لازمه خروج از خشونت گسترش فرهنگ و عرفان در جهان است
کد خبر: 3387196
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

لازمه خروج از خشونت گسترش فرهنگ و عرفان در جهان است

گروه اجتماعی: استاندار کردستان گفت: برای خروج از خشنونت باید ادبیات، فرهنگ و هنر و عرفان را در جهان گسترش دهیم.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان روز گذشته، 25 مهرماه در دیدار با اعضای انجمن حافظ شناسی کشور اظهار کرد: متأسفانه در سالیان گذشته نگاه مثبتی نسبت به امنیت پایدار در کردستان وجود نداشته و حتی در حال حاضر نیز در بسیاری از مناطق کشور این نگاه در مورد کردستان وجود دارد که باید برای تغییر این نگرش تلاش کرد.
وی افزود: در این راستا باید با برنامه‌های فرهنگی و ارائه توانمندی‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و هنری کردستان تلاش کنیم که این نگاه تغییر کند و با تشکیل همایش‌ها و جشنواره‌ها این ذهنیت را در قبال کردستان تغییر دهیم.
استاندار کردستان عنوان کرد: نقش رسانه‌ها در گسترش ادبیات، فرهنگ و هنر و عرفان بسیار حائز اهمیت است و باید با اطلاع‌رسانی این نگرش را در اذهان جامعه بوجود آورد.
وی بیان کرد: متأسفانه تفکرات محدود‌کننده نظام ستم‌شاهی در قبال کردستان و نیز وقوع جنگ تحمیلی به چهره واقعی و فرهنگی استان ضربه‌زده و هنوز این آثار کاملا برطرف نشده که لازم است با همکاری هم برای این موضوع چاره‌اندیشی کنیم.
زاهدی با بیان اینکه ایران اسلامی مجموعه‌ای از اقوام مختلف است، تأکید کرد: در واقع محدود کردن اقوام و ارزش‌های فرهنگی آن‌ها در نهایت ارتباط اقوام را با اهداف فرهنگی نظام کم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه کردستان به معنای واقعی کلمه استانی فرهنگی است و این ظرفیت‌های بی‌نظیر در کمتر استانی وجود دارد، تأکید کرد: کُردها با زبان و فرهنگ غنی خود در فرهنگ و هنر و ادبیات ایران بسیار تأثیرگذار بوده و به فرهنگ فارسی خدمت فراوانی کرده‌اند.
استاندار کردستان خواستار تأسیس نمایندگی انجمن حافظ شناسی کشور در کردستان شد و بر آمادگی استان برای همکاری با انجمن تأکید کرد و افزود: هنرمندان کردستانی در عرصه شعر، موسیقی سرآمد کشور هستند و باید به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری صورت گیرد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه فرهنگ می‌تواند ما را به جهان معرفی کند، گفت: در اوج جهانی شدن که در این مسیر چاره ای نیست و همه باید با آن همسو شویم و در این راستا کشور ما نیز شاید از نظر صنعت، کشاورزی، عمران نتواند با دیگر کشورها رقابت کند و نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم ولی با ظرفیت‌های فرهنگی می‌توان خود را به جهان بشناسانیم.
زاهدی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فرهنگی می‌تواند در دنیا هم هویت را حفظ کند و حتی اقتصاد را نیز تقویت کند، افزود: هرچه هنر ادبیات و عرفان ایجاد شود جامعه تلطیف و تعلق خاطر مردم نسبت به جامعه نیز افزایش می‌‌یابد.
وی بر لزوم ایجاد پاتق‌های مجوزدار فرهنگی در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: در این مراکز باید هنرمندان در یک فضای سالم و تخصصی با هم ارتباط داشته و به تبادل فکر و اندیشه بپردازند.

captcha