شعر دفاع مقدس دربردارنده مضامین قرآنی در تقابل با ظلم است
کد خبر: 3476410
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
سنگری در گفت‌وگو با ایکنا:

شعر دفاع مقدس دربردارنده مضامین قرآنی در تقابل با ظلم است

گروه جهاد و حماسه: یک پژوهشگر آئینی گفت: شعر دفاع مقدس، آمیختگی شرع و شعر و تجسم ستیز شرع با بدی‌هاست و موضوع شعر دفاع مقدس دربرگیرنده مضامین قرآنی است که در برابر مظاهری چون زور، تجاوز و خونریزی بیان شده‌اند.

محمدرضا سنگری، شاعر و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه مضامین دینی چون جهاد، شهید و شهادت، هجرت، ایثار و ایمان، نیایش و نماز و راز و نیاز محتوای غزل دفاع مقدّس را تشکیل می‌دهد و هر یک از این مصداق‌ها با تاثیر از روح و عاطفه خواننده، شعر را غنی و پرجاذبه می‌کند، گفت: غزل دفاع مقدس دارای عمیق‌ترین احساسات انسانی نسبت به محبوبی روحانی و جاوید چون شهید و شهادت است که با نوعی انتقاد نسبت به شرایط بعد از دفاع مقدس همراه است.

سنگری افزود: غزل دفاع مقدس آئینه تمام‌نمای اشعار شاعران دفاع مقدس است و دارای رویکردی انقلابی و زبان تصویری و ترکیبات تازه و جدید است.

وی گفت: شعر دفاع مقدس از دید صور خیال و احساسات گرایش به رمانتیسم دارد. در طول هشت سال دفاع مقدس، دفاع از کشور و اعزام نیروهای مردمی و بازگشت پیکر شهدا با عواطف مردم و شعرا گره خورده و شعر میان مردمان عادی نیز راه یافت تا بتوانند احساسات خود را در شعر بیان کنند.

این محقق با بیان اینکه عشق و سادگی از ویژگی‌های اولین سروده‌های دفاع مقدس بود، افزود: در این سروده‌ها دعوت به پایداری، مقاومت، شهادت، تحقیر دشمن، تشویق رزمندگان و سروده‌های غم‌انگیز برای شهدا همراه با بیان فرهنگ عاشورایی است.

وی تصریح کرد: شعر دفاع مقدس، آمیختگی شرع و شعر و تجسم ستیز شرع با بدی‌هاست و موضوع شعر دفاع مقدس دربرگیرنده مضامین قرآنی است که در برابر مظاهری چون زور، تجاوز و خونریزی بیان شده‌اند.

سنگری ادامه داد: در جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق و به دنبال آن دفاع مقدس سلحشورانه مبارزان خستگی‌ناپذیر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و خلق حماسه‌های شگفت و استقامت و پایداری، جانمایه ارزشمندی است که شکوفایی و بالندگی شعر دفاع مقدس را در سال‌های جنگ و نیز بعد از آن شکوه و شفافیت داده است.

captcha