه ماه محرم با فصل باد و طوفان همزمان خواهد بود، گفت: یکی از نکات مهمی که باید هیئات مذهبی بدقت به آن توجه کنند امنیت و ایمنی سازهای هیئت‌هاست و چون در فصلی هستیم که باد، باران و طوفان‌های فصلی را داریم اگر به بعد امنیتی آن توجه نشود قطعا موجب آسیب‌دیدگی شهروندان خواهد شد و هیچکس هم دوست‌ندارد مراسمی را که برای امام حسین(ع)، برگزار می‌کند منجر به آسیب‌دیدگی کسی شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از سقوط داربست‌ها و ایجاد خطرات احتمالی مسئولین هیات‌ها نسبت به انجام موارد ایمنی دقت و نظارت کافی را داشته باشند، افزود: با توجه به افزایش میزان رفت و آمد شهروندان بخصوص در روزهای عاشورا و تاسوعا رعایت موارد ایمنی می‌تواند احتمال خطرآفرینی را کاهش دهد. لذا سازمان زیباسازی نسبت به برخی از سازه‌های خطرآفرین مماشات خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به محتوای بنرهایی که بر روی این داربست‌ها نقش می‌بندد، هم گفت: با توجه به حساسیت محتوای بنرهای تبلیغاتی هیئات‌های که به صورت خودجوش و مردمی نصب می‌شود بهتر است به منظور تکریم جایگاه و شخصیت حضرت سید الشهدا و یاران وفادار ایشان از درج و نصب مطالب خارج از شان و مقام اهل بیت(ع) خودداری کنند.

همزمان با شروع محرم فضای شهر را مشکی خواهیم کرد

وی با بیان اینکه همزمان با شروع ماه محرم و به احترام عزای حضرت سیدالشهدا  فضای شهر را مشکی خواهیم کرد، افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که تمامی پرچم‌های میادین و پل‌های هوایی و عابر در سطح شهر را با پرچم‌هایی سیاه‌پوش کنیم.

وی در خاتمه گفت: هیئت‌های مذهبی که در کنار‌ آنها سازه‌ای وجود دارد می‌توانند با هماهنگی برای تبلیغ هیئت و برنامه‌های خود به سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران مراجعه و بنرهای خود را در این سازه‌ها اکران کنند.

captcha