اتاق فکر در کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد تشکیل شود
کد خبر: 3527775
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

اتاق فکر در کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد تشکیل شود

گروه هنر: معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن پیشنهاد تشکیل اتاق فکری متشکل از صاحب‌نظران محل در مسجد، گفت: این اتاق فکر می‌تواند برنامه‌های 5 سال آینده کانون و یا مسجد را مدون و چشم‌انداز آینده را مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سعید کرمی، معاون فرهنگی و  اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، ظهر امروز، چهاردهم شهریورماه در نهمین دوره آموزشی و فرهنگی «اندیشه‌های آسمانی» که در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، ضمن بیان اینکه در هر محله، مسجد باید تبدیل به یک هسته مقاومت شود، افزود: هر کدام از مردم کشور باید تبدیل به یک افسر جنگ نرم شوند و در مسیر مبارزه نقش ایفا کنند.
حجت‌الاسلام کرمی، با اشاره به این سخن امام خمینی(ره)، «مبنی بر تاثیرگذاری مساجد در پیروزی انقلاب»، عنوان کرد: تقویت باور، بسیج کردن مردم، ایجاد بصیرت، رساندن پیام‌ها به مردم و حرکت‌دادن آن‌ها از کارکردهای مسجد هستند. 
وی، ضمن بیان اینکه در مسجد معادلات فرهنگی متفاوت‌تر از جاهای دیگر است، ادامه داد: کار فرهنگی در مجموعه مسجد بایسته‌ها و اقتضائات خاص خودش را دارد که باید به آنان توجه کنیم. 
حجت‌الاسلام کرمی از لزوم مسجدی بودن افرادی که می‌خواهند در مسجد فعالیت‌های فرهنگی انجام دهند به عنوان اولین بایسته نام برد و گفت: در وهله اول اگر خودمان راهبر و عمل‌کننده به مبانی مسجد نباشیم نمی‌توانیم راهبر دیگران قرار گیریم.
وی در همین راستا ادامه داد: کسی که وارد فضای مسجد می‌شود قبل از راهی که به او نشان می‌دهیم، به ظاهر، عمل و سیره ما دقت می‌کند.
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، در رابطه با اعضای تشکیل دهنده مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری آن‌ها، گفت: مدل مهندسی مسجد و کانون‌های فرهنگی و هنری به شکلی است که نیروهای بومی آن محل در آن مشغول فعالیت هستند.
حجت‌الاسلام کرمی، که در نهمین دوره آموزشی و فرهنگی «اندیشه‌های آسمانی» حضور داشت، خطاب به حاضران در این جلسه، افزود: شما امروز دیگر یک فرد عادی نیستید و همه شما را به عنوان یک مسئول کانون فرهنگی و هنری در دل مسجد می‌شناسند، لذا روی رفتار و سیره شما حساسیت زیادی وجود دارد. 
وی اظهار کرد: در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با ائمه جماعات کشور، ایشان خطاب به ائمه جماعات گفتند «هر برنامه‌ای می‌خواهید در مسجد داشته باشید خوب است اما مسجد کانون ذکر و عبادت است»، لذا هنر ما این است که دست بچه‌ها را از دل برنامه‌های فرهنگی و ورزشی بگیریم و در فضای نماز جماعت بیاوریم.
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، دومین بایسته را هدف داشتن برنامه‌ها بیان کرد و افزود: هر تیمی برای کار در مسجد باید هدف داشته باشد، چون هر مسجدی برنامه و اقتضائات خاص خودش را دارد.
هدفمند کار کردن بچه‌های مساجد
حجت‌الاسلام کرمی، در همین راستا اضافه کرد: بچه‌های مسجد باید هدفمند کار کنند، این مطالبه رهبر معظم انقلاب از ما است، ما اگر دغدغه گام برداشتن در مسیر ولایت را داشته باشیم باید توقع رهبر انقلاب را از مسجد لیست کرده و به آنها عمل کنیم.
وی با اعلام اینکه تمام سلائق و تفکرات اجتماعی و فرهنگی را باید در برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مسجد در نظر بگیریم، ابراز کرد: «محبت» بایسته بعدی است که باید مدنظر قرار بدهیم، همانطور که رهبری در دیدارشان با مسجدی‌ها فرمودند، «راه جذب جوانان به مسجد میز «پینگ پنگ» نیست، راه جذب جوانان تصرف دل آنها است».
تشکیل اتاق فکر در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور در پایان پیشنهاد تشکیل اتاق فکری متشکل از صاحب‌نظران محل در مساجد را مطرح کرد و گفت: این اتاق فکر می‌تواند برنامه‌های 5 سال آینده کانون و یا مسجد را مدون و چشم‌انداز آینده را مشخص کند.
captcha