ماهواره شاخص‌های یک خانواده پایدار را مورد هجمه قرار داده است
کد خبر: 3501699
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹

ماهواره شاخص‌های یک خانواده پایدار را مورد هجمه قرار داده است

گروه اجتماعی: یک کارشناس مسائل دینی گفت: ماهواره روی روابط خانوادگی دست گذاشته‌ و مهم‌ترین شاخص‌های این روابط صمیمیت، انس و عطوفت بین اعضای خانواده و ارتباط اعضا با یکدیگر، امنیت و تربیت است که این اضلاع یک خانواده پایدار می‌باشد که ماهواره هر سه ضلع را مورد هجمه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فروهر، معاون آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم و مدیر رسانه‌ای معاونت تبلیغ استان در کرسی آزاداندیشی «نقش زنان و خانواده در مواجهه با ماهواره»، اظهارکرد: نمی‌گوییم هرکه ماهواره دارد مشکل دارد، بلکه هرکه مشکل دارد ماهواره دارد.
وی با بیان اینکه دغدغه اوّل 92درصد خانواده‌های جمهوری اسلامی ایران اعتیاد فرزندانشان است، افزود: 12 میلیون جوان زیر 18 سال دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند و هیچ کجای مراکز فرهنگی حوزوی این مسأله را رصد نمی‌کنند.
معاون آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم با بیان اینکه 63 درصد  مردم کشورمان ماهواره دارند، بیان کرد: نباید فقط شعار بدهیم و باید فنی صحبت کنیم، و در این صورت مردم هم قبول می‌کنند.
فروهر در ادامه خاطرنشان‌کرد: ما یک ظرف داریم و یک مظروف، اگر ظرف کثیف باشد، مظروف را هم کثیف می‌کند. وقتی لیوان کثیف باشد، آب پاک را هم کثیف و نجس خواهد کرد، این مظروف در دست کسانی است که آن را کثیف می‌کنند. 
وی ادامه داد: آسیب‌های ماهواره روی فواید آن سایه انداخته است، ما با اصل تکنولوژی مخالف نیستیم که اگر مخالف بودیم، سنگ انرژی هسته‌ای را به سینه نمی‌زدیم.
وی با برشمردن آسیب‌های فردی ماهواره که هویت فرسایشی است، عنوان داشت: این پدیده‌ عجیبی است، زیرا فرد را از درون تهی می‌کند در صورتی که خود فرد متوجه نیست و موجب آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی نیز خواهد شد.
فروهر گفت: راهکارهای مقابله با ماهواره در دو سطح کلان و مقابله فردی و خانوادگی قابل تقسیم است.
وی تصریح کرد: راهکار سطح کلان که تأثیرگذارتر و اصیل‌تر است عبارتند از ارتقاء سواد رسانه‌ای، تبیین ماهیت واقعی شبکه‌های ماهواره‌ای، جایگزین سازی و عدم برخورد شعارگونه و سلبی با ماهواره.
این کارشناس مسائل دینی به آیه 219 سوره بقره برای تبیین ناهنجاری‌ها اشاره کرد که در قرآن آمده است «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ، قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا؛ درباره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: در آن دو گناه و زیان بزرگى است، و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد ولى گناه آن‌ها از نفعشان بیشتر است».
وی با بیان این که روش قرآن به این گونه است که واقعیت را می‌گوید، افزود: ماهواره فایدهایی هم دارد، اخبار به‌روز، دسترسی به‌روز، اتصال جهانی، شبکه‌های دینی، اما «إِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا» ضررش غالب بر نفعش است.
وی در ادامه تأکید کرد: قرآن در آیه 106 سوره بقره می¬فرماید وقتی مردم را از چیزی منع می‌کنی، جایگزینی به آن‌ها بده«مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا،  أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى، كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» هر (حکم و) آیه‌اى را نسخ کنیم، و یا (نسخ) آن را به تأخیر اندازیم، بهتر از آن، یا همانند آن را مى‌آوریم. آیا نمى‌دانستى که خداوند بر هر چیزى تواناست.
وی در ادامه دیدگاه یهود را بیان کرد و گفت: یهود می‌گوید آنچه مردم می‌خواهند باید به آن‌ها بدهیم تا بفهمند وابسته به ما هستند و مردم باید از چشم یهود به دنیا نگاه کنند.
وی گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر نکنید مگر اینکه امر و نهی شما سه شرط را داشته باشد. اوّل، امرونهی نکنید مگر اینکه معروف را بشناسی و منکر را ترک کنی. دوم عدالت داشته باشید، سومکسی را که امر و نهی می‌کنی با او صمیمیت داشته باش و دوستانه انجام بده».
وی با بیان اینکه اقدامات سلبی در برداشتن ماهواره در بعضی از کشورها به مراتب بیشتر از ایران است، اظهار داشت: حال این سوال پیش می‌آید چرا در ایران وقتی صحبت از ماهواره می‌شود و عدم استفاده از آن، ما را به عقب ماندگی و تحجر متهم می کنند؟! 
وی ادامه داد: دلیل آن دیدن یک بُعد قضیه است، به عنوان مثال یک خانم بدحجاب حتماً خانم ذاتاً بدی نیست،  شاید بزرگوار هم باشد و از  دایره دین خارج نیست ولی عقیده‌اش را درمورد حجاب باید تغییر داد، قبل از پایین آوردن دیش‌ها، باید آگاهی داد و اگر ماهیت را فنی تبیین کنید، مردم قطعاً به سمت شما گرایش پیدا می‌کنند.
وی گفت: رابرت مرداک مدیر شبکه شبکه فارسی1 می‌گوید «من می‌خواهم دیانت، حجاب و اخلاق را از ایرانی ها بگیرم».
فروهر با بیان این که وظایف طلاب علوم دینی در سطح کلان، مطالبه گری است، افزود: نوشتن مقاله و تحقیق از جمله این مطالبه‌گری می‌باشد و باید یاد داشته باشیم که رهبر انقلاب فرموده‌اند«گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرد».
وی با تأکید به این که راهکار دوم مقابله با ماهواره در سطح مقابله فردی و خانوادگی است، اظهارداشت: خود خانواده‌ها و مردم باید تفکر کنند درمورد آسیب‌ها و دادن این تفکر به آن‌ها وظیفه ماست.
وی تصریح کرد: جریان کلی رسانه‌ها که بخشی از آن ماهواره است روی روابط خانوادگی دست گذاشته‌اند و مهم‌ترین شاخص‌های این روابط صمیمیت؛ انس و عطوفت بین اعضای خانواده و ارتباط اعضا با یکدیگر، امنیت و تربیت است که این اضلاع یک خانواده پایدارمی‌باشد که ماهواره هر سه ضلع را مورد هجمه قرار داده است.
براساس این گزارش، کرسی آزاداندیشی «نقش زنان و خانواده در مواجهه با ماهواره» با مدیریت دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی حوزه علمیه اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) فریدن و چادگان و کریمه اهل بیت (ع) خوانسار برگزار شد.
captcha