مرحوم قربان‌نیا، حقوق را با اخلاق و عدالت پیوند داده بود
کد خبر: 3446638
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
حکمت‌نیا:

مرحوم قربان‌نیا، حقوق را با اخلاق و عدالت پیوند داده بود

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به تشریح اندیشه‎های اخلاقی و حقوقی قربان‌نیا که در فاجعه منا جان خود را از دست داد، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، دکتر حکمت‏نیا، پیش از ظهر امروز در نشست بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا، در دانشگاه قم گفت: دکتر قربان نیا از متعهدترین اساتید حقوق نظام دانشگاهی ایران بود.
وی افزود: دستگاه اندیشه وی در حوزه حقوق مبتنی بر اندیشه‏های خاص علمی و مذهبی بود؛ وی بر لزوم عدالت در علم حقوق پرداخت و به دنبال آن بود که بیان کند که نظم حقوقی همیشه به عدالت منجر نمی‏شود.
استاد فقه و حقوق دانشگاه گفت: وی بر لزوم اخلاقی کردن علم حقوق تاکید داشت؛ تاکید وی بر اخلاق از این جهت بود که معقتدبود که اگر اخلاق از بین برود، جامعه منهدم می‎شود.
حکمت نیا بیان کرد: خونی که به جامعه حیات می‎بخشد ،اخلاق است؛ حضور اخلاق در حقوق در اندیشه مرحوم دکتر قربان‎نیا، بسیار برجسته بود؛ ایشان سعی داشت که حقوق را محافظ اخلاق و اخلاق را مبنا ساز حقوق گرداند.
وی افزود: وی در رساله اخلاق و حقوق بین‎الملل به دنبال ایجاد یک مساله جهانی در این عرصه بود؛ وی در عرصه های حقوق بین‏الملل و حتی اداره امور زندگی و خانواده نیز به شدت روی اصول اخلاقی تاکید داشت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: وی در بحث اسلامی سازی علوم بیان می‏کند که توسعه علوم بدون دست یابی به اصول وحیانی امکان پذیر نیست؛ وی در زمینه مبانی حقوق بشر دوستانه نیز به بهترین شکل، مبانی اندیشه‏های دینی را بیان کرده است.
حکمت نیا بیان کرد: دکتر قربان نیا، به عنوان یک تلاشگر علمی در عرصه حقوقی، در مواجهه با مسایل علمی، با هیچ کسی تعارف نداشت؛ وی در جریان علم با کسی تعارف نداشت و نقش استادی را با دوستی مخلوط نمی‎‏کرد.

captcha