نیم نگاهی به فعالیت‌ دوره چهارم جمعیت قرآنی استان تهران
کد خبر: 3444369
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

نیم نگاهی به فعالیت‌ دوره چهارم جمعیت قرآنی استان تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: با پایان یافتن دوره چهارم شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران و تشکیل نخستین جلسه این جمعیت گزارشی از اهم فعالیت‌های این جمعیت در دوره‌ای که گذشت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فعالیت دوره چهارم شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران با برپایی نهمین مجمع عمومی این شورا از شهریورماه 92 آغاز شد و تا دهه دوم مهرماه امسال ادامه داشت که پس از برگزاری دهمین مجمع عمومی و انتخابات پنجمین دوره شورای مرکزی این جمعیت، پرونده چهارمین دوره جمعیت قرآنی بسته شد.

برنامه‌های پیشنهادی کمیته‌ها

طی این گزارش نگاهی اجمالی به اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های پیشنهادی اعضای شورای مرکزی خواهیم داشت؛ برنامه‌های پیشنهادی کمیته رفاهی و اجتماعی شامل شناسایی توانمندی‌ها و تخصص‌های مهارتی و شغلی اعضای جمعیت و معرفی آنها به اعضا، تشکیل گروه‌های خدماتی تخصصی در راستای برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات رفاهی، اجتماعی بهینه به اعضای جمعیت و سایر مردم از جمله گروه‌های حقوقی، فنی و حرفه‌ای، بهداشت و درمان، مشاوره‌ای و ...، تلاش در راستای ایجاد و توزیع تسهیلات مورد نیاز برای اعضا و خانواده‌های آنها، تلاش در راستای ایجاد اشتغال بین اعضای جمعیت، شناسایی تنگناها و نیازهای خدمات رفاهی و اجتماعی اعضا و خانواده آنها و پیگیری جهت استفاده از خدمات مختلف رفاهی و اجتماعی نهادها و سازمان‌های دولتی و مردمی برای اعضای جمعیت و خانواده آنها است.

همچنین می‌توان به برنامه کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شامل انجام امور تبلیغات و فضاسازی قرآنی، معرفی جمعیت قرآنی در مراکز، محافل و مجامع مربوطه، اطلاع‌رسانی، خبرسازی و تشکیل ستادهای خبری، راه‌اندازی و بروزرسانی سایت و پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت، تهیه و توزیع خبرنامه، ویژه‌نامه، نشریه، تأمین و تشکیل صندوق پستی، تلفن گویا، سامانه پیامگیر و ...، پیگیری امور رسانه پیامک، انجام سایر امور محوله از سوی شورای مرکزی جمعیت اشاره کرد.

کمیته آموزش نیز برنامه‌هایی چون شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی اعضای جمعیت، طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی نوین در سطوح و رشته‌های مختلف، تدوین متون آموزشی مورد نیاز جمعیت و سایر بخش‌های دولتی و مردمی، همکاری با نهادها و سازمان‌های دولتی و مردمی در امور آموزشی و خدمات مربوطه، طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای اعضای جمعیت و خانواده‌های آنها، طراحی و راه‌اندازی مراکز حرفه‌ای آموزش قرآن در سطح استان تهران و تولید، ارائه و انجام خدمات آموزشی را به عنوان برنامه‌های پیشنهادی ارائه کرده‌اند.

کمیته پژوهش نیز برنامه‌هایی چون شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی اعضای جمعیت، زمینه‌سازی در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی در میان اعضا، تلاش در جهت حمایت از محققان و پژوهشگران قرآنی، طراحی و برگزاری جلسات و همایش‌ها و دوره‌های علمی و پژوهشی پیرامون مباحث قرآن و ... کمیته فرهنگی ـ هنری نیز شامل شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری اعضا، برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های فوق برنامه برای اعضا و خانواده‌های آنها، تشکیل گروه‌های تخصصی هنری، ادبی، ورزشی و فرهنگی و حمایت از تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی و ... را در دوره چهارم پیشنهاد داده بودند.

همچنین برنامه‌های کمیته توسعه و ترویج شامل شناسایی و ارتباط با مراکز فرهنگی، احتماعی، اقتصادی، علمی و هنری و ... در جهت توسعه جمعیت قرآنی، ثبت نام و عضوگیری و انسجام و ساماندهی اعضای جمعیت در راستای ارتقای کمی و کیفی اعضای جمعیت، توسعه واحدها و ایجاد نمایندگی‌ها در راستای شبکه‌سازی اعضای جمعیت، برگزاری محافل و همایش‌های مرتبط، حضور و شرکت در نمایشگاه‌ها و پدیده‌های فرهنگی و قرآنی مرتبط و ...است.

اهم فعالیت‌های انجام گرفته در چهاردهمین دوره شورای مرکزی

در خصوص اهم فعالیت‌های انجام گرفته در چهاردهمین دوره می‌توان به برنامه‌ریزی و کارشناسی دقیق فعالیت‌های جمعیت در قالب شش کمیته، تشکیل کارگروه تخصصی کیمته رفاهی و اجتماعی، برگزاری منظم 33 جلسه شورای مرکزی طی دو سال، اجرای 15 برنامه مصوب شورای مرکزی برابر صورت جلسات، پیگیری تعهدات و جذب کمک‌های دولتی و مردمی به ارزش 473 میلیون ریال، برگزاری نشست‌هم‌اندیشی سازمان دارالقرآن الکریم با عنوان نقد منصفانه، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در سال 93، انحام مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی به صورت زنده و حدود 150 دقیقه و مصاحبه‌های مطبوعاتی با خبرگزاری‌ها و نشریات و روزنامه‌ها اشاره کرد.

براساس این گزارش از دیگر عملکرد دور چهارم می‌توان به همکاری با سازمان اوقاف و امورخیریه در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، ارسال پیامک‌های تبریک و تسلیت به مناسبت‌های ملی و مذهبی، عضوگیری حدود 100 نفر واجد شرایط به عنوان عض عادی جمعیت، همکاری و مشارکت در برگزاری جشنواره سوره‌های سرخ با سازمان قرآن وعترت بسیج، تدوین نهایی اساسنامه صندوق قرض‌الحسنه حمعیت قرآنی استان تهران، تلاش جهت تأین مسکن ارزان قیمت ویژه اعضای فعال، پاسخگویی به مکاتبات و مراجعات، مستندسازی گزارشات و مکاتبات اداری و مالی جمعیت و ... تصریح کرد.

اما چشم‌انداز و جایگاه جمعیت از دیدگاه اعضای شورای مرکزی در دوره جهارم شامل تدوین برنامه 10 ساله جمعیت قرآن یاستان تهران با تحقق کمیته‌های شش گانه، ایجاد شعب و نمایندگی‌های استان تهران(شرق، غرب، جنوب، شمال و مرکزی)، ارائه خدمات نوین به جامعه هدف، پایش اعضای فعال، تنظیم گروه‌های نوجوانان، دانشجویان، استادان و ...، واخواهی مطالبات مردمی در قوانین و مقررات قرآنی کشور، تلاش جهت جذب هرچه بیشتر بودجه مردمی قانون مصوب سال 1391 از سوی مجلس شورای اسلامی، مشارکت و هم‌اندیشی و تعامل با اعضای جمعیت، تولید دانش و مبنای تئوریک، آموزش عمومی و تخصصی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی جامع جهت عضویت سایر اقشار، ایجاد شبکه‌های اجتماعی و تلاش جهت انجام وظایف قرآنی مؤثر با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مسئول به ویژه دولتی است.

درخصوص امور مالی و اعتبارات دوره چهارم شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران می‌توان به دو بخش دریافتی‌ها و پرداختی‌ها اشاره کرد که دریافتی‌ها با کمک سازمان اوقاف و امورخیریه، گل کارزاده، خیر قرآنی، سازمان دارالقران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با احتساب موجودی حساب جمعیت در دوره گذشته 473 میلیون ریال است. پرداختی‌های جمعیت قرآنی نیز شامل انجام هزینه‌های جاری اب، برق، تلفن، گاز و ایات ذهاب دو ساله، پرداخت حقوق و دستمزد کارورز دفتر کل طی دو سال، برگزاری مجمع عمومی هشتم و نهم به تعداد هزار نفر، هزینه بابات چاپ سربرگ و پاکت جمعیت، هزینه بابت خرید تجهیزات مصرفی و غیرمصرفی و نگهداری و تعمیرات دفتر و پرداخت هزینه‌های مقدماتی مجم دهم در مهرماه شامل 387 میلیون ریال شد.

یادآور می‌شود، دوره پنجم شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران از آبان‌ماه امسال به مدت سه سال مشغول به فعالیت خواهند بود.

سمیرا باباجهدانصاری

captcha