آزمون‌های بخش معارفی جشنواره قرآنی المصطفی (ص) برگزار شد
کد خبر: 3455277
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

آزمون‌های بخش معارفی جشنواره قرآنی المصطفی (ص) برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: آزمون‌های بخش معارفی قرآنی و حدیثی جشنواره بین‎المللی قرآن و حدیث جامعة المصطفی (ص) برگزار شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین یوسف محمدی، نایب رییس ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) گفت: جشنواره المصطفی(ص) ویژه طلاب غیرایرانی داخل و خارج کشور است که ثبت‌نام این دوره از 11 مهرماه جاری آغازشد و علاقه‎مندان تا 15 آبان ماه فرصت ثبت نام داشتند.

نایب رییس ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی با اشاره به برگزاری جشنواره در بخش‌های پژوهشی، مهارتی و معارفی تصریح کرد: داوطلبان مجاز بودند در بخش‎های پژوهشی و مهارتی یک رشته و در بخش معارفی در دو رشته ثبت نام کنند.

محمدی گفت: این جشنواره در رشته‎های حفظ قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ حدیث و ادعیه(نهج البلاغه و صحیفه سجادیه)، مناجات خوانی، اذان، تبلیغ قرآن محور، مقاله نویسی، کتاب، تألیف، ترجمه، پایان نامه و وبلاگ نویسی در حال برگزاری است.

نایب رییس ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی، تصریح کرد: آزمون های قرآنی کتبی جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی المصطفی از 28 آبان آغاز شد و ثبت نام کنندگان تا دیروز 30 آبان فرصت داشتند به صورت غیر حضوری در این مسابقات حضور یابند.

محمدی با بیان اینکه «عقلانیت دینی و جاهلیت مدرن» شعار این دوره از جشنواره است اظهار کرد: همچنین آزمون های بخش معارفی حدیثی نیز در روزهای 26 تا 28 آذر ماه برگزار شد.

رشته‌ها

وی افزود: آزمون‌های این بخش در هفت مقطع رشته، شامل رشته مفاهیم آیات و احادیث منتخب برای داوطلبین مقطع کاردانی، رشته های مطالعات قرآنی و مطالعات نهج‌البلاغه و صحیفه برای داوطلبین مقطع کارشناسی، رشته تفسیر ترتیبی برای شرکت‌کنندگان مقطع کارشناسی ارشد، برگزار می شود.

به گفته محمدی، رشته تفسیر موضوعی برای شرکت کنندگان مقطع دکتری، رشته مطالعات حدیثی برای داوطلبین مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز رشته ویژه عقلانیت دینی و جاهلیت مدرن برای داوطلبین مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر رشته های این جشنواره محسوب می شود.
نایب رئیس ستاد برگزاری جشنواره  بیان کرد: منابع آزمون های کتبی این جشنواره از تالیفات شخصیت های برجسته حوزه علمیه همچون آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی جوادی آملی تدوین شده است.

محمدی گفت: منابع این آزمون در قالب 7 کتاب تدوین شده با عناوین نسیم هدایت به چهار زبان عربی، فارسی، اردو و انگلیسی، مباحث المعنی من مجمع البیان فی تفسیر القرآن به دو زبان عربی و فارسی، کلام ناب، آیات حیات، الکاشف، عقلانیت دینی و جاهلیت مدرن و نیز دو کتاب مباحث علمی در تفسیر المیزان و مفاتیح الحیاه به داوطلبان ارائه شده است.

اهداف

یادآور می شود، زمینه ‎سازی برای راهبری نهضت گسترش فرهنگ و معارف ثقلین در عرصه بین‎الملل، سنجش و بازخوردگیری از آموزش‌ها و فعالیت‌‎های قرآنی و حدیثی از جمله اهداف این جشنواره است.

تربیت نیروهای متعهد و کارآمد برای فعالیت‌ های تأثیرگذار دینی و فرهنگی در کشورها و اهتمام به ترویج فعالیت ‎ها در حوزه حدیث و ادعیه و به ‌ویژه انس با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار قرآن کریم از دیگر اهداف این جشنواره محسوب می شود.

captcha