دریغ از یک طرح ملی قرآنی در دهه فجر
کد خبر: 3467024
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
پرسشی که همچنان بی‌جواب است؛

دریغ از یک طرح ملی قرآنی در دهه فجر

گروه فعالیت‌های قرآنی: امسال نیز به دلیل کم‌توجهی مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیته قرآن، اجرای طرح ملی قرآنی در دهه فجر بر روی زمین ماند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که فعالیت خود را از سال 73 در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آغاز کرد از سال 86 با مسئولیت سازمان دارالقرآن الکریم و با عضویت دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور فعالیت خود را دنبال کرد تا ویژه‌برنامه‌های جشن انقلاب، رنگ و بوی قرآنی بیشتری به خود گرفته و برنامه‌های ویژه‌ای با محوریت قرآن کریم از سوی این کمیته و با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور دنبال شود.
طی سال‌های گذشته که از راه‌اندازی کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی می‌گذرد هرساله در آستانه ایام‌الله دهه فجر، مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های قرآنی در جلساتی که از سوی این کمیته برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کنند تا به برنامه‌ریزی برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌های قرآنی در این ایام پرداخته و فعالیت‌های قرآنی خود به مناسبت دهه فجر را اعلام کنند.
هرچند که فعالیت کمیته قرآن ستاد دهه فجر طی سالهای گذشته منجر شده است تا برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها در این ایام با اطلاع‌رسانی بهتری همراه باشد، اما آنچه که از اجرای برنامه‌های قرآنی در این ایام شاهد هستیم همان برنامه‌هایی است که دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی به صورت روتین در دستور کار خود دارند و کمتر مشاهده می‌کنیم که برنامه‌های قرآنی ویژه‌ای به مناسبت این ایام پیش‌بینی و اجرا شود.
آنچه که طی سال‌های گذشته از کمیته قرآن ستاد دهه فجر انتظار می‌رفته است اجرای برنامه‌های قرآنی در سطح ملی با مشارکت تمامی دستگاه‌های عضو کمیته بود که این انتظار از کمیته قرآن ستاد دهه فجر و اعضای جامعه قرآنی کشور در سال «همدلی و همزبانی» بیش از گذشته مطرح می‌شود، انتظاری که امسال نیز همانند سالهای گذشته به آن پاسخی داده نشد و با وجودی که کمتر از 20 روز به ایام‌الله دهه فجر زمان باقی است، اما تصمیمی در کمیته قرآن مبنی بر اجرای یک برنامه قرآنی در سطح ملی همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی گرفته نشد.
دغدغه اجرای یک طرح ملی قرآنی طی سالهای گذشته همواره در مسئولان این کمیته وجود داشته است و رئیس و دبیر کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی نه تنها در سال‌های گذشته، بلکه امسال به طور ویژه بر لزوم برگزاری یک طرح بزرگ ملی با محوریت قرآن کریم در ایام‌الله دهه فجر تأکید داشته و از مسئولان و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای عضو کمیته قرآن خواستند تا پیشنهادات خود درباره برگزاری یک طرح بزرگ ملی را ارائه کرده و نحوه مشارکت و همکاری مادی خود را از این طرح بیان کنند.
هرچند که درخواست مسئولان کمیته قرآن مبنی بر مشارکت تمامی اعضا در اجرای یک طرح بزرگ ملی قرآنی در جلسات گذشته کمیته قرآن چندین بار مطرح شد، اما در جلساتی که تاکنون برگزار شده است نه تنها هیچ طرح و پیشنهادی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای عضو کمیته قرآن مطرح نشد، بلکه نمایندگان حاضر در جلسات کمیته قرآن به صراحت اعلام کردند که به دلیل مشکلات اعتباری، امکان مشارکت در چنین طرح و برنامه‌هایی را نداشته و نمی‌توانند هیچگونه کمکی به برگزاری چنین برنامه‌ای داشته باشند.
در حالی که گاهی اوقات نمایندگان برخی دستگاه‌های قرآنی فقط برای رفع تکلیف در جلسات کمیته قرآن حاضر می‌شوند و حتی از ارائه پیشنهادات و طرح‌هایی برای اجرای یک برنامه ملی قرآنی امتناع می‌کنند، اما مسئولان کمیته قرآن که مدیران سازمان دارالقرآن الکریم هستند نیز سه طرح ملی از جمله؛ برگزاری «گردهمایی حافظان کل قرآن»، «جشنواره قرآنی فجر» و «مسابقه اینترنتی قرآنی» به اعضای کمیته پیشنهاد کردند تا در صورت موافقت، مشارکت دستگاه‌های مختلف را نیز بگیرند و برای نخستین بار یک طرح ملی قرآنی همزمان با دهه فجر اجرا کنند.
هرچند که نظرات موافق و مخالف درباره این طرح‌ها دریافت شد، اما در نهایت هیچ تصمیمی درباره اجرای این برنامه‌ها گرفته نشد و در حالی که سازمان دارالقرآن الکریم اعلام کرده بود مبلغ قابل توجهی را به این برنامه ملی اختصاص می‌دهد، اما هیچ یک از دستگاه‌ها اعلام آمادگی نکرده و از کمک‌های مادی برای این طرح اجتناب کردند و همین مسئله موجب شد تا در نهایت، مسئولان کمیته قرآن اعلام کنند دیگر زمانی برای برنامه‌ریزی به منظور اجرای یک طرح ملی باقی نمانده و چنین برنامه‌ای نخواهیم داشت.
پس از اینکه مسئولان کمیته قرآن به این نتیجه رسیدند که به دلیل عدم مشارکت مالی دستگاه‌ها و نبود زمان کافی برای برنامه‌ریزی‌های لازم، امسال نیز نمی‌توانند یک طرح ملی قرآنی داشته باشند نمایندگان برخی دستگاه‌های عضو کمیته پیشنهاد کردند که این کمیته در طول سال فعالیت داشته باشد تا در طول سال و طی برگزاری جلسات منظم به برنامه‌ریزی برای اجرای یک طرح ملی قرآنی در ایام‌الله دهه فجر 95 بپردازند که مسئولان کمیته قرآن نیز با این پیشنهاد موافقت کردند.
امسال نیز اجرای یک طرح ملی قرآنی بر روی زمین ماند و اعضای کمیته قرآن همانند سال‌های گذشته اجرای چنین طرحی که نشان‌دهنده همدلی و همزبانی قرآنیان در ایام‌الله دهه فجر باشد، همانند سالهای گذشته به سال‌های آینده موکول کردند به این امید که سال آینده یک برنامه ملی قرآنی به همت قرآنیان در ایام‌الله دهه فجر برگزار شود.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
میثم رءیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ۰۹:۳۳
0
0
سلام .
به مسابقات قرآن جامعه ی روستایی و عشایری کشور بپردازند. ... امسال 21 تا 23 بهمن در روستای روتان برگزار می شود اگر حمایت شود گسترده تر می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ۰۹:۴۱
0
0
البته خودستاد دهه فجر هم نه نام قرانی درنامگذاری روزهای دهه فجرگذاشته ونه ریالی برای برنامه های قرانی
فاطمه منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۶ - ۰۹:۵۶
0
0
سلام
پیشنهاداتی دارم بابت برگزاری طرح قرانی در ایام الله دهه فجر ، به چه صورت میتونیم همکاری داشته باشیم با سازمان دارالقران و نهادهای قرانی دیگه که امسال ان شالله این طرح برگزار بشه ؟
با احترام - منصوری - دارالقرآن خانه کارگر تهران واحد مرکز
captcha