«عباس(ع)» نمونه انسان کامل و بابصیرت بود
کد خبر: 3535577
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
در نخستین نشست ادبی «کتابنوش» عنوان شد؛/2

«عباس(ع)» نمونه انسان کامل و بابصیرت بود

گروه ادب: بصیرت و سمیع بودن از ویژگی‌های بارز عباس بن علی(ع) بود، ویژگی که باعث شد این شخصیت نورانی در تمام مقاطع زندگی و به ویژه در مقطعی که منتج به واقعه عاشورا شد؛ دمی دچار لغزش نشده و از مسیر ولایت منحرف نشود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی؛ عضور سابق مجلس خبرگان رهبری که در نخستین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های نقد ادبی «کتابنوش» که امروز، 13 مهر از سوی کانون اندیشه جوان با مشارکت مرکز تبادل کتاب برگزار می‌شود حضور داشت، به ایراد سخن پرداخت.

وی محور صحبت‌های خود را پرداختن به وجوه مختلف شخصیت حضرت عباس(ع) قرار داده و گفت: هر کسی از زوایه دید خود و به قدر بضاعت و سطح درکش به این شخصیت والا و فرزانه می‌نگرد که البته به مصداق این عبارت ادبی که «هر کسی از ظن خود شد یار من وز درون من نجست اسرار من»، اغلب فهم کامل و درستی از این شخصیت نورانی حاصل نمی‌شود.

حائری شیرازی تصریح کرد: اما به قدر بضاعت باید از این مائده آسمانی توشه‌ای را در این مجال کم برداشت کنیم و لذا به یکی از جنبه‌های مهم این شخصیت والا از میان تمامی وجوه شخصیتی ایشان می‌پردازم و آن اینکه عباس بن علی(ع) یک انسان کامل و بصیر و سمیع در طول ادوار تاریخی است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه سابق شیراز گفت: شاید این پرسش مطرح شود که مگر سایر ابنای بشر فاقد قدرت بینایی و شنوایی هستند که البته منظورم این احساسی که در وجود غالب مردم و مخلوقات بشری است، نیست و حتی اگر قائل به این نکته باشیم که هر مخلوق بشری واجد بینایی و شنوانی باطنی و معنوی باشد، چه بسیار انسان‌هایی که به بهایی ناچیز این موهبت الهی را معامله و معاوضه می‌نمایند.

حائری شیرازی افزود: شخصیت حضرت عباس(ع) در تمام مقاطع حیات نورانیش و به‌ویژه در وقایع منتج به عاشورای حسینی این معنا و مفهوم را برای ابدیت به تمامی جوامع بشری منتقل ساخت که انسان موجودی کوکی نیست؛ به این معنی که هر امری را تقلیدوار و به شکل کورکورانه به انجام نمی‌رساند و تصور می‌شود که این وجه افتراق میان انسان و حیوان باشد.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در ادامه گفت: کوکی بودن موجودات و مخلوقات الهی به این معناست که رفتار و عاداتی از آنها به شکل غریزی سر بزند و اساساً زندگی کوکی به این معناست که غریزه در آن حاکم باشد، اگر شیر جنگل درنده خویی می‌کند و شکاری را بیرحمانه به چنگ آورده و آن را می‌خورد این غریزه او و از جانب غریزه برای این امر کوک شده است و یا حتی مظاهر زیبای موجود در طبیعت نظیر پرهای طاووس نیز از وجود گوناگون با همه زیبایی و فخری که برای طاووس به ارمغان آورده، غریزی و کوکی است.

حائری شیرازی تأکید کرد: همانطور که گفته شد گاه انسان این بصیرت و سمیع بودن را به بهایی ناچیز معاوضه و معامله می‌کند و به جای آن سبوعیت را برمی‌گزیند و به مقام و مرتبه‌ای می‌رسد که حتی درنده‌خو و متوحش‌تر از عالم حیوانات می‌شود به هر حال آنچه را که خداوند انسان را به واسطه آن در مقام آزمون و امتحان قرار می‌دهد به میزان و درصد این بصیر بودن و سمیع بودن او باز می‌گردد وگرنه که اگر انسان کوک‌شدنی بود و از خود اختیاری نداشت که دیگر چه نیاز به امتحان و سرآخر مجازات و یا پاداش؟

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: تجربه عاشورا نشان داد که گروهی از انسان‌ها  مواهبی همچون سمیع و بصیر بودن خود را با تطمیع شدن در مقابله دریافت جایزه و یا غنیمتی می‌فروشند و تبدیل به موجودات درنده خویی می‌شوند که با زیرپا گذاشتن انسانیت دست به خون پاک انسان‌های وارسته‌ای که از اولیای الهی هستند، می‌زنند؛ به نظر شما آن فردی که دو دست عباس را قطع کرد و یا عمده آهنی بر فرق پسر ولی خدا وارد کرد از انسانیت بویی برده است و برایش کرامت و شرافت انسانی معنا و مفهومی متعالی و ارزشی دارد؟

وی با اشاره به اینکه بهایی چون قرار گرفتن در بهشت برین به میزان سمیع و بصیر بودن فرد بازمی‌گردد، گفت: ویژگی بارز عباس قرار گرفتن او در اوج بصیرت بود به شکلی که با وجود آنکه شمر شب عاشورا برای او و برادرانش امان نامه آورده بود هیچگاه در راه حق و حقیقت دچار لغزش نشد و حاضر نشد پسر دختر رسول خدا را تنها بگذارد که اوج این بصیر و سمیع بودن او را در نهر القمه شاهد بودیم که در شرایطی که می‌توانست از آب آن بنوشد اما بار دیگر از ولی و امام خویش پیشی نگرفت.

حائری شیرازی اظهار داشت: عباس(ع) هر آنچه داشت را از این سمیع و بصیر بودن و ادب فراوانی که در محضر ولی و امام خود داشت به دست آورد و به حق با خدا معامله کرد و درگاه باری تعالی نیز به واسطه چنین ادب، احترام و بصیرتی که او داشت، به مقام و جایگاهی رفیع او را رساند که شاید سایر امامان معصوم(ع) نیز غبطه این جایگاه را بخورند.

وی ادامه داد: امروز اگر هر کسی از هر دری رانده شود در آستان حضرت عباس(ع) را می‌کوبد و یقین دارد این وجود نازنین که باب‌الحوائج است او را از در خانه خود نخواهد راند؛ در مرام عباس(ع) دیگر هر قومیتی که باشی و هر دینی که داشته باشی تفاوت نمی‌کند؛ چه بسیار اقلیت‌های دینی که عباس(ع) آنها را حاجت روا کرده است.

حائری شیرازی گفت: اوج این خلوص و پاکی را زمانی که به عتبات عالیات مشرف شوید خواهید دید که در آنجا  برای ورود به رواق و ضریح هر یک از ائمه اذن دخول لازم است به غیر از عباس(ع) چرا که در خانه او همیشه و در همه حال بر روی هر سائل و نیازمندی باز است.

وی در پایان گفت: در دنیای امروز که پر از خدعه و نیرنگ است، دشمنان و دررأس آنها امریکا و اسرائیل قصد دارند چنین جلوه بدهند که انسان به عنوان یگانه مخلوق ذی‌شعور خداوند، کوکی است و از خود اختیار ندارد اما تاریخ نشان داده است که جامعه انسانی مختار است و از خود اراده دارد و هر آنچه که آنها دیکته کنند نخواهد پذیرفت و در مورد ایران شاهد هستید که به ویژه بعد از انقلاب اسلامی دشمنان با هر ترفند درصدد به زانو درآوردن عزم و اراده پولادین مردم ایران هستند اما ایرانیان مسلمان به تأسی از عباس(ع) حریت و آزادی را سرلوحه خود قرار داده و سربلند و سرافراز با بصیرت به راه پرافتخار خود ادامه خواهند داد.

امیرسجاد دبیریان

   

 

 

captcha