فرهنگ محوری‌ترین هویت یک ملت محسوب می‌شود
کد خبر: 3446982
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
شریفی:

فرهنگ محوری‌ترین هویت یک ملت محسوب می‌شود

گروه اجتماعی: معاون سیاسی وامنیتی استاندار اردبیل،اظهار کرد: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسأله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، طاهر شریفی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل، روز گذشته 19آبان‌ماه، در جلسه برنامه‌ریزی بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که در محل استانداری اردبیل برگزار شد، تصریح کرد: آموزش و پرورش دومین نهادی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های هدفمند خود به نیازهای روحی دانش‌آموزان پاسخ دهد و انگیزه مطالعه‌، شناخت فضائل اخلاقی، فکر کردن و لذت خواندن را برای دانش‌آموزان فراهم کند و نسلی دیندار، با اخلاق، بردبار، فداکار و دانشمند تربیت می‌کند.

وی به کهنه بودن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: اگر کمبود اعتبارات اجازه تجهیز کتابخانه‌ها و نو نمودن کتاب‌های مو جود را نمی‌دهد میتوان با شناسایی خیرین در این زمینه نیز اقدام کرد.

شریفی خواستار شناسایی خیرین در زمینه اهدای کتاب در سطح استان شد و بیان نمود: معاونت سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل جهت کمک به شناسایی خیرین و تشکل جلسه همفکری با این افراد اعلام آمادگی می کند چرا که اهدای کتاب و یا تجهیز کتابخانه‌های مدارس کمتر از احداث مدرسه نیست .

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بحث کتاب و کتاب‌خوانی به مقوله استراتژیک تبدیل شده است ادامه داد: در دنیا روی این مقوله کار زیادی شده است و هزینه در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی یک نوع  سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود بنابراین رویکرد ما نیز در این زمینه باید رویکرد درازت مدت و طولانی باشد.

شریفی مهمترین نقطه آغاز توسعه استان را توسعه فرهنگی دانست و اظهار کرد: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است.

اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در هفته کتاب در سطح استان
در ادامه این جلسه ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل، از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در هفته کتاب در سطح استان خبر داد و افزود: 28 آبان‌ماه جاری جشن کتاب استان در محل مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل برگزار خواهد شد.

وی از معرفی کتاب سال استان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و افزود: طی اعلام فراخوان برای انتخاب کتاب سال استان  53 عنوان کتاب به دبیرخانه این برنامه رسیده بود که موضوع این کتب در خصوص استان و نویسنده آن نیز از استان اردبیل بود که از این تعداد، کتاب «سبلان» به عنوان کتاب سال استان انتخاب شده است که در مراسم جشن کتاب معرفی و از نویسنده آن تجلیل خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، اهدای کتاب به مدارس، کانون‌های مساجد، مراکز علمی و ...را از برنامه دیگر این اداره‌کل در هفته کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد و ادامه داد: تجلیل از کتابخوانان و مؤلفان برتر، ناشران فعال، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها، برگزاری مسابقه‌های کتاب‌خوانی توسط دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد و برگزاری نمایشگاه در مدارس و... از جمله برنامه‌های این هفته در سطح استان اردبیل است.
اسحاقی بیان کرد: در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مسأله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند.
در ادامه این جلسه هر یک از اعضای ستاد برگزاری هفته کتاب استان به ارائه گزارش از برنامه‌های قابل اجرا در طول این هفته ارائه دادند.

captcha