به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجتالاسلام سید علیاکبر ابوترابیفرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ظهر امروز، 21 اسفندماه در آیین اختتامیه دهمین مسابقات قرآن کریم جامعه کار و تلاش که در تالار امام علی(ع) مرکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا، ما انسان را از نطفهاى اندر آميخته آفريديم تا او را بيازماييم و وى را شنوا و بينا گردانيديم.»(انسان/2) دو ویژگی سمیع و بصیر بودن را از وجوه مهم تفاوت انسان با سایر پدیدهها برشمرد و بیان کرد: انسان باید از این دو پدیده خوب استفاده کند، استماع با تعقل و اندیشه پیوند خورده است و به همین دلیل راه را برای زندگی احسن هموار میکند.
نعمتهای الهی؛ زمینه ساز سعادت و گمراهی انسانوی با اشاره به آیه «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا، ما راه را بدو نموديم يا سپاسگزار خواهد بود و يا ناسپاسگزار.»(انسان/3) توضیح داد: خداوند همانگونه که آفریننده انسان است، هدایتکننده او نیز هست و یکی از ابزار هدایت سمیع و بصیر بودن است که راه را برای فهم حق هموار میکند؛ انسان اکر شاکر باشد از نعمات خداوند خوب استفاده میکند و هدایت میشود و اگر شاکر نبود، گمراه میگردد؛ سپاسگزاری از نعمتهای الهی انسان را به سعادت میرساند و کفران نعمات، انسان را از شان انسانی ساقط میکند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد در همین موضوع با بیان اینکه اگر وجود مقدس ثامنالحجج(ع) نبودند انسانهای شایسته در مدرسه ایشان تربیت نمیشدند، ادامه داد: اگر وجود مقدس ایشان نبود، مامون هم مامون نمیشد زیرا بر اساس آیات قرآن کریم، نعمات خداوند باعث هدایت صالحان و گمراهی کفرانکنندگان میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت بوده و انسان کامل یعنی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تجسم عینی آن هستند، توضیح داد: نقش قرآن در هدایت با نقش اهل بیت(ع) قابل مقایسه نیست؛ وجود پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع)، حضور قرآن در متن زندگی، تجسم عینی قرآن، راهنمای کسانی هستند که میخواهند در راه مستقیم قدم بردارند.
وی در همین راستا اضافه کرد: در سوره انسان و در آیه «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، و به [پاس] دوستىِ [خدا]، بينوا و يتيم و اسير را خوراك مىدادند.»(انسان/8) برترین انسانها و کسانی که میتوانند امام و مقتدای ما باشند معرفی شدهاند؛ آنچه در این آیات بیان شده همان راه سعادت است.
حجتالاسلام ابوترابی با اشاره به ویژگیهای باتقوایان در آیات ابتدایی سوره بقره اظهار کرد: کلیدواژه قرآن کریم آراستگی به خصیصه تقواست؛ خداوند برای باتقوایان ویژگیهای سهگانهای بیان میکند که یکی از آنها ارتباط اختصاصی با علامالغیب و غیبالغیوب، وجود مقدس خداوند است که اهلبیت(ع)، پیشوایان ما تجلی این رابطه هستند بنابراین کسانی که با این خاندان رابطه دارند باید در حوزه ایمان قدم بردارند.
وی در همین موضوع ادامه داد: وقتی حضرت امیر(ع) میفرمایند اگر تمام دنیا را به من بدهند حاضر نیستم پرکاهی از دهان مورچهای بستانم این همان ارتباط با غیب اشتیاق به خداوند و عالم آخرت است که در قلب مطهر ایشان موج میزند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد در ادامه با بیان اینکه اگر انسان به عالم غیب ایمان داشته باشد در جایگاه بندگی قرار میگیرد، در بیان دومین خصیصه باتقوایان توضیح داد: اولین حوزهای که انسان را عبد معرفی میکند نماز است؛ نماز تجلی مقام عبودیت در جان انسان مومن است بنابراین اگر میخواهیم از معارف قرآنی بهره ببریم، باید نماز را اقامه کنیم، به آن آراسته شویم و هرقدر میتوانیم با آن انس بگیریم.
اصلاح امور دنیا و آخرت به اصلاح نماز بستگی داردوی در همین موضوع با نقل سخنی از آیتالله بهجت(ره) درباره نماز گفت: ایشان فرمودند: «اصلاح امور دنیا و آخرت انسان به اصلاح رابطه با خداست، اصلاح رابطه با خدا به اصلاح نماز است، اصلاح نماز به خشوع است و خشوع در نماز به ترک لهو است» که این سخن ایشان ساعتها بحث میطلبد.
وی اصلاح رابطه با انسانها را سومین ویژگی انسانهای باتقوا برشمرد و با اشاره به آیه «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، و به [پاس] دوستىِ [خدا]، بينوا و يتيم و اسير را خوراك مىدادند(انسان/8)، بیان کرد: انسان مومن باید بهترین رابطه را با انسانها داشته باشد و برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت در خدمت آنان باشد.