بررسی ضمانت اوراق منفعت در کمیته فقهی سازمان بورس
کد خبر: 3516153
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
مجید پیره خبر داد:

بررسی ضمانت اوراق منفعت در کمیته فقهی سازمان بورس

گروه اقتصاد: کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور کار جلسه این هفته کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد.

مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح دستور کار جلسه این هفته کمیته فقهی سازمان بورس پرداخت و اظهار کرد:‌ کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه این هفته خود سه موضوع را در دستور کار دارد که اولین موضوع، بررسی و ارائه نظر فقهی درباره پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق مرابحه به قیمتی بیشتر از قیمت اسمی است.
بررسی فقهی پذیره‌نویسی اوراق مرابحه به قیمتی بالاتر از قیمت اسمی
وی ادامه داد: لازم به توضیح است که روند کاهش سود در سیستم بانکی باعث شده است نرخ‌های سود برخی از انواع صکوک در بورس هم تحت تأثیر قرار گیرد و با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد کاهش نرخ سود بانکی هستیم، این موضوع باعث شده است برخی از صکوک با تقاضای بیشتر از حجم عرضه اولیه مواجه شوند و سرمایه‌گذاران برای خرید آنها با هم رقابت کنند.
پیره افزود: فراهم آوردن ساز و کار عرضه اولیه و پذیره‌نویسی اوراق مرابحه به قیمتی بالاتر از قیمت اسمی باعث می‌شود که در به تعادل رسیدن نرخ‌ها کمک کند و باعث تسهیل این ساز و کار عرضه و تقاضا در عرضه اولیه صکوک مرابحه شود، اما این موضوع به نظر کمیته فقهی و تـأیید آن بستگی دارد.
قرائت و امضای مصوبه انتشار اوراق منفعت برای پیام‌های بازرگانی
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به دستور کار دوم کمیته فقهی اشاره کرد و گفت: موضوع دوم، قرائت و امضای مصوبه بازنویسی شده اوراق منفعت برای پیام‌های بازرگانی است. با توجه به اینکه در جلسه قبل، متن مصوبه به امضا نرسید و قرار شد بازنویسی شود، در این جلسه، متن بازنویسی شده ارائه می‌شود و در صورت تأیید اعضای کمیته فقهی و امضای آنها در هفته بعد ابلاغ خواهد شد.
بررسی فقهی ضمانت در اوراق منفعت
وی ادامه داد: سومین موضوعی که در دستور کار کمیته فقهی قرار دارد، بحث ضمانت در اوراق منفعت است. با توجه به اینکه  اوراق منفعت قبلاً در کمیته فقهی به تصویب رسیده بود، در این جلسه درباره بحث ضمانت به عنوان یکی از مسائل مهم در اوراق منفعت بحث می‌شود.
پیره بیان کرد: در صورتی‌که دیدگاه کمیته فقهی درباره ضامن در اوراق منفعت مورد تأیید کمیته فقهی قرار گیرد، آن بندهایی از دستورالعمل انتشار اوراق منفعت که منتظر اعلام نظر کمیته فقهی است، تعیین تکلیف می‌شود و بعد از اعلام نظر کمیته فقهی شاهد ابلاغ این دستورالعمل در بازار سرمایه و انتشار آن در آینده خواهیم بود.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان یادآور شد: جلسه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برای بررسی موارد مذکور، فردا چهارشنبه، 30 تیرماه 95 ساعت 15:30 در محل سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی، ونک، ابتدای خیابان ملاصدرا پلاک 13 برگزار می‌شود.
captcha