آغاز دوره ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد
کد خبر: 3488209
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶

آغاز دوره ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد

گروه هنر: دوره ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد به منظور ایجاد کسب وکارهای نوآور و پایدار از هشتم الی 10 اردیبهشت‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خراسان رضوي، دوره ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های زیارتی و گردشگری دینی در جهان اسلام از امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تا دهم این ماه نیز ادامه دارد.
بنابر این گزارش، این دوره‌ها که یکی از درگاه‌های مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت است، برای شناسایی و حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا و جدید اجرا می‌شود لذا برگزاری این دوره‌ها برای کسب‌ و کارهای پایدار است و برای طراحی یک نماد با یک محصول مشخص نیست، از همین رو علاقه‌مندان به شرکت در این دوره‌ها باید یک ایده کسب‌ و کاری مشخص درباره یک یا چند محور داشته باشند.
دوره ها‌‌‌‌‌ی ایده‌پروری تلاش دارد تا شناسایی گروه‌های بالقوه در زمینه نمادهای شهری را که دارای ایده‌های نوین و متناسب با ارزش‌های موجود در شهر مشهد هستند را در دستور کار قرار دهد تا در سایه ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان در این زمینه، به رشد و تعالی مفاهیم نمادین و هویت‌ساز شهر کمک کند زیرا مشهد به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های زیارتی و گردشگری دینی در جهان اسلام، نیازمند تعریف و تبیین چگونگی عینیت بخشی به مفاهیم ذهنی در کالبد خود است.
این دوره‌ها که پنجمین دوره ایده‌پروری در مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت است با حمایت ستاد فناوری‌های نرم و هویت سازمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد برگزار می‌شود.
برگزیدگان دوره‌های ایده‌پروری، پس از ورود به مرکز رشد زیر چتر حمایت‌های معنوی و مادی پارک علم و فناوری قرار می‌گیرند تا به شرایط مطلوب(رشدیافتگی) برسند و شرایط حضور در بازار کسب و کار و رقابت در آن را پیدا کنند که در همین راستا مرکز رشد در دو مرحله «شتاب» یا پیش‌رشد که حدود شش ماه است و دوره «رشد» که حدود دو سال است، از پذیرفته‌شدگان حمایت می‌کند.
همچنین در دوره‌های ایده‌پروری، علاوه بر فراهم کردن زمینه کسب تجربه‌های جدید، به گروه‌های برتر جایزه داده می‌شود و «شورای مرکز رشد» در اولین جلسه پس از دوره، مجوز ورود چند گروه برتر را به مرکز رشد صادر می‌کند که این مجوز،  بهره‌مندی از حمایت‌های مادی و معنوی مرکز رشد برای کسب و کار جدید را شامل می‌شود.
دوره ایده‌پروری فرصت مناسبی را برای گرفتن مشورت از افراد حرفه‌ای فراهم می‌کند و هفت «مِنتور» یعنی افراد خبره‌ای که دارای سابقه علمی و عملی در ایجاد کسب‌ و کار هستند؛ در دو روز اول دوره به گروه‌ها کمک می‌کنند تا ایده‌‌های خود را پرورش دهند و مسیر درست را پیدا کنند.
از جمله محورهای این دوره می‌توان به «نماهای شهری» یعنی وجه بیرونی فضاهای شهری؛ «نشانه‌های شهری» یعنی عناصری از محیط که با پیرامون خود تفاوت داشته و حس مکان را ایجاد می‌کند و «مبلمان شهری» یعنی مجموعه‌ای از اجزاء الحاق شده به شهر که می‌تواند با ساختار بنیادین در هم تنیده شده و کلیتی یکپارچه بیافریند، اشاره کرد.
همچنین «هویت بصری شهری» یعنی برآیند همه عناصر دیداری شهر که مؤید هویتی روشن و واحد از شهر است و «رویداد مکان‌های شهری» پیوند زمانی و مکانی یک رخداد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... که منجر به شکل‌گیری یک رویداد مکان می‌شود، است زرا معرفی این بخشِ شهر از راه‌های مختلف به ایده‌هایی نو نیاز دارد.
دوره ایده‌پروری یک رویداد سه روزه بانشاط است که ثبت‌نام و حضور در آن برای همه افراد رایگان است و روزهای اول و دوم کارگاه ایده‌پروری و روز سوم برای ارائه ایده‌ها و داوری از آنها برگزار می‌شود.
این دوره تجربه یک کار گروهی جذاب را فراهم می‌کند و از میان گروه‌هایی که ثبت‌نام می‌کنند بین 15 تا 20 گروه برای شرکت در دوره پذیرفته می‌شوند؛ گروه‌هایی انتخاب خواهند شد که ضمن مرتبط بودن ایده‌ آنها با موضوع دوره، ایده‌هایی برتر و نوآورانه‌تر از ایده سایر ثبت‌نام کنندگان بوده و قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار را دارا باشد؛ همچنین تعداد افراد گروه حداقل سه نفر و حداکثر پنج نفر را شامل شود.
از ابزارهای مهم و کاربردی در دوره ایده‌پروری بوم کسب‌وکار (business model canvas) است که ابزارِ‌ تهیه نقشه‌ راه برای رسیدن به یک کسب‌ و کار موفق است که چند روز قبل از برگزاری دوره، در یک کارگاه‌ آموزشی، روش استفاده از بوم کسب وکار آموزش داده می‌شود.
یادآور می‌شود، دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه کارگاه آموزشی بوم کسب‌و کار برگزار شد و در ادامه چهارشنبه، هشتم الی جمعه، 10 اردیبهشت‌ماه دوره ایده‌پروری برگزار می‌شود که در نهایت اسامی برگزیدگان شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد لذا علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و به‌روز درباره دوره به آدرس telegram.me/cpti5 مراجعه کنند. 
captcha