سرفصل‌های رشته علوم قرآن و حدیث مورد بازنگری قرار گیرند
کد خبر: 3495593
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

سرفصل‌های رشته علوم قرآن و حدیث مورد بازنگری قرار گیرند

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: باید استقبال زیاد بانوان از رشته علوم قرآن و حدیث مدنظر قرار بگیرد و در این راستا می‌طلبد نگاه دیگری به سرفصل‌ها داشته باشیم و مورد بازنگری قرار گیرند.

عباس اسماعیلی‌زاده، مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیان مطالب و معارف بلند دعایی، در قالب ساده‌ترین الفاظ را از اختصاصات امام راحل دانست و ابراز کرد:  جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند «عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنید»، آن قدر حرف دقیق و بلندی است که می‌توان برای آن، کتاب‌ها نوشت و حتی برخی گمان می‌کنند این سخن، یک روایت است.
درس را برای خدا بخوانید
وی افزود: امام خمینی(ره) تعبیر دیگری دارند که «درس را برای خدا بخوانید»؛ این حرف در عین ساده بودن سخن بسیار بلندی است که یک معنایش این است که درس را برای درس بخوانید؛ توصیه من هم به دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث این است که درس را برای خدا بخوانید.
مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: سفارش من به دانشجویان این است که در این رشته با قرآن مأنوس‌تر شوید؛ از همین رو ما تمام دغدغه و تمرکزمان را باید بگذاریم که از این رشته برای انس بیشتر با قرآن بهره بگیرم.
وی افزود: این امر محقق‌شدنی است و برای تحقق آن فرد باید پیوسته خود را چک کند که آیا همچنان علاقه در قرآن با من هست یا نه؛ تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم مصداق این است که «چون که صد آمد نود هم پیش ماست» و دغدغه برخی افراد در خصوص شغل و... هم با این نگاه به راحتی قابل تأمین است.
اسماعیلی‌زاده، با تأکید بر اینکه استقبال زیاد بانوان از رشته علوم قرآن و حدیث باید مد نطر قرار گیرد، عنوان کرد: وقتی در رشته علوم قرآن بالای 90 درصد دانشجویان در کارشناسی و ارشد را بانوان تشکیل می‌دهند، می‌طلبد که نگاه دیگری به سرفصل‌ها داشته باشیم و مورد بازنگری قرار گیرند.
دانشگاه‌ها راهکارهای کاربردی کردن قرآن در زندگی را آموزش دهند
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از نیازهای جدی ما در بحث قرآن، تربیت بانوان و دخترانی است که بعدها قرار است، مادر و خانم یک خانه شوند؛ باید راهکارهای کاربردی کردن قرآن در زندگی را در دانشگاه به این بانوان بیاموزیم زیرا در نهایت هرچه این مادر قرآنی‌تر بوده، با قرآن مأنوس‌تر باشد و بتواند آن را بیشتر در زندگی‌اش کاربردی کند، نشان از آن است که ما موفق‌تر عمل کرده‌ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص نگاه عملی به ساحت قرآن تأکید کرد: باید به قرآن نگاه عملی داشت  البته از روایات نیز غافل نشد؛ کسب راهبردهای زندگی دینی از قرآن، گامی مهم در عملی ساختن قرآن به شمار می‌رود.
وی با تأکید بر بهره‌گیری از قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) که مکمل یکدیگرند، افزود: باید بتوانیم در زندگی اهل‌بیت(ع) بیشتر تأامل کنیم. از آنجایی که ایشان نمونه عملی قرآن هستند، انس بیشتر با زندگی و سیره آن بزرگواران می‌تواند ما را به سمت عمل به قرآن سوق دهد.
captcha