اهل سنت بر باور و احترام به قیام عاشورا، اجماع نظر دارند
کد خبر: 3443418
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

اهل سنت بر باور و احترام به قیام عاشورا، اجماع نظر دارند

گروه اجتماعی: امام‌جمعه اهل سنت مسجد مکی شهرستان زاهدان گفت: اهل سنت بر باور و احترام به قیام عاشورا اجماع نظر دارند و در این رابطه اختلاف نیست، زیرا قیامی است که سراسر آن احساس مسئولیت است و امام برای آنکه دین را در خطر دیدند، قیام کردند و به امت اسلامی جهت دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل سنت مسجد مکی شهرستان زاهدان شب گذشته، 12 آبان‌ماه در همایش « قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت» که در دانشگاه آزاد زاهدان برگزار شد، گفت: قیام امام حسین(ع) یک قیام تاریخی بوده و این امام بزرگوار برای تمام مسلمانان جهان، چه شیعه و چه سنی یک الگو به شمار می‌رود.
امام‌جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان افزود: اهل سنت بر باور و احترام به قیام عاشورا اجماع نظر دارند و در این رابطه اختلاف نیست، زیرا قیامی است که سراسر آن احساس مسئولیت است و امام برای آنکه دین را در خطر دیدند، قیام کردند.
وی اظهار کرد: حسن و حسین(ع) هم صحابه و هم اهل بیت(ع) هستند که در بزرگی‎شان اختلاف نیست و اهل سنت ایشان را به‌عنوان اولیاء‌الله قبول دارند؛ آنچه آن‌ها انجام دادند از حضرت رسول درس گرفتند و در زمان نزول قرآن و وحی حضور داشتند پس عمل‎شان برای اهل سنت سند است.
اسماعیل‌زهی بیان کرد: امام برای زندگی دنیا تن به ذلت ندادند و فرمودند « هیهات من الذله»، این را هم شیعه و هم سنی نوشته‌اند. امام فرمود تنها آنچه برای خود می‌بینم شهادت است و تا مرز شهادت ایستادگی کردند.
این عالم اهل سنت عنوان کرد: قیام امام در مقابل استبداد و حکومت فاسد بود، حکومت یزید فاسد و ناکارآمد بود. امام احساس کرد دستاورد رسول‌الله(ص) و علی(ع) در دست یزید افتاده و قیام کردند.
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه اهل بیت(ع) جزو مشترکات هستند، تصریح کرد: همانطور که شیعیان محب اهل بیت(ع) هستند، اهل سنت هم چنین‌اند و به آن‌ها عشق می‌ورزند؛ ما مشترکات زیاد داریم با اهل تشیع و اختلافات محدود هستند.
مولوی عبدالحمید در پایان گفت: تمام انقلاب‎ها از قیام امام حسین(ع) الگو گرفتند. قیام در برابر شاه و قیام در برابر یزید، لذا امام حسین(ع) برای قیام‎های علیه ظلم، یک الگوی کامل است. شاید اگر وی این قیام را نمی‌کرد، دچار مشکل می‌شدیم چرا که الگو نداشتیم. در این قیام حکمت وجود داشت و برای آینده مسیر را نشان دادند و امت اسلام را جهت دادند.

captcha