همایش تعطیلی حج در بستر فقه و تاریخ برگزار شد
کد خبر: 3528898
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲

همایش تعطیلی حج در بستر فقه و تاریخ برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: همایش تعطیلی حج در بستر فقه و تاریخ امروز 18 شهریور ماه با حضور رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و یکی از تاریخ‌پژوهان حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در این همایش که در سالن اجتماعات حج و زیارت قم برگزار شد حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید نجاتی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشکده حج در سخنانی گفت: از بدو تاسیس آل سعود این گروه صفحات تاریخ را تاریک و سیاه کرده اند که تخریب بقیع و حادثه سال 66 و حادثه منا از جمله این موارد است.
وی اظهار کرد: حج هیچ جایگزینی ندارد و برخی در حاشیه عروه بر وجوب کفایی آن قایل شده‌اند از این رو در باب اهمیت حج تردیدی وجود ندارد همچنین در هر برهه تاریخی که منجر به تعطیلی حج شده است عواملی دخیل بوده اند.
وی افزود: درگیری میان بنی امیه و بنی عباس و حتی وقتی بنای کعبه تخریب شد هم حج تعططیل نشد و این یکی از معجزات خداوند است که در هیچ شرایطی خانه کعبه از وجود زائر خالی نبوده است.
نجاتی بیان کرد: ناامنی یکی از مهمترین عوامل رکود حج است که در تاریخ آمده بنی خافجه در یک ماجرا تا هشت هزار نفر را کشتند و تشنگی نیز از دیگر عوامل بوده که در دوره ای که کاروان هایی از خراسان و عراق می رفتند تعداد زیادی کشته شدند.
وی افزود: در مقطعی دیگر از تاریخ به علت درگیری میان فاطمیون و عباسیون مدتی حج تعطیل شد همچنین وقتی حکام عربستان با بهانه گیری، ابوطالب یزدی را کشتند فقها تا چندین سال رفتن به حج را تعلیق کردند.
این محقق تصریح کرد: گرانی کالا، حوادث طبیعی و ... نیز از دیگر عوامل رکود حج در برخی مقاطع تاریخی بوده است همچنین شاه عباس صفویه در دوره خود در یک مقطعی به علت دیگری با دولت عثمانی و اینکه هزینه زیادی از سوی حجاج ایرانی به جیب آنان می رود حج را تعلیق کرد.
وی تاکید کرد: بنابراین نباید تصور کنمی تعلیق حج منحصر به دوره کنونی و بعد از انقلاب است اگرچه در سال جاری حج توسط نظام اسلامی و حاکم اسلامی تعلیق نشد بلکه عامل اصلی آن حکام سعودی بودند.
همچنین آیت الله فاضل لنکرانی به بررسی ابعاد فقهی این مسئله پرداخت.
captcha