شبکه قرآن سیما در مرحله‌ای جدید/ میزان فروش نمایشگاه قرآن/ عروج بانوی قرآن‌پژوه
کد خبر: 3514891
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
نگاهی به رویدادهای قرآنی هفته/

شبکه قرآن سیما در مرحله‌ای جدید/ میزان فروش نمایشگاه قرآن/ عروج بانوی قرآن‌پژوه

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد با تغییر مدیر شبکه قرآن سیما و نیز درگذشت بانوی قرآن‌پژوه آغاز شد، با اخباری از نتایج طرح «تلاوت محبوب» ادامه یافت و با انتخاب اعضای ناظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به پایان رسید.

جمعه////نتایج جالب طرح «تلاوت محبوب»/ تغییر مدیر شبکه قرآن/ درگذشت بانوی قرآن پژوه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین هفته تیرماه سال 95 همراه با خبرهای قرآنی متنوع و گوناگونی در گوشه و کنار کشورمان بودیم، معارفه مدیر جدید شبکه قرآن سیما، انتخاب اعضای ناظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از بین نمایندگان مجلس، اعلام خبر برگزاری اولین جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی قرآن و البته درگذشت بانو «مهدیه الهی قمشه‌ای» قرآن پژوه کشورمان از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود.
تغییر مدیر شبکه قرآن
سومین هفته تیرماه با اعلام خبر انتخاب «محمدحسین محمدزاده»، به عنوان مدیر جدید شبکه قرآن سیما آغاز شد. محمدزاده با حكم معاون سيماي رسانه ملي به عنوان مدير جديد شبكه تلويزيوني قرآن و معارف سيما منصوب شد. از سوابق محمدزاده در حوزه رسانه، مديريت راديو معارف از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷، راه‌اندازي و تأسيس راديو معارف انگليسي در سال ۱۳۸۶، راه‌اندازي و مديريت راديو تلاوت از سال ۱۳۹۱ و مديريت راديو قرآن از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ را مي‌توان برشمرد. مراسم معارفه وی نیز یک روز بعد در  سالن جلسات ساختمان شبکه قرآن برگزار شد.
تلاش برای بازگشت سریال‌سازی 
وی یک روز بعد از انتصاب به عنوان مدیر شبکه قرآن در گفت‌وگویی با ایکنا، از تلاش برای بازگشت سریال‌سازی به این شبکه و بهره‌گیری از کارگردانان خوب قرآنی خبر داد و گفت: در درجه اول سعی بنده بر این است که عموم مردم این احساس را داشته باشند که شبکه قرآن سیما، فقط برای عده خاصی از قرآنیان کشور و به ویژه شهر تهران نیست؛ چرا که ما در شهرها و حتی روستاهای کشور نخبگان قرآنی زیادی داریم که لازم است شبکه قرآن سیما در آنجا حضور داشته باشد و فعالیت‌های قرآنی آنها را به صورت دیداری از رسانه ملی پوشش دهد.
درگذشت بانوی قرآن‌پژوه
همچنین در این روز شاهد انتشار یک خبر ناگوار بودیم،‌ خبری که از کوچ یکی دیگر از قرآن‌پژوهان از بین جامعه قرآنی حکایت داشت، روز شنبه 19 تیرماه بانو مهدیه الهی قمشه‌ای، پژوهشگر قرآن، ادبیات و عرفان اسلامی و خواهر استاد حسین الهی قمشه‌ای، به دلیل مشکل تنفسی وعفونت ریه، بعد از یک دوره بیماری در سن ۷۹ سالگی درگذشت. او به تحقیق در مثنوی مولوی و تحلیل و تفسیر ادبیات عرفانی و تطبیق آن‌ها با موضوعات قرآنی می‌پرداخت و ابیات بسیار زیادی از مثنوی را از حفظ بود و خود نیز طبع شعری و ذوق ادبی داشت.
برگزاری اولین جشنواره قرآنی تلاوت مجلسی
اولین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی به همت و دبیری «داوود جعفری»، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن هند(۱۳۸۱) و با کمک نیکوکاران حسینیه صاحب الزمانی تهران، جنب خیابان مولوی، نرسیده به خیابان ولیعصر(عج) و بدون هیچ وابستگی به سازمان و یا نهاد دولتی در هر فصل‌ سی‌دوره‌ای و هر دوره در یک ماه برگزار می‌شود. این شیوه برای تقابل با شیوه فعلی برپایی مسابقات قرآن طراحی شده است. در این طرح ۱۰ نفر منتخب که شیوه انتخاب آنها از بین جلسات مردمی است، وارد مرحله اول جشنواره خواهند شد. در این جشنواره، فقط تلاوت مجلسی صورت می‌گیرد و ضوابط و آیین‌نامه‌های خشک مسابقات دیده نمی‌شود. قاریان بین ۹ الی ۱۱ دقیقه از هر آیه قرآن که مدنظر دارند، تلاوت خواهند کرد. این طرح هیچ داوری نخواهد داشت و فقط ۴ استاد به عنوان ناظر حضور دارند.
ایجاد بانک اطلاعات مساجد
مدیر‌عامل مجمع خیرین مسجد‌ساز در اولین روز این هفته با اشاره به راه‌اندازی بانك اطلاعات مساجد، گفت: این بانک اطلاعات به جهت شناسایی مناطق ضعیف از لحاظ مسجد و همچنین دریافت تمامی اطلاعات مناطق كشور كه نیازمند مسجد هستند، از سال‌های گذشته به همت مجمع خیرین مسجد‌ساز ایجاد شد‌.
خبری از «تلاوت محبوب»
روز یکشنبه نیز نتایج اولین دوره طرح «تلاوت محبوب» که از ۲۵ خردادماه و در راستای ترویج فرهنگ استماع تلاوت قرآن از سوی خبرگزاری ایکنا آغاز شده بود اعلام شد. در این طرح براساس نتایج به دست آمده در بین مخاطبان داخل کشور، تلاوت «سعید طوسی» با کسب ۴۰/۰۷ درصد آراء، حمید شاکرنژاد با کسب ۲۴/۷۲ درصد، احمد ابوالقاسمی با کسب ۲۳/۹۷ درصد آراء، محمدرضا پورزرگری با کسب ۵/۹۹ درصد آراء و منصوری قصری‌زاده با کسب ۵/۲۴ درصد آراء در بین مخاطبان داخل کشور اعلام شد. همچنین در بین نتایج به دست آمده در حوزه بین‌الملل، تلاوت احمد ابوالقاسمی با ۴۲/۰۱ درصد آراء، محمدرضا پورزرگری با ۲۱/۴۳ درصد آراء، حمید شاکرنژاد با ۱۷/۲۷ درصد آراء، منصور قصری‌زاده با ۱۰ درصد آراء و سعید طوسی با ۹/۱۶ درصد آراء در بین مخاطبان خارج از کشور به عنوان تلاوت محبوب انتخاب شدند.
فروش چهار و نیم میلیاردی در نمایشگاه قرآن
همچنین در این روز اعلام شد که بخش فروش نمایشگاه قرآن بیش از چهار و نیم میلیارد تومان فروش داشته است. بخش فروش بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال در چهار سالن برگزار شد که در این دوره مخاطبان نمایشگاه در چهار بخش نشر، حجاب و عفاف، رسانه‌های دیجیتال و محصولات فرهنگی به خرید از این نمایشگاه مبادرت کردند. رشد فروش امسال به نسبت سال گذشته چند برابری بوده است.
برگزاری مجمع مشورتی شورای توسعه
برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اتخاذ تصمیماتی برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی یکی دیگر از خبرهای این روز بود. در جلسه روز یکشنبه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد، پیش‌نویس دستورالعمل ترکیب ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در یک کارگروه هفت نفره مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و پیش‌نویس اجرایی‌سازی طرح مذکور، تدوین و به مجمع مشورتی ارائه شود.
اجرای طرح نذر حجاب
همچنین به مناسبت هفته عفاف و حجاب طرح نذر حجاب که طی آن چادر نمازهای کهنه به صورت رایگان با چادر نمازهای نوی تولید داخل تعویض می‌شود، از روز دوشنبه 21 تیرماه در مساجد و اماکن متبرکه اجرا شد.
رونمایی از یک مستند
روز دوشنبه نیز مراسم رونمایی از اولین مستند ساخته شده در مورد مکتب‌خانه‌ها با عنوان «مکتب‌خانه از دیرباز تا امروز» با حضور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. مسئولیت تهیه این مستند بر عهده سازمان قرآن و عترت بسیج تهران قرار داشت و بیش از یک سال و نیم زمان برای تهیه آن صرف شد. در این مستند بیش از 100 فیلم ایرانی و خارجی برای بازسازی صحنه‌ها بازبینی شده است. تهیه کننده این مستند در مراسم رونمایی از آن پشتوانه پژوهشی قوی را نکته برجسته این مستند عنوان کرد.
اجتماع مدافعان حریم خانواده
اجتماع مردمی مدافعان حریم خانواده با شعار من خانواده‌ام را دوست دارم روز، ۲۱ تیرماه، به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود؛ از جمله این مناطق میدان فلطسین بود که مرکزیت بیشتری داشت و زنان و مردان از صنوف مختلف کاری گردهم آمده بودند و حمایت خود را از آرمان‌های دینی و انقلابی خود اعلام و بر ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تأکید کردند. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی بود که در سخنان خود هدف دشمن از براندازی حجاب در کشور را حمله به مهم‌ترین عامل شکل گیری یک نظام اجتماعی مستحکم به نام خانواده برشمرد و گفت: رضاخان قصد داشت برای به انزوا کشیدن فرهنگ قرآن، زنان را از عفت به دور نگاه دارد چرا که پرچم دین داری حجاب و عفاف است.
برگزاری 47 نمایشگاه قرآن در 10 استان
روز سه شنبه نیز اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در مورد برنامه‌های اجرا شده در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور گفت: در ماه رمضان امسال، ٢٢٧ محفل و مجلس انس با قرآن، بیش از ١٠٠٠جلسه تدبر و تفسیر، ١١٧ نشست تخصصی با رویکرد موضوعات قرآن و عترت و ٩٢ برنامه اجرای نمایش خیابانی در قالب ۴۷ نمایشگاه قرآن در ١٠ استان کشور برگزار شد.
ابهام در برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی
در آخرین روز کاری این هفته نیز مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری جوانان مساجد کشور با اشاره به احصاء نقاط ضعف و قوت اولین جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی گفت: تا یک ماه آینده در مورد برگزاری این جشنواره، تصمیم‌گیری خواهد شد. وی در صحبت‌های خود از ابهام در برگزرای این جشنواره در صورت مشخص نشدن میزبان دومین دوره آن خبر داد. اولین جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی بهمن‌ماه سال گذشته و به میزبانی روستای «روتان» شهرستان سیریک از توابع استان هرمزگان برگزار شد. در این جشنواره شرکت‌کنندگان از ساکنان روستاهای کشورمان بودند.
یک توصیه قرآنی به شهرداری
همچنین در این روز حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با توصیه به معاونت جدید فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: معاونت جدید حتما باید در کنار تمامی کارهایی که در ماموریت اجتماعی و فرهنگی به او سپرده شده است، به موضوع فرهنگی در امر قرآن، نماز، امر به معروف به صورت خاص و احداث مساجد و حوزه دین به طور اعم نگاه ویژه‌ای داشته باشد. وی همچنین عملکرد معاونت سابق فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ارتباط با ترویج فرهنگ دینی، فرهنگ عمومی و فرهنگ اجتماعی را قابل قبول دانست.
انتخاب ناظران شورای توسعه فرهنگ قرآنی
در یازدهمین جلسه علنی مجلس دهم که صبح روز، چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، برگزار شد، اعضای ناظر مجلس در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب شدند. نمایندگان ملت، حجج اسلام والمسلمین سیدمحمدباقر طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان را با ۱۳۸ رأی و سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند را با ۱۲۳ رأی برای عضویت در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب کردند.
captcha